מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פשט בחידושי הרי"מ

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מתפעל
הודעות: 3958
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

פשט בחידושי הרי"מ

הודעהעל ידי מתפעל » א' נובמבר 06, 2011 1:01 pm

לא הבנתי דבריו,

"החידושי הרי"מ ז"ל אמר שלכן אין מברכין בשבת שהחיינו לפי שכל החיות היא מהשבת".

מה הכוונה שלא מברכים שהחיינו בשבת? כוונתו על השבת?
הרי עבר רק שבוע ולא מברכים על משהו שבא פחות מל' יום.
ולא יתכן שכוונתו שלא מברכים על פרי חדש או בגד חדש בשבת, שאין הדין כך ואפילו בימי בין המצרים נוהגים שבשבת כן מברכים.
גם צריך להבין מדוע אם כל החיות של האדם באה משבת, לא יוכל לברך שהחיינו. מה הקשר.

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: פשט בחידושי הרי"מ

הודעהעל ידי חוקר » א' נובמבר 06, 2011 1:12 pm

במטותא, ראה בבקשה באגרות משה ח"ח עמ' קמב טור שמאל ד"ה ודומה וגלוש גם לעמ' הבא.
שם תמצא מזור לשאלתך שעברו רק ז' ימים ומה ההו"א לברך שהחיינו.
נערך לאחרונה על ידי חוקר ב א' נובמבר 06, 2011 2:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: פשט בחידושי הרי"מ

הודעהעל ידי חוקר » א' נובמבר 06, 2011 2:41 pm

זה יסייע בעדך להבין טוב יותר
רק יש חילופי גברא בין הסב לנכדו.
והשוה לתירוץ האגר"מ שציינתי בהודעה הקודמת.

שהחינו.JPG
שהחינו.JPG (20.44 KiB) נצפה 1964 פעמים

מתפעל
הודעות: 3958
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: פשט בחידושי הרי"מ

הודעהעל ידי מתפעל » א' נובמבר 06, 2011 3:45 pm

יישר כח חוקר
ביטע שיין
אתה יכול לכתוב מה אומר שם האגרות משה? אין לי איך להגיע לזה.

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: פשט בחידושי הרי"מ

הודעהעל ידי חוקר » א' נובמבר 06, 2011 4:04 pm

אגר 1.JPG
אגר 1.JPG (67.54 KiB) נצפה 1953 פעמים
אגר 2.JPG
אגר 2.JPG (69.84 KiB) נצפה 1953 פעמים

מתפעל
הודעות: 3958
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: פשט בחידושי הרי"מ

הודעהעל ידי מתפעל » ב' נובמבר 07, 2011 11:43 am

יישר כח גדול.

אז מאיפה הגיע הדין הזה שצריך לעבור שלושים יום בכדי לברך שהחיינו? מה מקורו?
וגם ניתן לשאול לפי האגרות משה מה אם פרי מתחדש פעם בשבוע, לא ג' או ד' פעמים בשנה אלא פעם בשבוע, אזי היינו צריכים לשיטתו לברך שהחיינו כל שבוע מחדש?

הבאתי בעבר האבודרהם שמבאר לגבי הלל בר"ח מדוע לא מברכים שהחיינו כי לא עוברים ל' יום מר"ח לר"ח
ומקשים עליו מההלל של ר"ח חשון שעברו חודשיים מאז ר"ח אלול דבר"ה לא אמרינן הלל.
חזינן ששהחיינו צריך לעבור ל' יום אחרת זה לא נקרא מעת לעת.

מתפעל
הודעות: 3958
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: פשט בחידושי הרי"מ

הודעהעל ידי מתפעל » ג' נובמבר 08, 2011 11:09 am

הנה ציטוט מהאבודרהם ובאמת מתייחס שם בפירוש לשבת קדש שלא מברכים שהחיינו כי לא עברו ל' יום.

ומעניין שהאיגרות משה שלא הזכיר האבודרהם הזה.
קבצים מצורפים
abud.jpg
abud.jpg (16.2 KiB) נצפה 1913 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 606 אורחים