עמוד 1 מתוך 1

בכורו של תרח מי הוא?

פורסם: ג' נובמבר 08, 2011 12:16 am
על ידי זקן ששכח
כתב רמב"ן (בראשית פרק כב פסוק כ):
"מלכה גם היא בעבור היותה בת הרן אחיו, היתה בשורה לאברהם שנפקד אחיו הגדול בבנים רבים מבת אחיו המת".
הנה כי כן סבר רבינו הרמב"ן שהרן היה האח הגדול של אברהם אבינו, משמע האח הבכור. האם יש מקור קדום לדבר זה, או שרבינו ברוחב דעתו קבע כן?

והנה הכתוב אומר (בראשית פרק יא פסוק כו) "וַיְחִי תֶרַח שִׁבְעִים שָׁנָה וַיּוֹלֶד אֶת אַבְרָם אֶת נָחוֹר וְאֶת הָרָן", ויתכן לפרש שנכתב אברהם ראשון מפאת חשיבותו, אבל הטעון ביאור הוא מה שהזכיר הכתוב את נחור לפני הרן. שאם הרן גדול, מה טעם הזכירו הכתוב באחרונה?

Re: בכורו של תרח מי הוא?

פורסם: ג' נובמבר 08, 2011 12:28 am
על ידי יאיר
באמת מוזר, משום שבבראשית יא כח פירש הרמב"ן "והנה תרח הוליד בניו הגדולים אברהם ונחור וכו' ושם נולד לו בנו הקטן הרן וכו'".
הלא דבר הוא?! וצע"ג.
ובב"ר לח כ איתא דאאע"ה היה גדול מהרן בשנתיים.

Re: בכורו של תרח מי הוא?

פורסם: ג' נובמבר 08, 2011 12:58 am
על ידי מגיב_בעלמא
אפשר שיש לבדוק מהי מסקנת הגמ' סנהדרין ס"ט עמוד ב שאמרו שם דילמא זוטר דאחי הוה. והרן הוא דקשיש מיניה.
ואין הגמ' ת"י כעת.

Re: בכורו של תרח מי הוא?

פורסם: ג' נובמבר 08, 2011 12:20 pm
על ידי חוקר
כמדומה ששגיתם בהבנת דברי הרמב"ן:

בעבור היותה בת הרן אחיו, היתה בשורה לאברהם שנפקד אחיו הגדול בבנים רבים מבת אחיו המת

המעין בדברים יראה, שיש אחיו הגדול, ויש אחיו המת, והם לא אותו אחד.
וכונת הדברים: כיון שהיתה בת הרן, הרי שהיתה בשורה לאברהם שנחור (אחיו הגדול) נפקד מבת הרן (אחיו המת).
יוצא אפוא שמה שכתב בעבור היותה בת הרן אחיו, זה הקדמה לסיפא של דבריו שהיא בת אחיו המת.
וכנראה שגם אין כונתו שנחור גדול מאברהם, אלא גדול האחים של אברהם.

Re: בכורו של תרח מי הוא?

פורסם: ג' נובמבר 08, 2011 3:09 pm
על ידי יאיר
ר' חוקר שיננא,
טפחת על פנינו...

Re: בכורו של תרח מי הוא?

פורסם: ג' נובמבר 08, 2011 5:45 pm
על ידי מגיב_בעלמא
צדקת בפירוש דברי הרמב"ן, אמנם עדיין יש להסתפק אם אכן היה אברהם גדול מנחור וכדברי הגמ' בסנהדרין הנ"ל, וראיתי שהגרח"ק כתב להקשות מדוע נחור לקח את בתו הגדולה של הרן את מלכה, ואברהם את הקטנה את שרי.

Re: בכורו של תרח מי הוא?

פורסם: ג' נובמבר 08, 2011 8:35 pm
על ידי זקן ששכח
חוקר כתב:כמדומה ששגיתם בהבנת דברי הרמב"ן:

בעבור היותה בת הרן אחיו, היתה בשורה לאברהם שנפקד אחיו הגדול בבנים רבים מבת אחיו המת

המעין בדברים יראה, שיש אחיו הגדול, ויש אחיו המת, והם לא אותו אחד.
וכונת הדברים: כיון שהיתה בת הרן, הרי שהיתה בשורה לאברהם שנחור (אחיו הגדול) נפקד מבת הרן (אחיו המת).
יוצא אפוא שמה שכתב בעבור היותה בת הרן אחיו, זה הקדמה לסיפא של דבריו שהיא בת אחיו המת.
וכנראה שגם אין כונתו שנחור גדול מאברהם, אלא גדול האחים של אברהם.


ויאמר זקן "צדקת ממני".
אבל אבקש פניך שתסביר מה שכתבת "וכנראה שגם אין כונתו שנחור גדול מאברהם, אלא גדול האחים של אברהם", למה בדיוק כוונתך. תודה רבה

Re: בכורו של תרח מי הוא?

פורסם: ג' נובמבר 08, 2011 9:09 pm
על ידי יאיר
(נ"ל כוונתו):
לפי פשט הפס' אברהם היה הבכור (שנכתב ראשון בפס') ומדוע כתב הרמב"ן: "היתה בשורה לאברהם שנפקד אחיו הגדול וכו'" אלא כוונת הרמב"ן לגדול אחיו של אברהם.