מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ולא תתורו אחרי אזנכם - מדוע לא הוזהרו?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
קלונימוס הזקן
הודעות: 1184
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

ולא תתורו אחרי אזנכם - מדוע לא הוזהרו?

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ד' נובמבר 23, 2011 4:03 pm

הערה מקופיא:
מדוע לא הוזהרו ולא תתורו אחרי אזנכם כשם שהוזהרו על תיור אחר העיניים
וכן אי' עין רואה ולב חומד וכלי המעשה גומרים, ולא הוזכרה אוזן
למרות שבדרש ויתד תהיה לך על אזנך, דרשו בגמ' כתובות (כמדומה) על שמירת האזניים

ואמנם שדרשו אחרי עיניכם זו מחשבת עריות וא"כ הכל בכלל, אך לפי פשוטו של מקרא לכאו' מתפרש הפסוק ע"ד הנ"ל דעין רואה ולב חומד וכלי המעשה גומרים = לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם.

חרט
הודעות: 439
הצטרף: א' יוני 19, 2011 2:24 am

Re: ולא תתורו אחרי אזנכם - מדוע לא הוזהרו?

הודעהעל ידי חרט » ד' נובמבר 23, 2011 4:19 pm

שמיעה גם היא סוג של ראיה, והא ראייה: "טביעות עינא דקלא"!

קלונימוס הזקן
הודעות: 1184
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: ולא תתורו אחרי אזנכם - מדוע לא הוזהרו?

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ד' נובמבר 23, 2011 4:21 pm

נכון.
אבל האם נגזר מזה ש:
אזניים הם גם סוג של עיניים
???

חרט
הודעות: 439
הצטרף: א' יוני 19, 2011 2:24 am

Re: ולא תתורו אחרי אזנכם - מדוע לא הוזהרו?

הודעהעל ידי חרט » ד' נובמבר 23, 2011 4:32 pm

מסתבר שהפשטות היא, 1. העיינים ניתנות יותר לשליטה מאשר האזניים. ביד האדם להחליט להביט או להסיר את עיניו, משא"כ אזניים. 2. הסכנה (וההשפעה על הלב) יותר גדולה בראיה מאשר בשמיעה.

קלונימוס הזקן
הודעות: 1184
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: ולא תתורו אחרי אזנכם - מדוע לא הוזהרו?

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ד' נובמבר 23, 2011 4:36 pm

1. בשביל טיעון זה הבאתי את הדרש דויתד תהיה לך על אזנך, ללמדך שהתורה אכן מחייבת שמירת האזניים בפעולה.
2. מסתבר כדבריך, אך בכ"ז אי"ז מסביר למה לא הוזהרו גם על המסוכן פחות, אחר שנתבאר שגם הוא אסור מדין תורה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 472 אורחים