עמוד 1 מתוך 1

ולא תתורו אחרי אזנכם - מדוע לא הוזהרו?

פורסם: ד' נובמבר 23, 2011 4:03 pm
על ידי קלונימוס הזקן
הערה מקופיא:
מדוע לא הוזהרו ולא תתורו אחרי אזנכם כשם שהוזהרו על תיור אחר העיניים
וכן אי' עין רואה ולב חומד וכלי המעשה גומרים, ולא הוזכרה אוזן
למרות שבדרש ויתד תהיה לך על אזנך, דרשו בגמ' כתובות (כמדומה) על שמירת האזניים

ואמנם שדרשו אחרי עיניכם זו מחשבת עריות וא"כ הכל בכלל, אך לפי פשוטו של מקרא לכאו' מתפרש הפסוק ע"ד הנ"ל דעין רואה ולב חומד וכלי המעשה גומרים = לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם.

Re: ולא תתורו אחרי אזנכם - מדוע לא הוזהרו?

פורסם: ד' נובמבר 23, 2011 4:19 pm
על ידי חרט
שמיעה גם היא סוג של ראיה, והא ראייה: "טביעות עינא דקלא"!

Re: ולא תתורו אחרי אזנכם - מדוע לא הוזהרו?

פורסם: ד' נובמבר 23, 2011 4:21 pm
על ידי קלונימוס הזקן
נכון.
אבל האם נגזר מזה ש:
אזניים הם גם סוג של עיניים
???

Re: ולא תתורו אחרי אזנכם - מדוע לא הוזהרו?

פורסם: ד' נובמבר 23, 2011 4:32 pm
על ידי חרט
מסתבר שהפשטות היא, 1. העיינים ניתנות יותר לשליטה מאשר האזניים. ביד האדם להחליט להביט או להסיר את עיניו, משא"כ אזניים. 2. הסכנה (וההשפעה על הלב) יותר גדולה בראיה מאשר בשמיעה.

Re: ולא תתורו אחרי אזנכם - מדוע לא הוזהרו?

פורסם: ד' נובמבר 23, 2011 4:36 pm
על ידי קלונימוס הזקן
1. בשביל טיעון זה הבאתי את הדרש דויתד תהיה לך על אזנך, ללמדך שהתורה אכן מחייבת שמירת האזניים בפעולה.
2. מסתבר כדבריך, אך בכ"ז אי"ז מסביר למה לא הוזהרו גם על המסוכן פחות, אחר שנתבאר שגם הוא אסור מדין תורה