עמוד 1 מתוך 1

האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: ב' נובמבר 28, 2011 7:25 pm
על ידי חוקר
הזכרתי כאן בקיצור באחד האשכולות שהיה רמב"ם פאסי ואינו הרמב"ם הידוע, וכאן אאריך ואבקש מידע.
הרחיד"א בשה"ג בערך על הרמב"ם מביא בשם 'אדם גדול רב מובהק' שהיה רמב"ם נוסף שכונה רמב"ם פאסי להבדילו מהרמב"ם הספרדי, והיה חי אחריו, וכל הניסים שמספרים כביכול על הרמב"ם, בעצם קרו עמו.
ואני תמה בענין, כי לשון זו מופיעה רק ברמב"ן, ובכל המקומות הכונה לכאורה לרמב"ם שלנו (ולעיתים יש מהדורות שתקנו מפאסי לספרדי, אבל הגירסה המקורית היתה פאסי)
ראה רמב"ן גיטין לט,ב שברור שמתכוין לרמב"ם שלפנינו.
שם נדה יא,א (ובמהד' הרשלר מעירים שתיבת "פאסי" אין לה מובן...)
שם נב,ב
שם נד, א (בואו ונצוח על הרמב"ם פאסי)
וגם בכל אלו אין ספק שכונתו לרמב"ם שלנו.
ראה עוד בחידושיו לקדושין סה,א: ר' משה פאסי.
למי מידע על כך?

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: ב' נובמבר 28, 2011 7:37 pm
על ידי חקר
חוקר כתב:(ובמהד' הרשלר מעירים שתיבת "פאסי" אין לה מובן...)

למה אין לה מובן? הרמב"ם היה בפאס שבמרוקו לפני הגיעו למצרים, דבר זה ידוע ומפורש בהרבה מקורות.

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: ב' נובמבר 28, 2011 7:40 pm
על ידי חוקר
היה עליך להבין שלכן הוספתי 3 נקודות.

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: ב' נובמבר 28, 2011 8:26 pm
על ידי איש שלום
מעניין שהרמב"ן מכנה אותו פאסי, וחוץ מזה אינו נמצא בכל הראשנים. אולי בכל אופן היא ט"ס ברמב"ן?

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: ב' נובמבר 28, 2011 8:33 pm
על ידי חוקר
איש שלום כתב:מעניין שהרמב"ן מכנה אותו פאסי, וחוץ מזה אינו נמצא בכל הראשנים. אולי בכל אופן היא ט"ס ברמב"ן?

ט"ס בחמש מקומות? זה יתכן רק אם יש הגיון לטעות, מדוע יכתוב המעתיק "פאסי" תחת "הספרדי"?

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: ב' נובמבר 28, 2011 8:39 pm
על ידי תוך כדי דיבור
חקר כתב:
חוקר כתב:(ובמהד' הרשלר מעירים שתיבת "פאסי" אין לה מובן...)

למה אין לה מובן? הרמב"ם היה בפאס שבמרוקו לפני הגיעו למצרים, דבר זה ידוע ומפורש בהרבה מקורות.


הוא היה שם בצעירותו ממש, במעין תחנת מעבר של כמה שנים בין מולדתו שבספרד לבין המשך נדודיו מזרחה שבסופם השתקע במצרים. והיה שם בתקופה שבה רק התחיל לחבר את חיבורו הראשון (פירוש המשנה). כך שעדיין לא מובן מה טעם לקרוא לו כך. ואטו צריך להבדילו מרמב"ם אחר - תוכיח העובדה שמאות פעמים הרמב"ן קוראו בסתם בלי צורך לפרש. אולי לפי זה הסיקו שהיה 'רמב"ם' נוסף, אבל כמו שנאמר כאן, מתוך הדברים מוכח שכוונתו לרבי משה בן מיימון.

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: ג' נובמבר 29, 2011 8:45 am
על ידי מורה צדק
האם החיד"א כתב שזה לא הרמב"ם הידוע?

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: ג' נובמבר 29, 2011 9:08 am
על ידי חקר
אכן, הוא כותב שהוא היה מעורב במעשה שאירע בה"א קצ"ח הרבה אחרי פטירת הרמב"ם.

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: ג' נובמבר 29, 2011 9:28 am
על ידי תוך כדי דיבור
ה' קצ"ח זה גם הרבה אחרי פטירת הרמב"ן...

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: ג' נובמבר 29, 2011 9:57 am
על ידי חקר
נכון, אבל אין ספק שהרמב"ם פאסי הנזכר ברמב"ן הוא הרמב"ם הידוע, השאלה היא האם יש מקור ברור מלבד החיד"א לרמב"ם פאסי נוסף שחי הרבה אחריו.
אגב, בשו"ת הרא"ש בתחילת כלל פ"ה נזכר בתשובה אחד בשם רבי משה פאסי, אבל לא נראה שיש לזה קשר.

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: א' מרץ 04, 2012 2:08 pm
על ידי יוסףלוי
ראה מ"ש בעל מלכי רבנן.
רמבם אלפאסי 1.png
רמבם אלפאסי 1.png (184.56 KiB) נצפה 5697 פעמים

רמבם אלפאסי 2.png
רמבם אלפאסי 2.png (188.91 KiB) נצפה 5697 פעמים

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: א' מרץ 04, 2012 2:20 pm
על ידי תוכן
לדידי קשיא לי למה הראשונים מרבים לכנות הרמב"ם הספרדי, כאילו שמשמע שיש רמב"ם שאינו ספרדי. אולם מצאנו שהם מכנים כך לראשונים אחרים, כמו רי"ץ גיאת הספרדי, למרות שכפי הידוע היה רק אחד.

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: א' מרץ 04, 2012 2:40 pm
על ידי יוסףלוי
או ר' ברוך הספרדי.

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: א' מרץ 04, 2012 3:57 pm
על ידי תולדות
משפחת אבן דנאן יחסו עצמם לרמב"ם, והוכח שזה מדי מעט דורות, ועל כרחך כוונתם לרמבם פאסי.
http://toladot.blogspot.com/2011/05/blog-post_28.html

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: א' מרץ 04, 2012 4:53 pm
על ידי מאיר חכמים
יוסףלוי כתב:או ר' ברוך הספרדי.


הצמדת הכינוי "ספרדי" לר' ברוך נועדה להבדילו משאר הרבנים ברוך (ראה אוצר הגדולים ח"ג אות קכט - "ר' ברוך סתם"), ובפרט מחברו ובן גילו "רבנו ברוך בן יצחק מחלב.

Re: האם היה רמב"ם פאסי?

פורסם: א' מרץ 04, 2012 6:01 pm
על ידי יוסףלוי
תולדות כתב:משפחת אבן דנאן יחסו עצמם לרמב"ם, והוכח שזה מדי מעט דורות, ועל כרחך כוונתם לרמבם פאסי.
http://toladot.blogspot.com/2011/05/blog-post_28.html

ההוכחה היותר חזקה, היא מה שכתב הרי"מ טולדיאנו ראיות ברורות שלרמב"ם לא היה בן בשם מימון כמוזכר ביחוסם, ור' אברהם הוא בנו היחיד...