עמוד 1 מתוך 1

כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 7:30 pm
על ידי איש_ספר
המפרשים התחבטו, במה שאמרה תורה על עשיו אחר שמכר הבכורה, ויאכל וישת ויקם וילך, בפירושי ריה"ח למשל שואל, וכי היה צריך להשאר שם תמיד? ומבאר שביקש ממנו שישאר באהל ולא רצה. והרמב"ן מבאר שבזה ביארה התורה את בוז עשיו לבכורה. יעו"ש. וראיתי ברבינו אפרים שנראה שבא לבאר דבר זה, ונראה שר"ל שהויקם וילך מורה שהיתה אכילתו אכילה גסה, אולי.
וכותב:
ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (17.73 KiB) נצפה 6131 פעמים
בחיפוש באוצר מצאתי אצל גליס שהקטע הנזכר מופיע במקור נוסף.
מי שהוא יכול לבאר?

Re: כאדם האודם לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 7:39 pm
על ידי לייטנר
נראה שהכוונה לאכילה שאינה לשבעה כלל, ואינה מכבידה על הגוף (ולכן אין צורך במקל). הדיון אודות ריבוי פעלים לתנועה אחת הוא ארוך וידוע, אבל 'ויקם' הוא פעמים רבות פועל עזר להליכה, כדי לציין התנערות וקימה בזריזות.

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 7:41 pm
על ידי איש_ספר
תודה. אבל מה המשמעות של כל זה? מה זה בא ללמדנו שלא אכל לשובע, ולמה לא אכל לשובע אחרי שהיה רעב עד שביקש הלעטיני.

Re: כאדם האודם לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 7:42 pm
על ידי זקן ששכח
השערה:
בפסח מצרים נצטוו לאכול בחפזון ונצטוו 'ומקלכם בידכם'. משמע כי דרך בני אדם כשאוכלים בחפזון שלא לקחת המקל ביד, אלא שכאן נצטוו שיהיה המקל ביד.
ואולי זה יורה שכשממלא כרסו קשה עליו ההליכה, ומשום כך באכילת חפזון שאיננה די הצורך וגם עדיין אינו חש בכבדות הגוף מיד, לכן אינו נוטל מקלו בידו.

[מצטער. אני רואה כי נפגשתי בהודעתו של לייטנר.
אגב, זה מוזר בעיני. אולי נשלחה הודעתי זמן קצרצר אחרי הודעתו ואינני קולט כיצד נכתב כארבע דקות אחר כך].

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 7:43 pm
על ידי איש שלום
איש_ספר כתב: וכותב:
הקובץ המצורף ללא שם.JPG לא זמין יותר.
בחיפוש באוצר מצאתי אצל גליס שהקטע הנזכר מופיע במקור נוסף.
מי שהוא יכול לבאר?

היה לך להביא את הלשון שמביא גליס, כי שם כתוב איפכא: "אכל לשבעה". אמנם עדיין צריך ביאור, אבל לפום ריהטא נראה שהלשון כאן יותר נכונה:

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 7:45 pm
על ידי איש_ספר
תודה רבה. והחידה בעינה עומדת.

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 7:48 pm
על ידי פרוזבול
יתכן דוקא איפכא, שאכל כ"כ הרבה עד שננסכה גבורה באיבריו ולא הוצרך למקל. ומובן איפוא מה בא ללמדנו.
[וא"ש גם ב' הגירסאות, ששניהם לדבר אחד יכוונו - שאכל אכילה מרובה, וכהשערתו הראשונה של אי"ס].

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 7:51 pm
על ידי איש_ספר
פרוזבול כתב:יתכן דוקא איפכא, שאכל כ"כ הרבה עד שננסכה גבורה באיבריו ולא הוצרך למקל. ומובן איפוא מה בא ללמדנו.
[וא"ש גם ב' הגירסאות, ששניהם לדבר אחד יכוונו - שאכל אכילה גסה, וכהשערתו הראשונה של אי"ס].

יפה מאד ! ייש"כ.

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 8:02 pm
על ידי איש שלום
כל הפירושים כאן תמוהים. וכי עשו שהיה שיש ציד איש שדה, בחור צעיר שכוחו במתניו, אחרי צלחת טשולנט כבר לא יכל לזוז בלי מקל, עד שהתורה מחשיבה זה לרבותא מה שהצליח להתהלך בלי מקל?
זה מגוחך.

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 8:09 pm
על ידי פרוזבול
כמדומה שבימים קדמוניים היתה ההליכה במקל נפוצה אצל כולם, ועכ"פ לדרך ארוכה. ['ומקלכם בידכם', 'כי במקלי עברתי' וכו' וכו']. ואי"ז פלא שהיה דרך בנ"א לומר 'אכלתי עד שהייתי הולך בלא מקל לאיזה דרך שהייתי רוצה'.

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 8:17 pm
על ידי יאיר
אבל כאן מדובר בצעירותו שהיה כבן 13/15. ובשאר המקרים מדובר על אנשים בוגרים.

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 8:17 pm
על ידי איש שלום
מצאתי בספריה הלאומית

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 8:21 pm
על ידי איש שלום
ברצוני להדגיש. מה שכותב רבינו אפרים על הענין שהלך בלי מקל, זה בכלל לא קאי על עשו. אלא זה רק משל. מה שהתורה אומרת על עשו לפי רבינו אפרים, זה שהוא אכל לשובע ולא לן. וזה כנראה מראה על גבורתו של עשו, כי כל אדם אחר אחרי סעודה כזו מיד היה נרדם. ועל זה אומר ר' אפרים, שמשל למה הדבר דומה, לאדם (מסתמא אדם זקן), שאוכל אכילה גסה, ואח"כ למרות כבדותו מתהלך בגבורה ללא מקל.

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ש' דצמבר 10, 2011 10:19 pm
על ידי זקן ששכח
תוספת. יתכן וכוונת הדברים כדברי רבינו בחיי [בראשית פרק כה פסוק לא]:
"וזהו שאמר ויאכל וישת ויקם וילך, להורות כי אחר שאכל ושתה חזר לאומנותו והלך אל השדה לצידו, וזה היה דרכו ומשפטו כל הימים לאכול ולשתות ולצוד ולהמשך אחר התאוות, וזה לו סיבת ביזוי הבכורה".

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ש' דצמבר 10, 2011 10:26 pm
על ידי קלונימוס הזקן
אם הגירסה 'ולא לשבעה' נכונה.
יש לפרש כוונתם ז"ל ע"ד 'בטן רשעים תחסר'

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ש' דצמבר 10, 2011 10:29 pm
על ידי איש_ספר
זקן ששכח כתב:תוספת. יתכן וכוונת הדברים כדברי רבינו בחיי [בראשית פרק כה פסוק לא]:
"וזהו שאמר ויאכל וישת ויקם וילך, להורות כי אחר שאכל ושתה חזר לאומנותו והלך אל השדה לצידו, וזה היה דרכו ומשפטו כל הימים לאכול ולשתות ולצוד ולהמשך אחר התאוות, וזה לו סיבת ביזוי הבכורה".

זה העתקה מהרמב"ן, אבל ברבינו אפרים יש תוספת שאותה ביקשתי להבין.
קלונימוס הזקן כתב:אם הגירסה 'ולא לשבעה' נכונה.
יש לפרש כוונתם ז"ל ע"ד 'בטן רשעים תחסר'
יש בחז"ל שקראו כן על עשיו. אבל עדין לא מבאר את ענין המקל.

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ש' דצמבר 10, 2011 10:34 pm
על ידי קלונימוס הזקן
ענין המקל נפרש ע"ד שהציעו כאן לעיל, שהדרך היתה להסתייע במקל אחרי אכילה מלאה וכבדה (כמדומה יש בש"ס ממנהגי אחר-האכילה שלא נשארו אצלנו ברגילות כבזמנם: שרא ליה המייניה)
וענין שלא נצרך למקל הוא רמז על שלא אכל לשובע

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ש' דצמבר 10, 2011 10:37 pm
על ידי איש_ספר
ר' קלונימוס, בטן רשעים תחסר אין הכונה שאוכלים מעט, אלא אע"פ שאוכלים לשובע, ולמעלה מזה, אכילה גסה, לעולם בטנם תחסר.
ואם עשיו לא אכל לשובע, הכוונה שאכל אכילה גסה, ואם אדם האוכל לשבוע צריך מקל להליכתו, כ"ש שאדם שאכל אכילה גסה צריך מקל
(כדי שלא יתקיים בו מקרא שכתוב ופושעים יכשלו בם זה שאכל אכילה גסה...)

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ש' דצמבר 10, 2011 10:47 pm
על ידי קלונימוס הזקן
כמובן.
אבל ה'תחסר' הוא אמיתי ולא סתם כינוי לרצונם ותאוותם לאכול עוד.
פירוש - מכיון שהם משועבדים לתאוותם, משום כך אין האכילה מרובה (הלעיטני וכו', ואכן הלעיטהו - כמדומה זה לשון האבסה כלבהמה, לא?) מניחה דעתם.
ההסתייעות במקל, אינה בגלל כובד המאכלות שבתוך כריסם. אטו בכל פעם שסוחבים כמה ק"ג מלפפונים בידם, מסתייעים במקל??
אלא כשהגוף במצב מנוחה שאחר האכילה (כמות שקורין בגלילות שלנו בלשון העם נאך די טשאלינ"ט), מתהלכים כסבי דאזלי אתיגרי

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: א' דצמבר 11, 2011 9:39 am
על ידי חיים
אולי הכוונה שהיה כאן סוג של אכילה חפוזה וארעית שלא בדרך קביעות. כשאדם אומר "אכלתי והלכתי" משמע שאכל במהירות והלך לדרכו.
"בלא מקל" הוא ביטוי להליכה מהירה. אדם שהולך בחיפזון אינו משתמש במקל.

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ב' דצמבר 12, 2011 11:04 pm
על ידי איש_ספר
מענין לענין באותו ענין:
ברוידא.JPG
ברוידא.JPG (65.6 KiB) נצפה 5929 פעמים

הוורט נעים מאד, אבל לא מצאתי לפו"ר גדר שכור כלוט, שהוא מי שאינו יכול להלך ברגליו.
מישהו מכיר דבר כזה?

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ב' דצמבר 12, 2011 11:30 pm
על ידי ישבב הסופר
אינני מכיר מקור קדום לזה שהמגיע לשכרותו של לוט אינו יכול להלך ברגליו, אך יודעני שהמשטרה סומך על זה כדי לברר האם מישהו נוהג רכב תחת השפעת אלכוהול...

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ג' דצמבר 13, 2011 5:47 pm
על ידי קלונימוס הזקן
איש_ספר כתב:הוורט נעים מאד, אבל לא מצאתי לפו"ר גדר שכור כלוט, שהוא מי שאינו יכול להלך ברגליו.
מישהו מכיר דבר כזה?


אדרבה - פירכתו בצידו, שבגמ' עירובין שם לעיל מינה בסמוך: אמר רמי בר אבא דרך מיל ושינה כל שהוא מפיגין את היין ואמנם למסקנא מוקי לה ברכוב, אבל במהלך ברגליו כ"ש שדרך טורדתו, עיי"ש.
וממוצא הדברים נמצינו שגם שיכור יכול להלך ברגליו.

Re: כאדם האומר לחבירו אכלתי שהייתי הולך בלא מקל - מה זה?

פורסם: ה' דצמבר 15, 2011 1:14 am
על ידי כותב
הרב קלונמיס, אה"נ שבמציאות יכול השיכור להלך על רגליו, אבל כיון שהדרך טורדתו וקשה לו ההליכה, הוא מונע את עצמו מזה, וכמ"ש רש"י (פסחים מט.) דרך המשתכרין, אינו מספיק לילך לביתו ולשכב על מטתו, אלא מקפל לבושו תחתיו וישן.
וכנראה כוונת הג"ר אברהם ברודא ז"ל שהיין מנענע רגלי השיכור שלא יוכל לעמוד יציב.

ובעיקר קושית א"ס, זה באמת תמיה רבתי, שהרי גדר שכור כלוט הוא דרגה יותר ממי שאינו יכול להלך על רגליו, כי מי שאינו יכול להלך עדיין יכול לדעת קצת מה הוא עושה, רק שאיבריו כבדים עליו.
אבל בלוט כתיב (בראשית יט, לב) ולא ידע בשכבה ובקומה, שלא ידע בין ימינו לשמאלו, וכמו שהגדיר הרמב"ם שכור כלוט (הל' מכירה פכ"ט, בסופו) "שעושה ואינו יודע מה עושה".

כנראה שהתשובה לזה היא, שאין משיבין על הדרוש!