עמוד 1 מתוך 1

יום השבת במדינת סמואה

פורסם: ה' דצמבר 29, 2011 10:25 pm
על ידי מורה צדק
במשך שנים, היו תושבי סמואה האנשים האחרונים בכדור הארץ לראות מדי יום את השמש שוקעת. החל ממחר, יום שישי, הם יהפכו להיות הראשונים שיצפו בה זורחת מדי יום - רק שעבורם זה לא יהיה יום שישי, אלא שבת. הכיצד? פשוט מאוד: הרשויות במדינת האיים באוקיינוס השקט החליטו במאי האחרון להתאים את השעון שלה לשעה התקפה באזור זמן אחד מערבית לה - וכך בעצם לעבור לאזור זמן זה, הנמצא מצדו השני של קו התאריך הבינלאומי, ולהפוך ברגע אחד מהמדינה המערבית (וה"מאוחרת") ביותר בעולם, למדינה המזרחית (וה"מוקדמת") ביותר.

מה הדין לענין שבת?

Re: יום השבת במדינת סמואה

פורסם: ה' דצמבר 29, 2011 10:32 pm
על ידי ישבב הסופר
מדוע ישתנה השבת מחמת החלטת ממשלת האי? וכי מפיהם אנו חיים?

Re: יום השבת במדינת סמואה

פורסם: ו' דצמבר 30, 2011 12:46 am
על ידי היא שיחתי
אין שייכות להחלטת המדינה
לעולם יש קו תאריך ברור
רק השאלה היכן הוא עובר ואם הוא קו ישר או עקום לפי אורך היבשה


מעניין יהיה לדון בדעה שתטען שיש מקום לחשב דעת האנשים כדי לדון את זמניהם שלהם

Re: יום השבת במדינת סמואה

פורסם: ש' דצמבר 31, 2011 7:51 pm
על ידי ידידיה

Re: יום השבת במדינת סמואה

פורסם: ש' דצמבר 31, 2011 8:04 pm
על ידי מורה צדק
האמת היא ששנים אני מחפש פשט ברור ופשוט, מהו קו התאריך ומי החליט שהוא עובר דוקא במקום זה? ולפי הנז"ל האם אפשר שישתנה על פי דעת אנשי אותו מקום?
אשמח אם מישהו יפנה אותי לספר שמסביר זאת בפשיטות (ולא לקובץ בית אהרן וישראל).

Re: יום השבת במדינת סמואה

פורסם: ש' דצמבר 31, 2011 8:13 pm
על ידי מאיר חכמים
כמדומני ששאלה דומה הייתה על קמצטקה שגם היא שינתה את שייכותה ביחס לקו התאריך, לפני כמאה שנים. אם כי אני לא בטוח שהיו שם יהודים שישאלו את השאלה (וגם על סמואה יש לתהות כנ"ל).

Re: יום השבת במדינת סמואה

פורסם: ש' דצמבר 31, 2011 8:13 pm
על ידי ידידיה
בקישור שהבאתי לעיל כותב הציץ אליעזר שלדעת הגרצ"פ פרנק הולכים בכל מקום אחר המנהג ואין קו תאריך מוגדר עיי"ש.
אכן מעניין האם לפי הבנה זו יהודי שנמצא באיים הנ"ל בשבועות אלו יעשה שבת ביום שהיה עד כה שישי, ולמחרת שהוא היום השביעי לפי מניינו עד כה יהיה יום חול.

Re: יום השבת במדינת סמואה

פורסם: ש' דצמבר 31, 2011 9:02 pm
על ידי תוך כדי דיבור
המקור שהבאת הוא לכל היותר "ראיה לסתור", שהציץ אליעזר מזכיר שהגרצ"פ פקפק בעניין שלדעתו הוא עניין הסכמי של האומות - וא"כ קל וחומר כאן שאיזו אומה הסכימה להחליף אצלה ימות השבוע, שאין לזה שום תוקף גם לשיטתו ומאי אולמיה האי מהאי. כך שאין בזה שום ספק.
ונידון כה"ג היא אחת הקושיות הגדולות במציאות על השיטה שביסס הרב כשר וחיזקו ידיו כמה גדולים, לתלות שמירת השבת במניין המקובל בכל מקום, מניין לנו שלא נשתנה בזמן מן הזמנים, גם לפני העידן המודרני, למשל שכשהגיעו לשם כובשים חדשים השליטו שם המניין המקובל עליהם (מן הצד שהגיעו) גם אם לילידים היה מניין אחר. ומ"מ ישיבו מן הסתם שיש להעמיד דבר על חזקתו, שכל מקום שלא ידוע שנשתנה, יש ללכת ע"פ מניינו, ואם ידוע שנשתנה (ורוב השינויים הידועים הם מעשרות השנים האחרונות) אין הכי נמי שיש לאחוז במניין שלפני השינוי.

Re: יום השבת במדינת סמואה

פורסם: ש' דצמבר 31, 2011 11:27 pm
על ידי ידידיה
כפ"ה הקישור מביא את מר למקור אחר, אצלי מופיע כפי שכתבתי.

Re: יום השבת במדינת סמואה

פורסם: ש' דצמבר 31, 2011 11:35 pm
על ידי ידידיה
אכן הקישור מביא לדף הראשון של הצ"א, ואנא לעבור לעמודים 117 ו118

באתר ההוא יש באג שלאחר כמה דקות הוא מביא כל קישור לדף 1, זה קורה שם גם כשאני מחפש בתוך ספר, לאחר כמה דקות הוא לא מעביר לדף התוצאה אלא ל1.

Re: יום השבת במדינת סמואה

פורסם: א' ינואר 01, 2012 2:26 am
על ידי לחם_יומם
הדבר פשוט ומוסכם על רוב מנין ורוב בנין של רבני ישראל שאין להתחשב בקו התאריך הבינלאומי לענין שבתות וימים טובים, ואם יש דעה כזו, יחידאית היא.

Re: יום השבת במדינת סמואה

פורסם: ד' ינואר 04, 2012 2:49 pm
על ידי ס''ק
דין סמווה כדין ניו זילנד, וכדין מנילה הפיליפינית שדן בה רבינו היעבץ בשו"ת שלו ובמו"ק.ואין שום צד לחלק.
וכתבו בזה לענין חנוכה viewtopic.php?f=24&t=7469
מעניין מה יגיב על זה ר"מ כשר ז"ל

Re: יום השבת במדינת סמואה

פורסם: ד' ינואר 04, 2012 4:05 pm
על ידי בן תורה
מורה צדק כתב:האמת היא ששנים אני מחפש פשט ברור ופשוט, מהו קו התאריך ומי החליט שהוא עובר דוקא במקום זה? ולפי הנז"ל האם אפשר שישתנה על פי דעת אנשי אותו מקום?
אשמח אם מישהו יפנה אותי לספר שמסביר זאת בפשיטות (ולא לקובץ בית אהרן וישראל).

עיין אינצקלופדיה תורנית ערך יום ששם מסביר טוב את הענין
ועיין עוד בלוח דבר בעתו [לא יודע אםזה מופיע כל שנה אבל היה שנים שהסביר באריכות ענין זה]