עמוד 1 מתוך 1

ג' ימים מעת לעת מהמולד?

פורסם: ב' ינואר 02, 2012 2:39 pm
על ידי האחד
מה שנוהגים לחכות לקידוש לבנה ג' ימים לע"ל מן המולד, ראיתי במ"ב שהביא כן מהפמ"ג, שכ"כ בפשיטות בלא שום ראיה. ולכאו' תמוה מאוד שהרי מה שמחכים ג' ימים, מקורו מפי' ר' יונה בברכות שהביא הב"י בסי' תכו' ושם כתב שצריך לחכות ב' או ג' ימים, וא"כ איך אפשר לומר שצריך דוקא ג' ימים מע"ל?

Re: ג' ימים מעת לעת מהמולד?

פורסם: ג' ינואר 03, 2012 1:10 am
על ידי המצפה לישועה
יש כאן שתי קושיות ואחת מתורצת החבירתה
1- למה לא כתב המ"ב בשם רבינו יונה
2- למה לא כתב גם שני ימים

ובהכרח שמקור דבריו אינם מרבינו יונה אלא מהמנהג הפשוט לחכות שלשה ימים, והיינו מטעם שכשהלבנה קטנה אינה ניכרת ואי אפשר לברך על האור, ונהגו שרק לאחר שלשה ימים יברכו, על אף שמעיקר הדין מברכים מיד כשרואים (ועל דרך מה שנהגו של לברך על פרי חדש רק בשעת אכילה על אף שמעיקר הדין מברכים בשעת ראיה, כיון שעיקר השמחה בשעת אכילה). וזה גם הטעם של רבינו יונה אלא שרבינו יונה כתב יומיים או שלש, כנראה שזה תלוי בקיץ או בחורף שהלבנה רחוקה או קרובה, והעולם נהגו להמתין לעולם שלשה ימים.