הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 24, 2018 1:00 pm
חשוקי חמד נדה דף מ עמוד ב
שאלה מעשה שהיה: אשה שהחלה להתקרב ליהדות הציעה לארגון הפועל בקירוב רחוקים לארגן בביתה חוגי בית עבור תושבי השכונה, היא הציעה לשלם את עלות המרצה המבוקש, והכינה כיבוד עשיר. המארחת השקיעה הון רב במפגשים אלו, היא אפילו הציעה לממן נסיעה של עשרות המשתתפות בחוג שבביתה למקומות הקדושים.
באחת השיחות היא ספרה כמשיחה לפי תומה, שבהשקעתם לטובת הארגון היא ובעלה רואים בכך 'תיקון' לכסף הרב שיש להם, כסף המושג לדבריה על ידי בעלה ב'דרכים לא כשרות', כששאלנו מה זה 'לא כשרות' היא הסכימה לומר 'הימורים', 'גנבות' וכאלו דברים. השאלה האם מותר להם להשתמש בכסף הזה לאידישקייט שכפי הנראה מקורו בגזל?
תשובה לכאורה אין איסור להשתמש בכסף זה, כי בעליו כבר נתייאשו הימנו בשעה שהפסיד אותו בהימורים, וגם נחשב לשינוי רשות, כי בכסף קנתה בעלת הבית מוצרים. ואותם מגישה לאורחים, ושוכרת בהם אוטובוסים, וגם מרצה, וקהל השומעים, לא נהנה מגוף הגנבות, אלא מחילופיהם. ולכן אין איסור גזל על המשתמשים והנהנים מהכספים הגנובים.
אבל עצם הרעיון שיעשו אידשקייט בכסף, הוא רעיון מאוס, וראיה לכך מהמבואר בבבא קמא (דף קיט ע"א) וכן נפסק בשו"ע (יו"ד סימן רמח ס"ד) שאין לוקחים צדקה מן העבדים משום שכסף זה חזקתו מן הגזל.
כמו כן מבואר בבבא קמא (דף קיג ע"א) שאין נוטלים צדקה מתיבת המוכסין. והוא משום שהכסף שם הוא גזול, וביאר המאירי טעם האיסור הוא, שזה כחיזוק ידי עוברי עבירה, וכמעט שהם [העבריינים הגנבים] סבורים שתהא צדקתם כפרת גזילתם, ואין מזקיקים עצמן להשבון. עכ"ל.
וכעין רעיון זה כבר כתב הרמב"ן (דברים כג יט) בטעם האיסור של 'לא תביא אתנן זונה ומחיר כלב בית ה' אלוקיך'. שהזונות יעשו באתנן שלהם מצוות, חושבות לכפר על חטאתם, ולכן אסרה תורה... כי עתה יוסיפו לחטוא בהן. וכן ענין מחיר כלב, בעבור כי הצדים בכלבים, ושומרי החומות, יגדלו כלבים עזי נפש מזיקים את הרבים, וידירו [צדקות] במחיריהם, כדי להיות כופר לנפשם. עכ"ל.
ומכאן נלמד שאין לעשות מצוות "קירוב" בכסף גנוב, ואין להשתמש בכסף זה למצוות. אבל אם יקבלו על עצמם לא להתעסק יותר בגניבות והימורים, וישיבו את הכספים לבעליהם, ואלו הגניבות שבעליהם לא ידועים יתנום לצרכי ציבור, מותר להנות מכספים אלו. ויתכן גם שאם רוצים לחזור בתשובה ואין יודעים למי להשיב, עצם מימון פעולות ה"קירוב" זה עצמו נחשב לצרכי ציבור, כי על ידי פעולות אלו, אולי ישובו גם הנגזלים בתשובה. ואולי גם המשחק שאיבד כספו בכלל אלו, וזה תיקון לעולם, והשבת גזל לנגזלים.