עמוד 1 מתוך 1

בנות צעדה עלי שור, פשר השבח

פורסם: ג' ינואר 03, 2012 8:05 pm
על ידי היא שיחתי
כתוב בפסוק "בן פורת יוסף בן פורת עלי עין בנות צעדה עלי שור"
ופירש"י "בנות מצרים היו צועדות על החומה להסתכל ביופיו"

ויש להבין אם בא לשבחו שיפה תואר הוא שיאמר זאת ישירות
אבל צורת שבח זו הינה לכאורה מוקשית שהרי אין זה מדרך הצניעות שילכו הבנות על החומה להסתכל באדם יפה תואר

Re: בנות צעדה עלי שור, פשר השבח

פורסם: ג' ינואר 03, 2012 8:07 pm
על ידי היא שיחתי
ובתרגום יונתן הוסיף בזה דברים
"מן בגלל דתתלי עינך בהן ולא תליתא עינך בחדא מנהן למתחיבא בהן ליום דינא רבא"
וכן הוא בתרגום ירושלמי וכ"כ באור החיים

ולפי"ז השבח הוא במה שלא מפורש בפסוק אלא שאע"פ שצעדו ובקשו שיביט בהן, לא עשה זאת
אך רש"י לא כתב תוספת זו

Re: בנות צעדה עלי שור, פשר השבח

פורסם: ג' ינואר 03, 2012 11:59 pm
על ידי יאיר
הרי זה מה שמוזכר בפס' ("עלי עין"), שבזכות זה שלא הביט בהן זכה להנצל מעין הרע.

Re: בנות צעדה עלי שור, פשר השבח

פורסם: ד' ינואר 04, 2012 8:51 pm
על ידי ארי שבחבורה
היא שיחתי כתב:כתוב בפסוק "בן פורת יוסף בן פורת עלי עין בנות צעדה עלי שור"
ופירש"י "בנות מצרים היו צועדות על החומה להסתכל ביופיו"

ויש להבין אם בא לשבחו שיפה תואר הוא שיאמר זאת ישירות

יעקב אכן אומר זאת ישירות שכן זהו פירוש הביטוי "בן פורת יוסף בן פורת עלי עין" וכפי שמפרש רש"י - "בן חן... חנו נטוי על העין הרואה אותו", והמשך דברי יעקב "בנות צעדה עלי שור" נועדו להראות לנו כמה גדול היה אותו 'חן' של יוסף, וזה פשוט.

אבל צורת שבח זו הינה לכאורה מוקשית שהרי אין זה מדרך הצניעות שילכו הבנות על החומה להסתכל באדם יפה תואר

לא הבנתי מה קשה לך - וכי מדובר כאן על בנות ישראל הצנועות והחסודות?

Re: בנות צעדה עלי שור, פשר השבח

פורסם: ד' ינואר 04, 2012 9:12 pm
על ידי ירושלמי
ב"ר צח, יח:

בנות צעדה עלי שור וגו' את מוצא בשעה שיצא יוסף למלוך על מצרים היו בנות מלכים מציצות עליו דרך החרכין והיו משליכות עליו שירין וקטלין ונזמים וטבעות כדי שיתלה עיניו ויביט בהן אעפ"כ לא היה מביט בהן