עמוד 1 מתוך 1

העתקה מספרים אחרים בספרי הראשונים

פורסם: ה' ינואר 05, 2012 6:26 pm
על ידי מחפש דעת
האם ידוע למישהו התיחסות (כמה שיותר מוקדמת) לכך שבחלק מהראשונים מצינו שהעתיקו דבריהם מראשון אחר ולא ציינו את הדבר.
למשל המאירי על תהילים לקח מהרד"ק. והרד"ק לקח בכמה מקומות. וכן על זה הדרך.

Re: העתקה מספרים אחרים בספרי הראשונים

פורסם: ה' ינואר 05, 2012 6:30 pm
על ידי היא שיחתי
נראה לי שחכם באשי הזכיר העניין בעבר

Re: העתקה מספרים אחרים בספרי הראשונים

פורסם: ה' ינואר 05, 2012 6:38 pm
על ידי מחפש דעת
איך אגיע לזה?

Re: העתקה מספרים אחרים בספרי הראשונים

פורסם: ה' ינואר 05, 2012 8:07 pm
על ידי ציבור
הרמב"ם בהקדמתו לשמונה פרקים מתייחס לכך שפעמים הוא אינו אומר דבר בשם אומרו. יעוין שם.

Re: העתקה מספרים אחרים בספרי הראשונים

פורסם: ה' ינואר 05, 2012 8:24 pm
על ידי פרוזבול

Re: העתקה מספרים אחרים בספרי הראשונים

פורסם: ה' ינואר 05, 2012 9:00 pm
על ידי איש_ספר
תחילת מאמרו של ר"ש אשכנזי בישורון האחרון (אין באוצר)
ישורון-25.pdf
(31.1 KiB) הורד 354 פעמים

Re: העתקה מספרים אחרים בספרי הראשונים

פורסם: ה' ינואר 05, 2012 9:05 pm
על ידי מורה צדק
אפשר שכוונת המעתיקים הייתה להעתיק את הדברים לעצמם, ולא ח"ו בכדי לגזול, אך אחר שנמצא כתב ידם יחסו זאת להם.

Re: העתקה מספרים אחרים בספרי הראשונים

פורסם: ה' ינואר 05, 2012 9:08 pm
על ידי לייטנר
עיין במאמרים של אברמסון ('בלשון קודמים', בתוך: מחקר בשירת ישראל בספרד, התשכ"ה), אורבך (בעלי התוספות, ירושלים התשמ"ה עמ' 678) ומרגליות (שם עולם ירושלים התשמ"ט, עמ' טו הערה 15).
מעניין לציין את דעתו של המשורר דן פגיס ('על מושג המקוריות בשירה העברית מתקופת ספרד', PAAJR 37, 1969 עמ' 51-31) כי כל עוד הטקסט עובר עיבוד ואינו פלגיאט שלם, המעשה נחשב ללגיטימי בתקופות מסויימות.

Re: העתקה מספרים אחרים בספרי הראשונים

פורסם: ה' ינואר 05, 2012 9:30 pm
על ידי ברקים רב
שאלתי פעם את הגר"צ אברמוביץ ז"ל בענין כזה, ואמר לי כי כך היתה דרכם של המחברים, שכאשר הבינו דבר מעצמם ואח"כ מצאוהו כתוב, העתיקוהו כמות שהוא.

Re: העתקה מספרים אחרים בספרי הראשונים

פורסם: ו' ינואר 06, 2012 12:28 am
על ידי היא שיחתי
ברקים רב כתב:שאלתי פעם את הגר"צ אברמוביץ ז"ל בענין כזה, ואמר לי כי כך היתה דרכם של המחברים, שכאשר הבינו דבר מעצמם ואח"כ מצאוהו כתוב, העתיקוהו כמות שהוא.

אני דווקא סבור להיפך, שכשלמדו תורה מרבם או מפי כתבם ראו לנכון לכתוב הדבר כפי צורת מסירתו המקורית, משא"כ כשסברוהו מעצמם יש לכתוב כפי הבנתם

ואגב אורחא דהרעיון שכתבת
נזכר אני שלתחרות "חבורות" תורניות הגיע "שטיק'ל" תורה יפהפה, דא עקא שלאחר עיון נמרץ גילה בודק החבורות ששטיק'ל זה מופיע בחידושי הגרי"ז, שלח שאלה נמרצה לכותב מה ראית על ככה, והשיב הכותב שהאמת שחידשתי הדבר מדנפשי, רק לאחר מכן ראיתי שכבר חידש כן הגרי"ז, אבל מה לעשות והוא כותב הרבה יותר יפה, אז העתקתי את הנוסח ממנו, אולם השטיק'ל תורה הוא בעצם שלי...

Re: העתקה מספרים אחרים בספרי הראשונים

פורסם: ו' ינואר 06, 2012 12:44 am
על ידי איש אשכולות
היא שיחתי כתב:
ברקים רב כתב:שאלתי פעם את הגר"צ אברמוביץ ז"ל בענין כזה, ואמר לי כי כך היתה דרכם של המחברים, שכאשר הבינו דבר מעצמם ואח"כ מצאוהו כתוב, העתיקוהו כמות שהוא.

אני דווקא סבור להיפך, שכשלמדו תורה מרבם או מפי כתבם ראו לנכון לכתוב הדבר כפי צורת מסירתו המקורית, משא"כ כשסברוהו מעצמם יש לכתוב כפי הבנתם

ואגב אורחא דהרעיון שכתבת
נזכר אני שלתחרות "חבורות" תורניות הגיע "שטיק'ל" תורה יפהפה, דא עקא שלאחר עיון נמרץ גילה בודק החבורות ששטיק'ל זה מופיע בחידושי הגרי"ז, שלח שאלה נמרצה לכותב מה ראית על ככה, והשיב הכותב שהאמת שחידשתי הדבר מדנפשי, רק לאחר מכן ראיתי שכבר חידש כן הגרי"ז, אבל מה לעשות והוא כותב הרבה יותר יפה, אז העתקתי את הנוסח ממנו, אולם השטיק'ל תורה הוא בעצם שלי...


הסיפור הוא עם הגאון ר' בנימין סרוצקין (אביו של...., ובזכות עצמו) שבספרו ימין המלך על הרמב"ם יש שטיקלאך בלשונו של הגרי"ז, וכששאלהו היתכן? ענה, אני חידשתי את זה אח"כ ראיתי שגם הגרי"ז אמר כן והוא כותב את זה הרבה יותר טוב אז העתקתי ממנו.
באזני שמעתי ממנו.

Re: העתקה מספרים אחרים בספרי הראשונים

פורסם: ו' ינואר 06, 2012 12:47 pm
על ידי ברקים רב
.

Re: העתקה מספרים אחרים בספרי הראשונים

פורסם: ו' ינואר 06, 2012 3:09 pm
על ידי עמקן
בראשונים, בפרט מפרשי הרי"ף שכיח מאד שהעתיקו מראשונים אחרים בפרט רש"י בלי לציין, כנראה משום שהיה ידוע לכל. [דומני שראיתי פעם בר"ן שחלק על רש"י וכ' דאע"פ שלמעלה לא כתבתי כן היינו משום שדרכי תמיד להעתיק דברי רש"י.]
יש מקומות בפי' הרמב"ן על התורה ובפי' רבינו יונה על התורה שהם אותו דבר מילה במילה. המהדיר לפי' ר"י מתייחס לזה בהקדמתו.