עמוד 1 מתוך 1

למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

פורסם: ד' ינואר 18, 2012 6:47 am
על ידי הפלא ופלא
בפסוקים (שמות לה, יא-יט) כתובים כל כלי המשכן וכו', ובכמה מהם כתוב ואת בסגו"ל ובכמה כתוב ואת בציר"י.
מסתמא כבר דן מישהו בנידון, ואשמח לקבל מקורות לכך.

תודה

Re: למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

פורסם: ד' ינואר 18, 2012 7:05 am
על ידי עשוי לנחת
הפלא ופלא כתב:בפסוקים (שמות לה, יא-יט) כתובים כל כלי המשכן וכו', ובכמה מהם כתוב ואת בסגו"ל ובכמה כתוב ואת בציר"י.
מסתמא כבר דן מישהו בנידון, ואשמח לקבל מקורות לכך.
תודה

בד"כ כשיש טעם חזק מתחת ל"את", כגון טפחא [אולי רק כשאין מרכא] או זקף גדול, כשהמילה מודגשת חזק בטעם זה, אזי אומרים בצירה. כך זכורני.
ובמקרה דנן זה מסתדר היטב.

Re: למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

פורסם: ד' ינואר 18, 2012 7:07 am
על ידי הפלא ופלא
עשוי לנחת כתב:בד"כ כשיש טעם חזק מתחת ל"את", כגון טפחא [אולי רק כשאין מרכא] או זקף גדול, כשהמילה מודגשת חזק בטעם זה, אזי אומרים בצירה. כך זכורני.
ובמקרה דנן זה מסתדר היטב.


תודה
והיכן המקור לזה?

Re: למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

פורסם: ד' ינואר 18, 2012 9:10 am
על ידי עשוי לנחת
הפלא ופלא כתב:
עשוי לנחת כתב:בד"כ כשיש טעם חזק מתחת ל"את", כגון טפחא [אולי רק כשאין מרכא] או זקף גדול, כשהמילה מודגשת חזק בטעם זה, אזי אומרים בצירה. כך זכורני.
ובמקרה דנן זה מסתדר היטב.

תודה
והיכן המקור לזה?

האמת הוא שאינני מבין כ"כ בדברים אלו. וכתבתי מזכרוני וגם לא מדויק מסתמא.
אבל צריך לחפש בספרי חכמת הדקדוק, ואם אין לך, אפי' בהקדמות של סידורים מסויימים.
יבואו החברים המומחים ויבארו ויצטטו וכו'.

Re: למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

פורסם: ד' ינואר 18, 2012 10:35 am
על ידי הפלא ופלא
אכן
עשוי לנחת כתב:יבואו החברים המומחים ויבארו ויצטטו וכו'.

Re: למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

פורסם: ד' ינואר 18, 2012 11:03 am
על ידי חיימקה
השוני הוא פשוט אם את מחובר במקף או לא

עי' רש"י פרשת יתרו על הפסוק פן יפרץ בם

ועי' סי' סא בבה"ט ס"ק יב ובמ"ב ס"ק לג [ומקורם מהרד"ק שמובא כמדומני בב"י שם (לא בדקתי כרגע)]

Re: למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

פורסם: ד' ינואר 18, 2012 11:59 am
על ידי מאירי
עשוי לנחת כתב:בד"כ כשיש טעם חזק מתחת ל"את", כגון טפחא [אולי רק כשאין מרכא] או זקף גדול, כשהמילה מודגשת חזק בטעם זה, אזי אומרים בצירה. כך זכורני.
ובמקרה דנן זה מסתדר היטב.

דהיינו כאשר יש טעם ב'את', היא נפרדת במידת מה מהתיבה הבאה, וכשהיא ללא טעם, היא מוקפת (מחוברת-מקף) לתיבה הבאה, וכבר עשו בזה 'מטעמים' בכמה ספרים לבאר כמה עניינים ותמיהות, עי' במצו"ב.
גם מצורף מספר פיענוח המסורה (יש באוצר) שמביא המסורה כלשונה בענין זה, ושיש גם בכלל זה יוצא מן הכלל בג' מקומות, עיי"ש.

Re: למה לפעמים ואֶת ולפעמים ואֵת

פורסם: ה' ינואר 19, 2012 2:05 am
על ידי כרם
בזכרוני מלמודי הדקדוק כדרדק, כי לא תבוא תנועה קטנה מוטעמת בהברה סתומה, והיא צריכה תנועה גדולה. (והוא דבר שבסברא, כי האות המוטעמת צריכה איזה אריכות, שהוא בת"ג ולא בת"ק). מה שאין כן כאשר התיבה אינה מוטעמת (מפני שהיא מוקפת) היא נשארת בתנועה קטנה. וכבר ידוע שהסגול תנועה קטנה, והצירה תנועה גדולה.
והוא הטעם גם בתיבת "כל", כאשר היא מוטעמת יש בה חולם, וכשהיא מוקפת היא באה בקמץ קטן.