עמוד 1 מתוך 1

עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

פורסם: א' ינואר 22, 2012 9:23 am
על ידי יוסףלוי
האם מישהו יודע מקור לשיטה המצריכה לענות איש״ר עד בריך הוא (שלשת השיטות הידועות, הם עד עלמיא, יתברך, בעלמא, ואף פעם לא מצאתי מקור לשיטה הראשונה הנ״ל, וראיתי כמה שנוהגים כך...)

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

פורסם: ב' ינואר 23, 2012 7:34 pm
על ידי מורה צדק
חיפשתי בזה ולא ראיתי מי שכתב כן, והאמת שגם לא ראיתי מי שנהג כך.

מה שאפשר לומר שמי שנוהג כן הוא מפני החזן הממהר, ובשביל שיספיק לומר אמן על דאמרינן בעלמא, מפסיק בבריך הוא כמ"ש בשלמי ציבור דף פד ע"ב שאם החזן ממהר מספיק לומר עד יתברך.

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

פורסם: ב' ינואר 23, 2012 9:42 pm
על ידי חיימקה
מורה צדק כתב:
מה שאפשר לומר שמי שנוהג כן הוא מפני החזן הממהר, ובשביל שיספיק לומר אמן על דאמרינן בעלמא, מפסיק בבריך הוא כמ"ש בשלמי ציבור דף פד ע"ב שאם החזן ממהר מספיק לומר עד יתברך.

התכוונת לומר שמספיק לומר עד בריך הוא.
ומה באמת הפשט בדבריו מאימתי מספיק עד בריך הוא?

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

פורסם: ב' ינואר 23, 2012 9:49 pm
על ידי מורה צדק
אני התכוונתי לדון לכף זכות את מי שנוהג כך שהוא עושה כן בשביל להספיק את האמן של בעלמא.
והשלמי ציבור מדבר עד יתברך, ואני הוספתי עד בריך הוא (אם החזן יותר איטי מזה של השלמי ציבור).

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

פורסם: ב' ינואר 23, 2012 10:07 pm
על ידי חיימקה
יסלח לי כבודו אבל זה לשון הש"צ "ונראה דלכו"ע אם ממהר האומר קדיש שבעוד שיאמר עד דאמירן בעלמא יאבד מלענות אמן ,טפי עדיף שיאמר עד שמיה דקודב"ה וירויח שני אמנים" עכ"ל.
א"כ להדיא כתב שיאמר עד בריך הוא - וע"כ שאלתי מה הפשט שירויח ב' אמנים -מה הוא מרוויח הלא זה אמצע הקדיש [והרי לכאורה לא שמע מבריך הוא עד בעלמא כי החזן מיהר והוא אמר בעצמו אז איך עולה לו האמן על כל הקדיש הרי חסר לו קטע]

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

פורסם: ג' ינואר 24, 2012 12:33 am
על ידי ציבור
ובהאי עניינא:

אמירת בריך הוא - עד היכן היא נמשכת, כי גם בזה מצאנו כמה מנהגים.

יחכימונו החכמים דכאן.

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

פורסם: ג' ינואר 24, 2012 12:43 am
על ידי מורה צדק
חיימקה כתב:יסלח לי כבודו אבל זה לשון הש"צ "ונראה דלכו"ע אם ממהר האומר קדיש שבעוד שיאמר עד דאמירן בעלמא יאבד מלענות אמן ,טפי עדיף שיאמר עד שמיה דקודב"ה וירויח שני אמנים" עכ"ל.
א"כ להדיא כתב שיאמר עד בריך הוא - וע"כ שאלתי מה הפשט שירויח ב' אמנים -מה הוא מרוויח הלא זה אמצע הקדיש [והרי לכאורה לא שמע מבריך הוא עד בעלמא כי החזן מיהר והוא אמר בעצמו אז איך עולה לו האמן על כל הקדיש הרי חסר לו קטע]


יישר כח, אני לא ראיתי את דברי השלמי ציבור בפנים אלא במה שהב"ד בספר הלכה ברורה (יוסף), וא"כ אדרבה ואדרבה.
ולא הבנתי איזה קטע חסר לו?

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

פורסם: ג' ינואר 24, 2012 12:03 pm
על ידי הוגה
(בלא"ה לא קיי"ל כמ"ש הש"צ, אלא לעולם צ"ל כ"ח תיבות עד דאמירן בעלמא, רק אם העונה אמן מסיים לומר עד דאמירן בעלמא קודם שיאמר החזן שמיה דקב"ה, רק אז צריך לענות אמן, וכמ"ש הפוסקים).

Re: עניית אמן יהא שמיה רבא עד בריך הוא

פורסם: ה' ינואר 26, 2012 12:04 am
על ידי חיימקה
מורה צדק כתב:
חיימקה כתב:יסלח לי כבודו אבל זה לשון הש"צ "ונראה דלכו"ע אם ממהר האומר קדיש שבעוד שיאמר עד דאמירן בעלמא יאבד מלענות אמן ,טפי עדיף שיאמר עד שמיה דקודב"ה וירויח שני אמנים" עכ"ל.
א"כ להדיא כתב שיאמר עד בריך הוא - וע"כ שאלתי מה הפשט שירויח ב' אמנים -מה הוא מרוויח הלא זה אמצע הקדיש [והרי לכאורה לא שמע מבריך הוא עד בעלמא כי החזן מיהר והוא אמר בעצמו אז איך עולה לו האמן על כל הקדיש הרי חסר לו קטע]


יישר כח, אני לא ראיתי את דברי השלמי ציבור בפנים אלא במה שהב"ד בספר הלכה ברורה (יוסף), וא"כ אדרבה ואדרבה.
ולא הבנתי איזה קטע חסר לו?

התכוונתי שחסר לו מבריך הוא עד דאמירן בעלמא שהוא לא שמע מכיוון שהחזן מיהר והוא אוחז רק בבריך הוא בעוד שהחזן אוחז בדאמירן בעלמא
-א"כ ממילא איך לדעת הש"צ עולה לו האמן על כל הקדיש אע"פ שלכאורה חסר לו מחציתו