מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חגרה נתנה לכנעני - מי בעל דברים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

חגרה נתנה לכנעני - מי בעל דברים

הודעהעל ידי הגהמ » ד' פברואר 01, 2012 4:05 pm

בס' מקור ברוך (עפשטיין ח"ד עמ' 1824) ישנה דבר נפלא בפי הנצי"ב שאמר 'להתנצל' בפני המשכילים על בקיאותו בדקדוק וכדו' שרכש לו בשעה קלה לעומתם שמיטב שנותם נתנו עליה. ובתוך הדברים ביאר נאופן נפלא הפסוק "סדין עשתה ותמכור חגור נתנה לכנעני" נלאיתי להעתיקו מפני אורכו ותראהו כאן: http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=152

והנה בחצרות בריסק מוסרים ששמעו בשיעור החומש (ועוד לא הועלה על דל שפתי הרב תולעת באשכול לתורות אלו) מייחסים הסיפור ללא עוד מהבית הלוי! גם יודעים לפרש מילם סתומים אלו שבסוף ההקדמה לביה"ל ע"פ האמור
"וגם ביום שלשום דרך הלוכי קפץ עלי סוס גדול ברוב כוחו ונשכני בגבי (זה נושך ושובר עצם). וברוך הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב והוציאני מן שיניו לשלום"
הסוגריים במקור והם רומזים באופן שנונה לדברי ר' עקיבא שאמר שעמי-הארץ היו רוצים לנשך ת"ח כחמור וביארו בו ע"פ מאמר חז"ל שזה החמור נושך ושובר עצם.

גם ר"מ בר-אילן מספר אותו סיפור בספרו מוולאזין עד ירושלים בשם אביו הנצי"ב ואם כי יתכן מאד ש'מקורו מקור ברוך' אבל אילו היה ידוע לו ממקום אחר מסתמא לא היה סבור וקיבל.

ובהבסכמה לספר אהל דוד על נ"ך מהגר"ד קאהן, כותב הגר"י הוטנר
"והנני רואה כי התורה קיימה אתך את הנהגתה הקרויה בפי החכמים: 'וחגור נתנה לכנעני', שפירשו בה החכמים: כי התורה מתנהגת כדרך התגרים"
עיי"ש עוד שהביא זה הפירוש.

אשמח לשמוע מהחבירים מקשיבים שבכאן אם יודעים בעניין עוד דבר-מה ויראני.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: חגרה נתנה לכנעני - מי בעל דברים

הודעהעל ידי לייטנר » ד' פברואר 01, 2012 5:12 pm

מדוע א"א לומר שהביה"ל שמע זאת מהנצי"ב או להפך?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חגרה נתנה לכנעני - מי בעל דברים

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 01, 2012 7:30 pm

בישורן י' התפרסם אוסף שמועות מהבית הלוי, ושם הובא כ"ז ע"ש הבית הלוי, והמקור: 'רשימות תלמידים, ועיין משמר הלוי'. אבל מעניין שמי שפרסם שם את השמועות, הוא גם מי שהוציא אח"ז את הבית הלוי החדש בהוצאת מישור, שבסופו יש מדור ליקוטים ושם לא מצאתי את זה. ויתכן שהמקור היחיד הוא הגרמ"מ שמביא דבר זה בספריו בכמה מקומות, ובניגוד למקור ברוך הוא גם מביא את הביאור שהרשים את המדקדק (שהיה בבחינת 'דקדק ולא קרא' כמו שקורא עליו שם הגרמ"מ...). עכ"פ הגרמ"מ עצמו מציין בספריו לדברי הנצי"ב בסוף פתח העמק, ששם אכן מבאר את הפסוק, וחגור נתנה לכנעני, באופן דומה יעו"ש.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: חגרה נתנה לכנעני - מי בעל דברים

הודעהעל ידי הגהמ » ד' פברואר 01, 2012 8:32 pm

לייטנר כתב:מדוע א"א לומר שהביה"ל שמע זאת מהנצי"ב או להפך?

לגבי עצם הרעיון אפשר ואפשר ושערי תשובות לא ננעלו (אמנם כשלעצמי אני מעדיף לומר בכה"ג ששני הנביאים נתנבאו בסגנון אחת מלומר שהאחד שם בכליו דברים שאולים ולא חש להביאם בשמם להביא גאולה לעולם), אבל באשר לסיפור הסובב אותו קשה להאמין שקרה אותו מקרה פעמיים לשני חכמים בני גיל א' ובני חיים-משותפים בהרבה ענייניהם.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: חגרה נתנה לכנעני - מי בעל דברים

הודעהעל ידי לייטנר » ד' פברואר 01, 2012 8:49 pm

הגהמ כתב:
לייטנר כתב:מדוע א"א לומר שהביה"ל שמע זאת מהנצי"ב או להפך?

לגבי עצם הרעיון אפשר ואפשר ושערי תשובות לא ננעלו (אמנם כשלעצמי אני מעדיף לומר בכה"ג ששני הנביאים נתנבאו בסגנון אחת מלומר שהאחד שם בכליו דברים שאולים ולא חש להביאם בשמם להביא גאולה לעולם), אבל באשר לסיפור הסובב אותו קשה להאמין שקרה אותו מקרה פעמיים לשני חכמים בני גיל א' ובני חיים-משותפים בהרבה ענייניהם.


הדברים נאמרו דק מן הדק, והמבין יבין.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חגרה נתנה לכנעני - מי בעל דברים

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' פברואר 02, 2012 12:32 am

עתה בא לידי מכתב נפלא של הגרא"א מילקובסקי שנכתב לר"מ ברלין, בו הוא מעיר לו הערות קצרות וארוכות על ספרו מוולאז'ין עד ירושלים שפורסם לראשונה בהארץ, בין הדברים הוא מתייחס לסיפור הזה, ואלו תחילת דבריו:
'ומצאתי בו מאורע מסופר, שיש בו שינוי קצת מאשר שמעתי אותו מפיו הקדוש של אדמו"ר אביו זצוק"ל היינו התשובה שלו ליהושע שטיינברג עם פירוש הפסוק סדין עשתה ותמכור וחגור נתנה לכנעני, שלא ליהושע שטיינברג אמר כן אלא להצנזור שהיה בווילנא בימים ההם, (כרגע שחכתי שמו) שידעתי שיהיה מלומד גדול וכו', ואביו ז"ל [הנצי"ב] בא לווילנא להדפיס החלק הראשון של ספרו העמק שאלה על השאילתות...'
ע"כ ניתנה הרשות להעתיק...

עכ"פ הוא מספר שם שהנצי"ב הפקיד ביד הצנזור את כתב היד של ספרו, ואחר שבא אליו לקחת ממנו את כתב היד אמר לו הצנזור, אודות בקיאותך בש"ס ופוסקים,ע"כ לא אתפלא כי בכך אתם עוסקים יומם ולילה, אבל איך עולה בידך לפרש פסוקים רבים באופן כה נאות, ואילו אנו טורחים ויגעים עד שעולה בידינו פירוש של פסוק אחד כהוגן, וכו', וע"ז אמר לו הנצי"ב את הפירוש היפה ההוא, והפטיר שלם תשלמו על החגור וכו', מוסיף הרב מילוקבסקי ומספר שהפירוש הזה התפרסם אז מאד ע"י שנדפס בהמגיד וכנראה הצזנור הוא שהעלהו על נס וכו'.

בקיצור אין ספק שכל הענין של הבית הלוי הוא טעות.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: חגרה נתנה לכנעני - מי בעל דברים

הודעהעל ידי הגהמ » ה' פברואר 02, 2012 8:24 am

איש_ספר כתב:בקיצור אין ספק שכל הענין של הבית הלוי הוא טעות.

באמת נפלא, ובכן תוצאה לא צפויה, נצחונה של 'מחבר מפוקפק' לעומת מסורת בריסקאית הנודעת בשל דייקנותה. ישמע החכם הגדול ר"י מונדשיין ויוסיף לקח.

דעת ותבונה
הודעות: 257
הצטרף: ש' פברואר 15, 2020 9:35 pm

Re: חגרה נתנה לכנעני - מי בעל דברים

הודעהעל ידי דעת ותבונה » ה' אפריל 20, 2023 3:59 am

אצרף את אשר שמעתי ממו"ר הגרא"י הלוי שליט"א

1. בברכות ט"ו, ואמר רבי טבי אמר רבי יאשיה מאי דכתיב שלש הנה לא תשבענה שאול ועצר רחם וכי מה ענין שאול אצל רחם אלא לומר לך מה רחם מכניס ומוציא אף שאול מכניס ומוציא והלא דברים קל וחומר ומה רחם שמכניסין בו בחשאי מוציאין ממנו בקולי קולות שאול שמכניסין בו בקולי קולות אינו דין שמוציאין ממנו בקולי קולות מכאן תשובה לאומרים אין תחיית המתים מן התורה. ע"כ.
ושאל משכיל א' מהביה"ל, הנה הפסוק ממשיך ואומר 'אֶרֶץ לֹא שָׂבְעָה מַּיִם' וגו' (לשון הכתובים: לַעֲלוּקָה שְׁתֵּי בָנוֹת הַב הַב שָׁלוֹשׁ הֵנָּה לֹא תִשְׂבַּעְנָה אַרְבַּע לֹא אָמְרוּ הוֹן: שְׁאוֹל וְעֹצֶר רָחַם אֶרֶץ לֹא שָׂבְעָה מַּיִם וְאֵשׁ לֹא אָמְרָה הוֹן), וא"כ מי יימר לגמ' שיש להקיש 'שאול' ל'עוצר רחם', שמא יש להקישו דווקא ל'ארץ לא שבעה'?
ענה הביה"ל: וי"ו החיבור שבמקרא יבוא בשני אופנים, באופן א' יבוא אצל הדבר החותם את הרשימה המוזכרת בכתוב, כגון 'רְאוּבֵן שִׁמְעוֹן לֵוִי וִיהוּדָה', ובאופן הב' יבוא אצל כל הרשימה, כגון 'נְבָיֹת וְקֵדָר וְאַדְבְּאֵל וּמִבְשָׂם: וּמִשְׁמָע וְדוּמָה וּמַשָּׂא', אך לא מצינו שישמש באמצעה של הרשימה בלבד.
נמצא כי לא יתכן לפרש ש'ארץ לא שבעה' מהווה המשך ל'שאול ועוצר רחם'.
התפלא המשכיל, כי הוא אשר עיקר עיסוקו בעניני דקדוק לא נחית להכי, ואילו הביה"ל למרות שעיקר מעייניו בעומקה של הלכה מ"מ קלט זאת בכמה רגעי מחשבה.
על זאת השיבו הביה"ל בווארט הנ"ל של 'סדין עשתה ותמכור... ואתה שעיקר עסקך בעניני דקדוק, זוהי הסחורה שלך, לפיכך חובה עליך לשלם על כך, לעמול ולהתייגע'.

2. ללא כל קשר להנ"ל, מסורת ביד הגרא"י מאבותיו וזקניו זי"ע, כי אותו 'סוס גדול' שקפץ על הביה"ל היה משכיל שניסה לקפחו בדברי הבאי ו'תמיהות' על דברי חז"ל הקדושים, וטרם שהפיק זממו נסתייע הביה"ל משמיא למצוא התשובה הנכוחה ולהסיר לזות שפתיים, ועל כך מרמז הביה"ל במוסגר שהיה זה 'נושך ושובר עצם'.

במסתרים
הודעות: 1934
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: חגרה נתנה לכנעני - מי בעל דברים

הודעהעל ידי במסתרים » ה' אפריל 20, 2023 6:27 am

דעת ותבונה כתב:לא מצינו שישמש באמצעה של הרשימה בלבד.
עיין אבן עזרא ר"פ שמות שהביא ששה אופנים, והחמישי מור ואהלות קציעות.

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: חגרה נתנה לכנעני - מי בעל דברים

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ה' אפריל 20, 2023 3:38 pm

במסתרים כתב:
דעת ותבונה כתב:לא מצינו שישמש באמצעה של הרשימה בלבד.
עיין אבן עזרא ר"פ שמות שהביא ששה אופנים, והחמישי מור ואהלות קציעות.

עי' בפניני הגרי"ז הלוי [לבעל משמר הלוי] שהאריך בזה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 644 אורחים