מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
קלונימוס הזקן
הודעות: 1184
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ב' פברואר 06, 2012 2:56 pm

יורשה לי לשתף את חו"ר הפורום בנושא המכאיב לי ומן הסתם לרבים בתקופה האחרונה
ו) שלא נתור אחר מחשבת הלב וראיית העינים שנאמר ולא תתורו אחרי לבבכם וגו' ואמרו חכמים אחרי לבבכם זו אפיקורסות ואחרי עיניכם זו זנות ובכלל אפיקורסות הוא כל מחשבות זרות שהם היפך דעת התורה ובכלל זנות הוא מי שהוא רודף אחר תאות העולם מבלי שיכוין בהם כלל לכוונה טובה כלומר שלא יעשה אותם כדי שיעמוד בריא ויוכל להשתדל בעבודת בוראו רק כוונתו תמיד להרבות תענוגים גדולים לנפשו

ביאור הלכה או"ח סי' א' במנין מצוות התמידיות מספר החינוך


ונשאלת השאלה, האם מותר - הלכתית - לצורך ענין חשוב ככל שיהיה, לשלוח על פני חוצות פרסומות שעניינן פיתוי ושידול לרדיפה אחר התענוגות, בסגנון: חלמת פעם שתוכל לאכול X? חלמת פעם שיהיה לך בית עם תריס חשמלי?
וכהנה
ואי אפשי לפרטם מחמת מיאוס.

אשמח מאד לשמוע לימוד זכות רציני, שלא בסגנון "דכתיב: המטרה מקדשת את האמצעים"

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 06, 2012 3:28 pm

אינני יודע למה אתה מתכוון (אם הכוונה לפירסומות לזכייה ע"י הגרלה אז יש בזה עוד בעייות אחרות), ואם כונתך עד דרך המוסר או לדין ממש.
ואם אתה דן מעיקר הדין ורוצה לאסור מכוח הביאוה"ל הזה, האם לדעתך אסור גם למוכר בשוק לשבח את סחורתו בסגנון תפוחים טעימים, כי עיקר הכוונה צריכה להיות לבריאות ולא לטעם. ופשוט ששרי כי הקונה יבחר אם ליהנות סתם או לכבד בזה את השבת וכדומה, וק"ו מלפני עיור שבמקום ספק מותר כמבואר במשנה ובפוסקים. והשתא דאתינן להכי לעולם שרי כי שמא רוצה שיהיה לו חלונות חשמליים כדי לכבד את הוריו שיהיה נוח להם וכדומה.

קלונימוס הזקן
הודעות: 1184
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ב' פברואר 06, 2012 3:40 pm

השאלה אמורה בסגנון פרסום שיוצר לאנשים צרכים, ולא שמשכנע אותם לספק צרכים קיימים אצל מוכר מסויים.
אין מקום להיתממות, המשפטים המפתים נמצאים בחזית הפרסום. ולא הנוחות הפונקציונאלית, אלא החלק התאוותני.

כמובן שכשזה מגיע ממקום שאמור להיות מנווט בהשקפה ראויה, הטיעון יותר קשה. אך כאמור הנושא הוא גם הלכתי מובהק, ובפירוש לענ"ד יש בעיה הלכתית לשכנע אנשים להצטרך משהו רק בגלל שאני מוכר את אותה סחורה.
שונה הדבר בצורך קיים, שאני רק מנסה שיקנו אצלי. ופשוט

בברכה המשולשת
הודעות: 14269
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 06, 2012 3:56 pm

קלונימוס הזקן כתב:השאלה אמורה בסגנון פרסום שיוצר לאנשים צרכים, ולא שמשכנע אותם לספק צרכים קיימים אצל מוכר מסויים.
אין מקום להיתממות, המשפטים המפתים נמצאים בחזית הפרסום. ולא הנוחות הפונקציונאלית, אלא החלק התאוותני.

כמובן שכשזה מגיע ממקום שאמור להיות מנווט בהשקפה ראויה, הטיעון יותר קשה. אך כאמור הנושא הוא גם הלכתי מובהק, ובפירוש לענ"ד יש בעיה הלכתית לשכנע אנשים להצטרך משהו רק בגלל שאני מוכר את אותה סחורה.
שונה הדבר בצורך קיים, שאני רק מנסה שיקנו אצלי. ופשוט


אשריך שעוררת על בעיה כאובה זו. נושא זה מטריד גם אותי הקטן שנים רבות.
לענ"ד, כל מושג הפרסום הוא בעייתי בצורה בו הוא נעשה היום גם מדין "ואהבת לרעך כמוך", שהרי הוא גורם לאנשים לקנות מה שאינם זקוקים לו בכסף שאין להם (כהגדרה המפורסת של מהות הפרסום), וע"י זאת נכנסים לסחרור של חובות, ה"י.
הפרסום גם מעוות את כל יכולת החשיבה האמיתית וגורם לאדם לשגות כל הזמן בעולם הדמיון- "אם יהיה לי חפץ זה/דירה זו/רכב זה/חומר ניקוי זה אהיה מאושר" ואילו אנו יודעים שהאושר האמיתי הוא רק להתענג על ה', ולא, להבדיל, להתענג בתענוגי העולם הזה, עלמא דשיקרא.
משא"כ כשמדובר על בעל חנות שמודיע לרבים את טיב סחורתו באמת, ללא כל פיתויים, רמיזות ודמיונות, שהוא בכלל דרכו של עולם.

קלונימוס הזקן
הודעות: 1184
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ד' פברואר 08, 2012 6:38 pm

כדי שלא יהיה צד שלא התפתיתי ממודעות הענק שעטפו את עירנו בשבועות האחרונים, נשלח אלי ואל אלפים נוספים המנשר הבא:

בלב איזור הנדל"ן החרדי הנחשק ביותר בירושלים, בסביבה שקטה ואקסקלוסיבית במרכז ירושלים, קרוב לאזור גאולה רחוב חפץ חיים. עומד לו בניין בן שלוש קומות. כל קומה מאכלסת משפחה אחת בלבד. בקומה שלישית תחכה לך דירת שתי-קומות (פנטהאוז) חלומית משופצת חדשה ומבריקה, שבט"ו בשבט הקרוב מחכה להיות שלך, ושלך לבד לתמיד.
תאר לעצמך...
סיבוב המפתח יגלה לך את האיכות הגבוהה של הפרזול, המנעול והדלת. הדלת הכבדה נפתחת ללא קול למסדרון כניסה מבהיק. עם כניסתך לא תשמע דבר, אך תחוש בהשפעת מיזוג האוויר. בדירה שלך מופעל מיזוג מרכזי חרישי לחלוטין משל הייתה דירתך מלון 5 כוכבים.
ואז, לפניך הסלון – אלגנטי ומרוהט בקפידה. הריהוט יקר ואיכותי ללא פשרות בעיצוב יפיפה ועשויים מעץ איכותי שנועד להחזיק מעמד מבלי לאבד מיופיו במשך שנים רבות. וילונות יפיפיים תולים על החלונות הגדולים ומסננים את אור השמש. הם צובעים את החדר באור רך ומרגיע...
תשומת לב מיוחדת ניתנה לפינת האוכל. בימי השבוע, שבתות וחגים תשב משפחתך כאן ותאכל. ילדים יתנדנדו על הכיסאות למרות אזהרות ההורים...זו הסיבה שפינת האוכל בנויה אף היא באיכות ללא פשרות כשהשולחן והכיסאות עשויים מעץ משובח והקפדה מוחלטת על איכות. התוצאה? שילוב נפלא של יופי וחוזק לאורך ימים ושנים ארוכות של שימוש בלתי פוסק של משפחה עם ילדים ונכדים...
והמטבח...גברים לא יבינו זאת, אולם המטבח הוא לא פחות מאשר מטבח חלומות שלך. המכשירים הם ללא תחרות, עם מקרר סופר מודרני, תנור וכיריים באיכות ועיצוב מתקדמים. סביב למטבח שלך מורכבים ארונות מטבח ומגירות באיכות וגימור בלתי מתפשרים שיאפשרו לך אחסון מקסימאלי, גישה וניקוי קלים, ועמידות חזקה תוך כדי שימוש כבד לאורך שנים.
ועל השיש, כדי להשלים את חווית השימוש שלך, מחכים אביזרי תפנוקים המתבקשים בדירה כה מפוארת. מיקרוגל משובח...מיחם מים עם כוונון שבת (כמובן), פותחן קופסאות חשמלי... ואפילו מכונת קפה אוטומטית!
מבט אחד בחדרי המיטות יגלה לך ששום הוצאה לא נחסכה בריהוט ואיבזור דירת החלומות שלך. המיטות חזקות ויפות ועשויות אף הן מעץ יפה ואיכותי ללא פשרות. המזרנים הם מהמעולים בשוק עם אחריות לשנים רבות. העברת יד בעלמא על משטח ארונות הבגדים (כן, גם אלו מגיעים עם הדירה...) מגלה גימור קטיפתי של, כמובן, עץ איכותי. הדלתות נעות על צירים משוכללים מאיכות מעולה והמגירות נעות חרישית של מסילות חלקות כמשי.
אפילו חדרי האמבטיה והשירותים מצוידים בברזים ואבזור כה איכותיים שכמותם לא מעניק קבלן בדירה חדשה.
דירה יקרה ונדירה זו תוגרל בעזרת השם היום בט"ו בשבט, וכעת יהיה לך סיכוי סביר מאוד לזכות בה.


איכס

עד מתי תמשך השתיקה הצורמת מול מסע הבלהות???
אמרתי אחכמה...

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' פברואר 08, 2012 7:01 pm

אוי, הפרסומת הקודמת היא 'לשם שמים'... היא כנראה של אחד מארגוני הקירוב. וד"ל.
בזמנו, תרמתי להם 100 דולר בהו"ק, ולא ידעתי שנכנסתי ל'חתונה קטולית'... מאז, אני מקבל טלפונים,מכתבים ומנשרים, שפשוט משכנעים אותי להסכים ו'לקבל' דירה חלומית...
מה לעשות, אני עדיין לא חולם,ולא נתפתתי שוב...

קלונימוס הזקן
הודעות: 1184
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ד' פברואר 08, 2012 7:09 pm

איך אנשים שיכולים 'לפנטז' כך, או לחילופין 'להעביר' פרסומת מוזמנת כזו.
טוענים ליכולת לקרב לבבות למשהו רוחני????????



בענין הקטוליקים, יצאת בזול. לי זה קרה עם אחת "הועדות העממיות..." והם כנראה נותנים את שמי וכתבתי לרשימות תפוצה רחבות מאד. וכמו"כ דואגים לשלוח לי את הטרגדיות הקשות ביותר - עם תמונות מזוויעות, בערש"ק אחר חצות.
בין המקוה לדגים. רשעות.

המהסס
הודעות: 11
הצטרף: ד' פברואר 08, 2012 7:05 pm

Re: דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי המהסס » ד' פברואר 08, 2012 7:15 pm

בהסוס רב, מרגיש לי שיש כאן היתממות או התעלמות מן המציאות הקיימת. שהרי הכל יודעים כי בלא אמצעי השיכנוע הללו, לא ישיג הארגון את שלו, כולי האי ואולי; והכל יודעים שאם תצלח דרכו של רבינו קלונימוס שליט"א הכואב, עלולה קרן חשובה על מטרותיה, להיכנס לסיחרור חובות אדיר, אם תהיה היציאה יתירה על השבח; ועוד ידוע ומפורסם בשער בת רבים, שגם הנותנים הנפתים מכוונים בצד-מה לשם מצוה. שהרי אלמלי היו מסכימים עם מפעלות הארגון לא היו מתפתים, והרי זה בכלל דברי הגמרא והתוס' על סלע זו לצדקה בעבור שאזכה בדירה, שגם כאשר לא זוכים לא מתחרטים וכו' וכו'.

זאת ועוד, שה'איכס' האדמדם הענקי שהוצב, לא ממש מייצג את תחושת הנפש הבהמית שאינה רואה בחמודות אלו 'איכס'. ורבים אומרים מי יתנני מן ה'אכס' הזה ואוכל לרכוש לעצמי בשכרו חתן תלמיד חכם וכדו' שאר צרכי איש הישראל.

מוטב יעשה רבי קלונימוס דכאיבא ליה, אם ישמור כאבו עד שיזכה הזוכה, ויעורר מכאן ולהבא, ולא יבוא - הוא והבאים אחריו - להעניש מפעל קדוש - גם אם שגו ראשיו בדרכם אל המטרה.

כמובן, זו דעתי המהוססת, ויש מקום לחלוק ולכאוב.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' פברואר 08, 2012 7:17 pm

גם אתה צודק, וכן, גם קלונימוס צודק. וגם מי שתמה כיצד שניכם צודקים - גם הוא צודק...

קלונימוס הזקן
הודעות: 1184
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ד' פברואר 08, 2012 7:26 pm

המהסס כתב:בהסוס רב, מרגיש לי שיש כאן היתממות או התעלמות מן המציאות הקיימת. שהרי הכל יודעים כי בלא אמצעי השיכנוע הללו, לא ישיג הארגון את שלו, כולי האי ואולי; והכל יודעים שאם תצלח דרכו של רבינו קלונימוס שליט"א הכואב, עלולה קרן חשובה על מטרותיה, להיכנס לסיחרור חובות אדיר, אם תהיה היציאה יתירה על השבח; ועוד ידוע ומפורסם בשער בת רבים, שגם הנותנים הנפתים מכוונים בצד-מה לשם מצוה. שהרי אלמלי היו מסכימים עם מפעלות הארגון לא היו מתפתים, והרי זה בכלל דברי הגמרא והתוס' על סלע זו לצדקה בעבור שאזכה בדירה, שגם כאשר לא זוכים לא מתחרטים וכו' וכו'.

זאת ועוד, שה'איכס' האדמדם הענקי שהוצב, לא ממש מייצג את תחושת הנפש הבהמית שאינה רואה בחמודות אלו 'איכס'. ורבים אומרים מי יתנני מן ה'אכס' הזה ואוכל לרכוש לעצמי בשכרו חתן תלמיד חכם וכדו' שאר צרכי איש הישראל.

מוטב יעשה רבי קלונימוס דכאיבא ליה, אם ישמור כאבו עד שיזכה הזוכה, ויעורר מכאן ולהבא, ולא יבוא - הוא והבאים אחריו - להעניש מפעל קדוש - גם אם שגו ראשיו בדרכם אל המטרה.

כמובן, זו דעתי המהוססת, ויש מקום לחלוק ולכאוב.



אני שמח על השאלה, כדי להבהיר דברי.
- האיכס לא נאמר על הכסף, אלא על התיאורים החושניים עד גועל של בהמיות אפסית.
- המטרה לא מקדשת אמצעים, ודאי לא כאלו שמנוגדים למטרה המוצהרת. אינני יודע למה תחשוב שהתכוונתי, אך אני מדבר על קירוב לבבות לאביהם שבשמים (ואני מקוה שאכן אליו מעוניינים לקרב, ולא פספסתי משהו. אולי לקרב לבבות לציבור החרדי?)
- השאלה שנשאלה בתחילת האשכול היא איך אנחנו כהורים לילדים וכאחראים לעצמנו אמורים להתייחס למודעות ההסתה הללו ברחובותינו? אני מרגיש ממש לא נעים להפריע להם בגיוס כספים, ומקוה שחשיפת טענותי כאן איננה רחבה כל כך. אך בהחלט מעוניין לעורר דיון ציבורי בנושא זה, ואם מי שיהיה יקח הדיון מכאן ויעלהו על במתי ארץ בכל צורה שהיא, והיה זה שכרי.
אולי גם הם ישימו מחסום לפיהם במגביות יבואו.

המהסס
הודעות: 11
הצטרף: ד' פברואר 08, 2012 7:05 pm

Re: דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי המהסס » ד' פברואר 08, 2012 7:27 pm

חכם באשי כתב:גם אתה צודק, וכן, גם קלונימוס צודק. וגם מי שתמה כיצד שניכם צודקים - גם הוא צודק...

וכמובן: גם אתה צודק...

המהסס
הודעות: 11
הצטרף: ד' פברואר 08, 2012 7:05 pm

Re: דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי המהסס » ד' פברואר 08, 2012 7:32 pm

רבי קלונימוס שליט"א,

עדיין יש לי להבין, מה ראה מר להיטפל לאותו אירגון קירוב (שמהערתו העוקצנית משהו, מסתבר שאין כב' שלם עם מטרותיו ואכה"מ), גם אם כואב הוא את התיאורים החושניים. מי גרעי מכל עיתון חרדי המתיימר להביא סולת מנופה לבית יראי ה', אשר עשרות משרדי פרסום וחברות המתפרנסות מן יכולת הפיתוי, מקבלים בהם במה ענקית?! ומה לו כי נטפל דווקא לעושי מצווה?!

אם כנים דברי כ"ת, יש לנו לצאת כנגד כל המפרסמים ומשרדי הפרסום המקדישים שעות יקרות לגירוי כל חושינו, למען נצרוך את מוצריהם ומוצרי לקוחותיהם!

והכל בהסוס.

קלונימוס הזקן
הודעות: 1184
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ד' פברואר 08, 2012 7:36 pm

מהסס שליט"א לדור דורים ינון בהיסוסיו.
הסברתי שדוקא ממי שמתיימר להיות נעלה יותר מהבהמיות, הבוהמה והזוהמה. נצפה ליותר מהשאר.
בר מן דין, האם אתה זוכר עוד מפרסם שנדחף לך לכל חור: מודעות ענק, תיבות דואר, מייל, טלפון. ושחוזר בעיקר על הסיסמאות הבעייתיות - הרבה יותר מאשר מנסה להחדיר את שם המותג.
"מי צריך דירה? כשיש פנטהאוז" את מי מעניין עולם הזה? כשיש פינוקים שלא מהעולם הזה. וכן על זו הדרך.

בלא היסוס
קלוני'

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי ציבור » ד' פברואר 08, 2012 9:45 pm

המהסס כתב:רבי קלונימוס שליט"א,

עדיין יש לי להבין, מה ראה מר להיטפל לאותו אירגון קירוב (שמהערתו העוקצנית משהו, מסתבר שאין כב' שלם עם מטרותיו ואכה"מ)...

והכל בהסוס.


קראתי ולא ראיתי שום רמז או ראיה לכך שאין רבי קלונימוס שלם עם מטרות הארגון.
ודומה עלי כי זהו ניסיון להסיח את הדעת מעצם העניין:
השאלה היא האם המטרה מקדשת את האמצעים, אשר כפי הנראה בזה נחלקו המפרסמים עם צרכני הפרסומת (מדעתם או בעל כרחם).
טוענים צרכני הפרסומת שסגנון זה הוא אינו תואם את ההשקפה הרוחנית הבריאה אותה אנו רוצים לעצמנו ולהנחיל לילדינו, ואילו המפרסמים טוענים כי על ידי כך יוכלו הם לעסוק בפעולות קירוב.
כאן אנחנו נוגעים בשאלה נוספת:
האם באמת ראוי לאדם להקריב את הרוחניות שלו או של ילדיו לצורך קירוב רחוקים.
דומני כי ההשקפה הטהורה היוצאת מפי רבותינו היא כי חייך קודמין.

מעניין שכאן אפשר להבחין גם בבהמיות של הכותב של אותו מנשר כשהוא מסביר כי הילדים יתנדנדו בכסאות מול אזהרות ההורים.
ובכן, זה כבר אינו קשור לתיאורים הצבעוניים של הדירה ואביזריה.
זה כבר דבר מכוער ממש.
מסבירים לילדים הקוראים כי הנה עומדת בפניהם האפשרות להמרות את פי הוריהם, ולעבור על מצות עשה שבתורה, אם רק יתרמו ל...
תמהני על שתיקה מול משפט זה.

צא ולמד - אולי - ממפעל הפייס שמפרסם את סכום ההגרלה ואינו מתאר בפרוטרוט את כל מה שאפשר לקנות או להנות מזה. וב"ה לא אלמן ישראל וכרטיסי הלוטו נמכרים לא רע...

יש עוד להאריך בזה מכמה צדדים ויבואו חכמי המקום וישלימו.

ישיבישקייט
הודעות: 184
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 3:05 pm

Re: דינו של מסית לרדוף אחר תאוות העולם

הודעהעל ידי ישיבישקייט » ד' פברואר 08, 2012 9:59 pm

זקן, מצטרף איתך לכל מילה.
כל מי שיש בליבו קצת הרגשה בעניני עולם הבא נגעל מהתיאור.
חוץ מההטרדה שבזה.
מי שכתב לעיל שא"א בלי זה אולי צודק אבל שלא ישכח שבגללם כל הארגונים יאלצו להעלות רמה בכמות הפרסום ובגודל ההגרלות וכדומה. וההפסד כולו של הציבור.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 678 אורחים