מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

החילוף של לבן

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אחד היה אברהם
הודעות: 104
הצטרף: ג' נובמבר 08, 2011 8:22 pm

החילוף של לבן

הודעהעל ידי אחד היה אברהם » ג' פברואר 07, 2012 2:52 pm

ראיתי בספר ליקוטי הלכות למורינו רבי נתן מברסלב (הלכות ברכת השחר הלכה ג אות לא) שכתב בזה הלשון:
על כן כפל יעקב תנאו ואמר, "אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה". כמו שפרש רש"י שם שדקדק עמו כל כך כדי שלא יחליף לו לאה ברחל. וכל זה חשש יעקב מחמת שידע שעדין לא נתתקן חטא אדם הראשון שמשם אחיזת היכלי התמורות, שזה גורם שנשמת האבות והאמהות יהיו מערבין בין רשעים כאלה שהם לבן וכו' וכנ"ל. וידע שלבן הוא רמאי ביותר ונאחז ביותר בבחינת היכלי התמורות הנ"ל, על כן הוא חשוד ביותר על החלוף, על כן כפל תנאו עמו ביותר ואמר, "אעבדך וכו' ברחל בתך הקטנה". כמו שפרש רש"י שם, ואף על פי כן לבסוף לא הועיל שהרי רימהו, כי כל כך התגבר הרמאות של לבן, שהוא בחינת היכלי התמורות עד שרימה את יעקב והחליף לו לאה ברחל, שחילוף זה גרם המחלוקת שבין השבטים וחלוקת מלכות בית דוד ומכירת יוסף, כי אם היה נושא את רחל תחילה היה יוסף יוצא תחילה והיה בכור ממש, לא היו מקנאין בו אחיו כל כך, כי היו הכל רואין גדולתו ואמיתתו, רק מחמת החילוף הנ"ל טעו בו אחיו וסברו שאינו איש אמת ונתקנאו בו על שאביו מחבבו ומקרבו ביותר וגרם המחלוקת כל כך עד שמכרוהו לעבד, שעל ידי זה נתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים וכו', ומזה נשתלשל אחר כך חלוקת מלכות בית דוד כידוע, שעל ידי זה נחרב הבית המקדש וגלינו מארצנו וכו' וכמובא בספרים מה שגרם לבן הארמי על ידי החילוף הנ"ל.

וחשוב לי לדעת היכן מובא בספרים הקדושים כל ענין זה שע"י החילוף של לבן הארמי נגרם כל הצרות וכו' כדלעיל?

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: החילוף של לבן

הודעהעל ידי הבונה » ג' פברואר 07, 2012 4:02 pm

ועל כן אז לתקן דבר זה וענית כאילו אתה עונה על הוראת הכהן, ואמרת דברים המורים כי שב אתה מקודם, ועל כן לא תדבר עם הכהן רק לפני ה' אלהיך עמו יתברך. ותאמר הנה ראיה ברורה כי אנחנו מצד עצמנו חייבים להודות לו יתברך, כי לא לנו בלבד ולא מחמת השבועה בלבד נתן לנו הארץ, והוא כי לא נדר הוא יתברך לתת לנו את הארץ רק אחר שעבוד מצרים ארבע מאות שנה, והנה מי שגלגל גלות מצרים היה ארמי במה שהחליף לו את לאה ברחל שעל ידי כן נתגלגל בקנאתם שוירד מצרימה, כי אם היה מיד לוקח את רחל מיד היה נולד יוסף במקום ראובן וסרה קנאת אחיו וירידת מצרים יוסף ואביו אחריו, אך עתה ארמי היה אובד אבי שסיבב שירד מצרימה, אך אין זה גלות שאדרבא ויגר שם שבע עשרה שנה שהיו לו שנות חיים, כמאמר ספר הזוהר על ויחי יעקב בארץ מצרים שבע עשרה שנה היו לו חיים של שמחה ומנוחה. ואם כן איפה איך אלו ואלו יחשבו בכלל הארבע מאות שנה, ובפרט הי"ז ההם כי הלא כאשר וירד מצרימה לא שמע גערה וגלות, ואדרבא ויהי שם לגוי גדול וכו', ומה גם לספר הזוהר כי עיקר חייו ושמחתו היה במצרים כמפורש אצלנו, ומלידת יוסף עד שפירש מאביו שהם שבע עשרה שנה והם מנין ויחי, באופן שלא היחל הגלות רק אחר הרבוי שאחר סילוק יעקב, כי אז (ו) וירעו אותנו המצרים ויענונו לקיים מה שנאמר ועבדום וענו אותם ומיד טרם מלאת הימים ומה גם לרבותינו ז"ל (סדר עולם רבה ג) אומרים כי לא הכביד הגלות רק מלידת מרים שנקראת על שם וימררו את חייהם כו' שהכל שמנים [ושש] שנה: (תורת משה, אלשיך, דברים כו ה)

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: החילוף של לבן

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ג' פברואר 07, 2012 4:08 pm

אחד היה אברהם כתב:וחשוב לי לדעת היכן מובא בספרים הקדושים כל ענין זה שע"י החילוף של לבן הארמי נגרם כל הצרות וכו' כדלעיל?


עיין באור החיים הק' בראשית מט ג. לרוב האריכות לא הבאתי כאן

אחד היה אברהם
הודעות: 104
הצטרף: ג' נובמבר 08, 2011 8:22 pm

Re: החילוף של לבן

הודעהעל ידי אחד היה אברהם » ד' פברואר 08, 2012 8:26 am

הבונה כתב:
ועל כן אז לתקן דבר זה וענית כאילו אתה עונה על הוראת הכהן, ואמרת דברים המורים כי שב אתה מקודם, ועל כן לא תדבר עם הכהן רק לפני ה' אלהיך עמו יתברך. ותאמר הנה ראיה ברורה כי אנחנו מצד עצמנו חייבים להודות לו יתברך, כי לא לנו בלבד ולא מחמת השבועה בלבד נתן לנו הארץ, והוא כי לא נדר הוא יתברך לתת לנו את הארץ רק אחר שעבוד מצרים ארבע מאות שנה, והנה מי שגלגל גלות מצרים היה ארמי במה שהחליף לו את לאה ברחל שעל ידי כן נתגלגל בקנאתם שוירד מצרימה, כי אם היה מיד לוקח את רחל מיד היה נולד יוסף במקום ראובן וסרה קנאת אחיו וירידת מצרים יוסף ואביו אחריו, אך עתה ארמי היה אובד אבי שסיבב שירד מצרימה, אך אין זה גלות שאדרבא ויגר שם שבע עשרה שנה שהיו לו שנות חיים, כמאמר ספר הזוהר על ויחי יעקב בארץ מצרים שבע עשרה שנה היו לו חיים של שמחה ומנוחה. ואם כן איפה איך אלו ואלו יחשבו בכלל הארבע מאות שנה, ובפרט הי"ז ההם כי הלא כאשר וירד מצרימה לא שמע גערה וגלות, ואדרבא ויהי שם לגוי גדול וכו', ומה גם לספר הזוהר כי עיקר חייו ושמחתו היה במצרים כמפורש אצלנו, ומלידת יוסף עד שפירש מאביו שהם שבע עשרה שנה והם מנין ויחי, באופן שלא היחל הגלות רק אחר הרבוי שאחר סילוק יעקב, כי אז (ו) וירעו אותנו המצרים ויענונו לקיים מה שנאמר ועבדום וענו אותם ומיד טרם מלאת הימים ומה גם לרבותינו ז"ל (סדר עולם רבה ג) אומרים כי לא הכביד הגלות רק מלידת מרים שנקראת על שם וימררו את חייהם כו' שהכל שמנים [ושש] שנה: (תורת משה, אלשיך, דברים כו ה)
אחד היה אברהם כתב:וירדו אבותינו למצרים וכו', ומזה נשתלשל אחר כך חלוקת מלכות בית דוד כידוע, שעל ידי זה נחרב הבית המקדש וגלינו מארצנו וכו'

?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 603 אורחים