עמוד 1 מתוך 1

לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ד' פברואר 15, 2012 9:05 pm
על ידי נוטר הכרמים
הנה ידיעה מענינת שהתפרסמה השבוע בשבועון 'בשעריך' המחולק חינם בתפוצה נרחבת בריכוזים החרדיים גליון מס' 2 עמ' 20.

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ד' פברואר 15, 2012 9:24 pm
על ידי ישבב הסופר
תודה, באמת ידיעה מענינת.
האם יש לתנותו ענין גם ל'לא בִּדוֹ פסח'?

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ה' פברואר 16, 2012 12:39 pm
על ידי חקר
ז"ל רבי שמואל ירונדי באהל מועד ח"ב הל' ר"ח:
סי' המועדים, לא בד"ו פסח וסי' הוא לבדו יעשה, ולא אד"ו ר"ה וסי' אל אדו הראש, ולא גה"ז עצרת וסי' ויהי חורב אל הגזה, ולא אג"ו צום וסי' הסר אגודות מוטה.

לפי ההגיון שבפתיחת האשכול, איך בדיוק צריך לנקד את לא בד"ו ע"ד 'הוא לבדו', ואיך לנקד את לא גה"ז ע"ד 'הגזה'???

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ה' פברואר 16, 2012 1:17 pm
על ידי ישיבישקייט
כמו הניקוד של שלא עשני עכו"ם...(סידור ביאלא)

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ה' פברואר 16, 2012 1:59 pm
על ידי זקן ששכח
חקר כתב:ז"ל רבי שמואל ירונדי באהל מועד ח"ב הל' ר"ח:
סי' המועדים, לא בד"ו פסח וסי' הוא לבדו יעשה, ולא אד"ו ר"ה וסי' אל אדו הראש, ולא גה"ז עצרת וסי' ויהי חורב אל הגזה, ולא אג"ו צום וסי' הסר אגודות מוטה.

לפי ההגיון שבפתיחת האשכול, איך בדיוק צריך לנקד את לא בד"ו ע"ד 'הוא לבדו', ואיך לנקד את לא גה"ז ע"ד 'הגזה'???


כאשר 'אדו' הוא לשון הכתוב - יש טעם להגותו כתיקונו, אולם הללו שהם על משקל ובדומה, מה ההכרח? אמור כהרגלך ו'יצאת ידי חובה'.

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ה' פברואר 16, 2012 6:45 pm
על ידי מעיין
ומהיכן הניקוד של דצך עדש באחב

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ה' פברואר 16, 2012 8:15 pm
על ידי חקר
מעיין כתב:ומהיכן הניקוד של דצך עדש באחב


תויו"ט אבות ה, ד

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ה' פברואר 16, 2012 9:10 pm
על ידי מעיין
יישר כח!
אז מהיכן מקור קריאתינו דְצַך וכו'

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ה' פברואר 16, 2012 9:43 pm
על ידי ישבב הסופר
משום מה, ההגיה המקובלת של דצך עדש באחב הוא יתד, יתד, יתד ותנועה. [שוא - פתח \ חטף פתח - פתח \ שוא - פתח - פתח]
שמתי לבי אל זה בפסח דאשתקד, ואינני יודע מה פשר דבר, סביר לשער שזה קשור לקלות ההגיה שנגרם ע"י נקוד שכזה.
ברור שמשקל הערבי לא נכנס לחשבון בעת שנתן בו רבי יהודה סימנים, ואין זה צריך לפנים.

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ה' פברואר 16, 2012 9:57 pm
על ידי מעיין
יש לעיין בהגדות ישנות אם לא נמצא ניקוד אחר

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ו' פברואר 17, 2012 10:33 am
על ידי חקר
בספר הון עשיר לר' עמנואל חי ריקי אבות ה, ד פירש באופן אחר.

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ו' פברואר 17, 2012 6:19 pm
על ידי הגהמ
ראיתי בספרו של ר"נ קמנצקי שאמר משום אביו הגר"י שכל שמות משפחתיות שהגייתן בפתח-פתח (כמו רלב"ג וכדו') בעצם הם ר"ת שכך הוא דרך הגיית ר"ת מן הסתם כמו רמב"ם רד"ק מהר"ם וכו'.

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ו' פברואר 17, 2012 8:00 pm
על ידי מעיין
יפה ומסתבר מאוד
ולדוגמא באב"ד [בן אב בי"ד]
וכן ש"ך וט"ז מהגין בפתח,וכן זצ"ל מהגין שוא ופתח [הנקרא יתד..] וכן סמ"ע.
ושונה אם יש בר"ת כמו ניקוד אז מהגין כצורת הניקוד
כמו אדמו"ר (שו' נקרא כחולם או מלאפום) או שליט"א (שהי' נקרא כחיריק], וכן של"ה שהלמד מהגין כקמ"ץ [האשכנזים...] שע"פ רוב בלה"ק הה"א ועכ"פ אחר למד הוא קמץ ולא פתח, וזה הטעם ברשב"א ריטב"א
זה הכלל בר"ת אזלינן בתר הקל והרגיל לביטוי

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ו' פברואר 17, 2012 9:19 pm
על ידי ישבב הסופר
מעיין - מה לך להרחיק נדוד עד 'באב"ד', תיפוק ליה מ'הגה"מ'!
זצ"ל מהגין בתרין פתחין, ברוב מקומות.

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ש' פברואר 18, 2012 11:39 pm
על ידי הנאמן בפקדונו
מדוע הגה"מ יותר קרוב מבאב"ד???

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: א' פברואר 19, 2012 2:06 am
על ידי ישבב הסופר
אם הבנתי שאלתכם, תשובתו בצידו שהניק דלעיל יכונה הגה"מ.
ואם לא לזה כוונתך, אכן אין בפי מענה...

Re: לא אד"ו רא"ש - הניקוד הנכון

פורסם: ב' פברואר 20, 2012 12:24 pm
על ידי ס''ק
כך הוא פירוש הסימן: לא אָדוּ הוא הראש, רק אִדוֹ..