עמוד 1 מתוך 1

'לא יקובצו באדם אחד... זך השכל וחריף ופקח וגם זכירה מעולה'

פורסם: ה' פברואר 16, 2012 9:07 pm
על ידי נוטר הכרמים
מפי' 'ענף יוסף' על עין יעקב בשם ספר גאולת עולם, עירובין נד:
'כי הקדמונים השכילו וגם הנסיון הורה כי לא יקובצו באדם אחד על הרוב ב' ענינים יחד, להיות זך השכל וחריף ופקח, וגם שיהיה לו זכירה מעולה שיזכור תמיד כל מה שלמד, כי מי שיהיה שלם באחת יהיה חסר באחרת, והוא ע"פ הטבע כי הב' ענינים אלו יבואו מסיבות הפכיות, אחד מלחות המח ואחד מיבשות המח'.


מאן נינהו 'קדמונים?

Re: 'לא יקובצו באדם אחד... זך השכל וחריף ופקח וגם זכירה מעול

פורסם: ה' פברואר 16, 2012 9:13 pm
על ידי מעיין
כעין זה כ' קצות החשן
בהקדמת שב שמעתתא
ומוהר"ם אלמושנינו בביאורו לספר קהלת י א זבובי מות יבאיש יביע שמן רוקח יקר מחכמה ומכבוד סכלות מעט ע"ש שכתב דהישרים בשכלם אינם חריפים כל כך דהחריפות אינו אלא אגב שבשתא ולפי שאלו שאין שכלם ישר ויש להם מעכב בשכלם כאשר יגבר השכל עולה השכל בחריפות גדול כאשר אנו רואין בתבערת אש כאשר יוצק עליו מעט מים אז יגבר ויתלהב האש ביתר שאת ויתר עז ממוקדה מקדם בלעדי מעט המים כן הדבר הזה אם יש לשכל קצת מנגד והוא הסכלות מעט ואז יתגבר עליו השכל ויהיה מחודד יותר ויותר ע"ש

Re: 'לא יקובצו באדם אחד... זך השכל וחריף ופקח וגם זכירה מעול

פורסם: ה' פברואר 16, 2012 9:33 pm
על ידי פרוזבול
אני ראיתי זאת בס' בינה לעיתים.

Re: 'לא יקובצו באדם אחד... זך השכל וחריף ופקח וגם זכירה מעול

פורסם: ה' פברואר 16, 2012 9:47 pm
על ידי מעיין
דרוש ע"ד באריכות

Re: 'לא יקובצו באדם אחד... זך השכל וחריף ופקח וגם זכירה מעול

פורסם: ה' פברואר 16, 2012 9:59 pm
על ידי חכם באשי
הענין 'מתאים' שיופיע בספר 'שער השמים' או 'שבילי האמונה', ששאבו הרבה מתורת הרפואה היוונית (אחרי גילגוליה השונים), שכל ענין 'יבשות המוח' או 'ליחותו', מקורו מהם.
ועתה אין לי כוח לחפש שם.

Re: 'לא יקובצו באדם אחד... זך השכל וחריף ופקח וגם זכירה מעול

פורסם: ה' פברואר 16, 2012 10:21 pm
על ידי מעיין
לא נמצא שם ובמקום שמדברים מחלקי המוח ואביזרייהו לא הבחינו בין כח הזכרון להשכל שיתנגדו זה לזה