עמוד 1 מתוך 1

פרשת 'כל שכב' - סתומה או לא

פורסם: ב' פברואר 20, 2012 12:10 am
על ידי מאירי
עובדא הוי בש"ק האחרונה (משפטים) בא' מהמניינים החשובים בעיה"ק קרית ספר, בעת שהגיע הקורא לפרשת "מכשפה לא תחיה - כל שכב עם...", העיר א' המתפללים שעמד סמוך להס"ת, שלפי חומש הוצאת בלום שבידו, הרי שאמור להיות הפסק בין מכשפה וגו' לבין 'כל שכב', כיון שמצויין אצלו אות ס' בין הני תרי קראי, ואילו בס"ת רואה שאין הפסק כלל, ונשתוממו שעה חדא, ופתחו הס"ת דפ' שקלים בעודו בידו של המחזיק, (היות ופ' כי תשא קרובה אל החלל ובנקל לבדוק) ומצאו שגם בס"ת זה אינה סתומה, אמרו ניתי ספר ונחזי ובדקו ברמב"ם הל' ס"ת פ"ח ה"ד ושם מבואר דרק פ' מכשפה סתומה, אבל לא נזכר שגם כל שכב סתומה, ויצא לעז על חומשים הנדפסים שאין בהם ממש בפתוחות וסתומות.
ואמנם אמרתי לא דבר ריק הוא יצא מידי הר' א. בלום (אף שאין החומשים מוחזקים כתקון קוראים), ובדקתי במנחת שי (אגב זה היה גם התוצאה היחידה באוצר להמחפש "כל שכב - סתומה", עכ"פ כך בגי' 7...), ושם כתב להדיא בקרא דכל שכב וז"ל: "בס"א כ"י כתב כאן פרשה סתומה וכן עשה המדפיס המ"ג וכתב אור תורה שטעות הוא כי אין כאן פרשה כלל בכל הספרים ולא כמאירי ולא כהרמב"ם ז"ל עכ"ל. אמנם בס' תגי היא סתומה", עכ"ל המנחת שי.
הרי שכוונת הוצאת א. בלום היתה ככל הנראה לציין שיש בזה דעות והדעה דס"ל שהיא סתומה אינה מבוטלת, וכפי שסיים המנחת שי, אלא שלמעשה לא נ"מ כיון שמקובל לכאו' כהרמב"ם.

הייתי מאד שמח לקבל מידע האם יש עוד ספרים שמדברים בזה (אולי מי שיש לו גירסא מתקדמת ממני) וכל מי שיש בידו מ"מ בזה, וכן אם מישהו יודע אם יש כאלו מקומות שנוהגים אחרת בזה בס"ת?

(ואגב לגוף דברי המנחת שי: מיהו "המדפיס המ"ג"?, האם הכוונה לסתם מדפיסי מ'קראות ג'דולות? או למדפיס מסויים, וכן מהו ס' תגי'?

Re: פרשת 'כל שכב' - סתומה או לא

פורסם: ב' פברואר 20, 2012 12:16 am
על ידי יאיר
חיפוש במקוון (כל-ש[ו]כב סתומה) מעלה 7 תוצאות. (אתה יכול לראות התוצאות גם בלי רשיון).

Re: פרשת 'כל שכב' - סתומה או לא

פורסם: ב' פברואר 20, 2012 12:31 am
על ידי מאירי
ייש"כ יאיר על מהירות התגובה, אכן עלו לי 7 תוצאות אלא שאלו 7 שהם 3: מנחת שי הנ"ל. 'דף על הדף' בב' מקומות אותו דבר, וזכרון שמואל שהוא המקור ל'דף על הדף', ואין שם מציאה והוספה לעניינינו כ"כ, ו'קסת הסופר' (ב2 מהדורות) שמעתיק בקצרה המנחת שי הנ"ל, (וכפי שהזכרתי שסתמא כן הוא לדינא שאינה סתומה), ובעלי התוס' עה"ת הוא על קרא דמכשפה (אם כי אפשר ע"ד הדרוש לייחס דבריהם גם לענין 'כל שכב', יעויין שם.
אשמח לכל מ"מ נוסף.

Re: פרשת 'כל שכב' - סתומה או לא

פורסם: ב' פברואר 20, 2012 7:43 am
על ידי יוסף עופר
מחלוקת עתיקה היא.
במסורה הבבלית על הפסוק נאמר:
כל - סתום.
ראו בספרי, המסורה הבבלית לתורה עקרונותיה ודרכיה, ירושלים תשס"א, עמ' 440

וברשימת פרשיות בבלית נאמר:
וכי יפתה. מכשפה. כל שוכב. זובח (פת')<צ"ל סתום> ומשתבשין בהון ספרי.

ושם בהמשך:
הלין פסקי דפלגי עליהון ספרי נהרדעי...
כל שכב.. סדור (=היינו שאין בה רווח של פרשה).

ראו מאמרי "רשימה בבלית של פרשות פתוחות וסתומות בתורה", משאת אהרן - מחקרים בלשון מוגשים לאהרן דותן, ירושלים תש"ע, עמ' 416, 418.

כל אלו מחלוקות עתיקות בנות אלף שנה לערך, וקדמו לימי הרמב"ם.

אולם פסק הרמב"ם על פי הכתר ברור ואין בו מחלוקת - שאין רווח פרשה ב"כל שוכב".

ומדפיס מקראות גדולות השתבש ונטו אחריו גם מדפיסים אחרים בלי דעת.

יוסף עופר

Re: פרשת 'כל שכב' - סתומה או לא

פורסם: ב' פברואר 20, 2012 10:19 am
על ידי חכם באשי
פרופ' עופר,
ברוך הבא לפורמינו הקטן!!

Re: פרשת 'כל שכב' - סתומה או לא

פורסם: ב' פברואר 20, 2012 7:36 pm
על ידי לייטנר
חכם באשי כתב:פרופ' עופר,
ברוך הבא לפורמינו הקטן!!


גם אני הק' מצטרף לברכה נלהבת זו
(בלי להתייחס לשגיאת הכתיב במילה 'לפורומינו', שנראה שפרופ' עופר לא ירוה נחת ממנה...)