הוגה כתב:שו"ר, שלר' אברהם הנ"ל מחבר ה"זכור לאברהם", היה ככה"נ שני אחים "יצחק ן' וינישטי", ו"דון וידאל".
http://aleph.nli.org.il/F/UAT4CPB586IYX ... format=999
כמובן צריך לקחת בחשבון רק רב שנפטר עד שנת תקנ"ח, שנת הדפסת זכור לאברהם חלק א' פעם ראשונה, שנזכר בה בברכת המתים "ז"ל".
מגעטער כתב:גם אני הקטן, כיהודה ועוד לקרא, איני יודע מי הוא הרב חר"ש יב"מ.
חכם באשי כתב:'וינישטי' ו'וידאל' הם כינויים לועזיים, מה היה שמם העברי, אולי זה יעזור לפיענוח?
הוגה כתב:עד כמה שידוע לי, הכינוי 'רב אחא"י', אצל הספרדים בפרט, אינו מצביע על אח ממש.
לייטנר כתב:חכם באשי כתב:'וינישטי' ו'וידאל' הם כינויים לועזיים, מה היה שמם העברי, אולי זה יעזור לפיענוח?
כמדומני ש'וידאל' הוא חיים.
הוגה כתב:לייטנר כתב:חכם באשי כתב:'וינישטי' ו'וידאל' הם כינויים לועזיים, מה היה שמם העברי, אולי זה יעזור לפיענוח?
כמדומני ש'וידאל' הוא חיים.
לפחות לגבי השם 'וידאל',
אם הבנתי נכון דברי הפוסקים בענין גיטין עולה, ש"וידאל" הוא שם עצמי בלעז, ואינו כינוי לשום שם אחר,
ראה כאן בגט פשוט סימן קכ"ט ס"ק ס"ד ד"ה ואיכא, [ואע"פ שכנראה באוצה"ח הפוסקים דנו בדבריו אלו, מ"מ לעצם הדבר ש"וידאל" הינו שם עצמי הסכימו]:
הוגה כתב:זה מה שקורה כשגוף הענין נתקע לדאבוני.. אבל בכ"ז מה בכך? סו"ס עדיין עוסקים בד"ת..
בין כך ובין כך, אחרי בדיקה, ברור לי כעת יותר מה שטענתי למעלה, ש"רב אחא"י" אינו מעיד כלל על אחיו, וכמה דוגמאות לכך מהזכור לאברהם עצמו במקומות אחרים, (עיין לדוגמא זכ"ל מונקאטש דף פ"ג ע"ב "רב אחא"י" על ר' יהודה סיד בעל "נר מצוה" שודאי לא היה אחיו), ותל"מ וז"פ.
רמז בנושא עכ"פ מצאתי, שבדף ז' ע"ב (שוב, מונקאטש הנ"ל) כותב הזכ"ל: "...ובכתבי הקדש לרב אחאי חר"ש יב"ם ז"ל כתוב לאמר שהראה לו מהר"י אשכנזי יצ"ו שמהר"ם אלשיך בפ' צו ס"ל כן...". לע"ע ג"כ עדיין לא נתברר לי מיהו "מהר"י אשכנזי יצ"ו" זה.
פעם אחת מביאו פתוח והוא: חכם רבי ששון יעקב בכ"ר משה. ראה זכו"ל או"ח עמ' 145 מעמודי האוצר.
רב אחא"י החהש"ו חרמב"י ז"ל
בריושמא כתב:רשימה מצוינת של ראשי תיבות המיוחדים לרבני המגרב
נמצאת בחוברת 'בית העמרמי' שחיברה ר' שמואל עמרם אג'יני.
מעיין כתב:רב אחא"י החהש"ו חרמב"י ז"ל
הוגה כתב:ר' אי"ס, אתה גדול!
אכן, ז"ל הזכ"ל סוף דף ע"ג ע"א מדפי הספר (מונקאטש): "ואהובינו החכם השלם והכולל ששון יעקב בכ"ר משה יצ"ו ההוא אמר דיש לתרץ ולומר... אלו דבריו יצ"ו, והוא דוחק..."
תבורך!
(ולר' הבונה ור' מעיין וכל העוזרים והמשתתפים).
אבל אעפ"כ יש לי קצת בעיה עם זה;
א' - בדר"כ ידידינו החר"ש יב"ם הנ"ל מוזכר "זלה"ה", וכאן יצ"ו. (אכן גם בדף נ"ז ע"א "החר"ש יב"ם יצ"ו", היחיד מבין עשרות מקומות).
ב' - בדר"כ, ואולי תמיד במשך עשרות מקומות בספר, הוא רק מעתיק מכ"י של החר"ש יב"ם, אבל מעולם לא מביא דברים ממנו.
וצ"ל, שהכתיבה זו של דף ע"ג [ונ"ז] הנ"ל ישנה היא ובחייו של ר' ששון לכן יצ"ו, ולכן כאן היה לו שמועה מפיו.
בין כך ובין כך, סימוכין להנ"ל, בספירת הדפים השניה שניה (ח"ב), דף כ"א ע"ב (דפו"ר ח"ב דף רפ"ט ע"א): "...כ"מ מכ"י רב אחאי הח"ר שיב"מ ז"ל", הרי שכאן הדביק ועשה "שיב"מ", כנ"ל. וכן דרכו ככה"נ בחלק ב'.
ובענין "הריב"ם", אכן כן הוא כמו שכתב ר' מעיין וכמו שפיענח ר' אי"ס (בדבריו השניים), כי גם בדף קפ"ד ע"א "..העלה רב אחא'י הח"ר מב"י ז"ל... והסכים ע"י עט"ר מר רב"י [=ר' ראובן בן יעקב הנ"ל] יצ"ו יע"ש בקונטריסו", וכן בדף שט"ו ע"א ודף שמ"ה ע"ב.
מבקש חכמה כתב:למי מתכוון ה"זכור לאברהם" בהפנייה לשו"ת נח"ל וכן למי הכוונה בספר: לח"ש (הר"ת הללו מופיעים בחלק ב על חו"מ).
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 708 אורחים