עמוד 1 מתוך 1

האמנם הקדמת בני הגר"א מבוססת על "מדבר קדמות"?

פורסם: ה' פברואר 23, 2012 7:08 pm
על ידי הוגה
גילוי מעניין נוסף המופיע במאמר ג' (אות נ"ד), הוא ששיטת הגר"א בלימוד שכל כך הרבו לדבר עליה כותבי תולדותיו, היא בעצם השיטה הספרדית מדור דור. והוא מביא לכך הוכחה מפורשת לכך, כדלהלן: ספר מדבר קדמות למרן החיד"א נדפס לראשונה בליוורנו תקנ"ג, וביאור הגר"א לאורח-חיים נדפס לראשונה בשקלוב תקס"ג (עשר שנים אחרי הופעת ספר מדבר קדמות). והנה מי שיקרא את דברי בני הגר"א ז"ל בהקדמתם לביאור הגר"א על ש"ע א"ח, בענין שיטת הלימוד שלו, ולעומתם את דברי החיד"א במדבר קדמות (מערכת חי"ת אות טו"ב) בשם הרב אברהם קונקי ז"ל שחי לפניו כמאה שנה, על חכמות התורה, ימצא כי דברי בני הגר"א לקוחים מספר 'מדבר קדמות'. לכן הוא מסיק: "אסור לנו לחשוד את בני הגר"א זצ"ל הקדושים והטהורים ב"גניבה ספרותית" חלילה, אלא כיון שראו ששיטת אביהם הגאון זצ"ל מתאימה בַּכֹּל לשיטה הספרדית, שכבר כתובה וערוכה לפניהם בצחות לשון וחרוזים יפים מהרב אברהם קונקי ז"ל, מלאם לבם להעתיק משם משפטים שלמים, כי האמת אחת היא, וסדנא דארעא "קושטא" חד הוא".
http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?c ... m_id=19616

היש יכול להצביע על ה"משפטים השלמים" שהעתיקו בני הגר"א בהקדמתם, מהחיד"א במדבר קדמות הנ"ל?

Re: האמנם הקדמת בני הגר"א מבוססת על "מדבר קדמות"?

פורסם: ה' פברואר 23, 2012 10:36 pm
על ידי איש_ספר
אין פה שום גילוי חדש, הרב מאזוז כבר כתב את זה לפני שנים רבות. תקיש באוצר: 'ועל צבאם הדקדוק' ותמצא הכל.

מצחיק שהרב מאזוז הפך לנושא הדגל של העיון הטונסיאי (שכבר מכונה העיון הספרדי, כמו המגמה הידועה שלהם, עיין ערך סידור איש מצליח שמבוסס על חכמי טוניס ומיועד לכלל הציבור הספרדי), האם יש איזשהו קשר בין משמרות כהונה לבין סנסן ליאיר? האם יש קשר בין שלמי תודה לבין 'חידושי הש"ס' של תלמידי כסא רחמים המתפרסמים בירחון אור תורה?
אין שום מדע ברדידות ואין שום שיטה בשטחיות.

אין הלכה כשיטה

פורסם: ו' פברואר 24, 2012 12:34 am
על ידי עט סופר
אין שום מקום להשוות את תורת הגאון רבי משה לוי, לכל שאר המנפנפים בשיטה זו. בכל שיטה ביחוד שיטה זו, צריך קודם להיות ישרים ונבונים.
והמבין יבין. לרוב אלו שהיוצא להם לפי שיטה זו מעורר גיחוך, דואגים להתקיף בכל יכולתם את כל האחרים, מדין איסתרא בלוגא...

Re: האמנם הקדמת בני הגר"א מבוססת על "מדבר קדמות"?

פורסם: ו' פברואר 24, 2012 8:39 am
על ידי ישיבישקייט
הרב מאזוז.pdf
(675.28 KiB) הורד 607 פעמים


ואם כבר-
http://www.jumbomail.co.il/Downloads.as ... b449354634

Re: האמנם הקדמת בני הגר"א מבוססת על "מדבר קדמות"?

פורסם: ו' פברואר 24, 2012 8:48 am
על ידי מורה צדק
איש ספר,
הייתי מצפה ממך כמנהל הפורום להתייחס להרב מאזוז בכבוד הראוי לו.

את דברי על שיטתם כתבתי באשכול הנסוב לעניין דרכו העיונית
viewtopic.php?f=19&t=8364

ועוד חזון למועד.

Re: האמנם הקדמת בני הגר"א מבוססת על "מדבר קדמות"?

פורסם: ו' פברואר 24, 2012 3:25 pm
על ידי יוסףלוי
במאמר שהביא ישיבישקייט, כותב הרב מאזוז שדרך הרבנים האשכנזים לכתוב בעמקות ובקיצור, ודרך הרבנים הספרדים לכתוב באריכות ולכפול הדברים.
הדברים מוזרים, מום שתפיסתם היתה בדיוק הפוכה, עיי׳ בספריהם של אחרונים ספרדים רבים, לא אריכות ולא נעליים.
מצד שני אתן כדוגמא את הנחלת דוד והמנחת חינוך ועוד רבים...

Re: האמנם הקדמת בני הגר"א מבוססת על "מדבר קדמות"?

פורסם: ו' פברואר 24, 2012 3:35 pm
על ידי איש_ספר
לא מוזר ולא כלום. הכל יודעים שדרך הספרדים באריכות.
המנחת חינוך לא מאריך בכלל אלא מרחיב בפרטים רבים, אבל את הדברים כותב בקיצור, ואילו הברכי יוסף למשל, כותב את הדברים בשפה ארוכה ונעימה ולא מניח שום צד שלא מבארו בשלימות.

Re: האמנם הקדמת בני הגר"א מבוססת על "מדבר קדמות"?

פורסם: ו' פברואר 24, 2012 3:46 pm
על ידי יוסףלוי
אני עומד על דברי. ברכי יוסף הוא שו״ת ועיין בספרי אחרונים עהש״ס ותמצא כדברי.
שים לב שהבאתי דוגמא נוספת: נחלת דוד. הוא כופל דבריו פעמים רבות במשך הסוגיא.

Re: האמנם הקדמת בני הגר"א מבוססת על "מדבר קדמות"?

פורסם: ו' פברואר 24, 2012 3:52 pm
על ידי איש_ספר
יוסףלוי כתב:ברכי יוסף הוא שו"ת
חידוש גדול
יוסףלוי כתב:אני עומד על דברי
דוקא זה לא אופיני לספרדים.

Re: האמנם הקדמת בני הגר"א מבוססת על "מדבר קדמות"?

פורסם: ו' פברואר 24, 2012 3:53 pm
על ידי יוסףלוי
איש_ספר כתב:
יוסףלוי כתב:ברכי יוסף הוא שו"ת
חידוש גדול
יוסףלוי כתב:אני עומד על דברי
דוקא זה לא אופיני לספרדים.

קיצרת בתגובתך. לא אופייני לאשכנזים.

Re: האמנם הקדמת בני הגר"א מבוססת על "מדבר קדמות"?

פורסם: ש' פברואר 25, 2012 8:33 pm
על ידי הוגה
יש"כ ישיבישקייט.
ואני לתומי סברתי שאם יש כזה דבר אזי לר' אברהם קונקי ולבני הגר"א יש מקור שלישי משותף.. אבל חיפוש באוצר לא העלה מקור כזה.
מענין הדבר.

Re: האמנם הקדמת בני הגר"א מבוססת על "מדבר קדמות"?

פורסם: ש' פברואר 25, 2012 11:17 pm
על ידי עט סופר
יוסףלוי כתב:במאמר שהביא ישיבישקייט, כותב הרב מאזוז שדרך הרבנים האשכנזים לכתוב בעמקות ובקיצור, ודרך הרבנים הספרדים לכתוב באריכות ולכפול הדברים.
הדברים מוזרים, מום שתפיסתם היתה בדיוק הפוכה, עיי׳ בספריהם של אחרונים ספרדים רבים, לא אריכות ולא נעליים.
מצד שני אתן כדוגמא את הנחלת דוד והמנחת חינוך ועוד רבים...

הרב יוסף לוי במחילה מכבוד תורתך נראה שהנך בקי בעיקר בתולדות חכמי מרוקו, ואכן הם מצטניים בקיצור. כשכותבים חכמי הספרדים הכוונה בעיקר לחכמי החלבים [ארץ ישראל סלונקי קושטא ארם צובא מצרים] אשר מצטניים באריכות מבי"ט, מהרי"ט, מהרשד"ם, חקרי לב, הגר"ח פלאג'י ובניו, החיד"א, אורים גדולים, תורת אמת, ואם אפרט יכלה הזמן והם לא יכלו.
גם חכמי טוניס אינם מהמקצרים, אף שהם עוסקים בסגנון אחר של חידו"ת, ברובם על דרך המהרש"א.
העובדה שהיום כולם מכונים ספרדים אינו יוצר דרך לימוד אחידה לכולם.

Re: האמנם הקדמת בני הגר"א מבוססת על "מדבר קדמות"?

פורסם: א' פברואר 26, 2012 10:00 am
על ידי בברכה המשולשת
עט סופר כתב:
יוסףלוי כתב:במאמר שהביא ישיבישקייט, כותב הרב מאזוז שדרך הרבנים האשכנזים לכתוב בעמקות ובקיצור, ודרך הרבנים הספרדים לכתוב באריכות ולכפול הדברים.
הדברים מוזרים, מום שתפיסתם היתה בדיוק הפוכה, עיי׳ בספריהם של אחרונים ספרדים רבים, לא אריכות ולא נעליים.
מצד שני אתן כדוגמא את הנחלת דוד והמנחת חינוך ועוד רבים...

הרב יוסף לוי במחילה מכבוד תורתך נראה שהנך בקי בעיקר בתולדות חכמי מרוקו, ואכן הם מצטניים בקיצור. כשכותבים חכמי הספרדים הכוונה בעיקר לחכמי החלבים [ארץ ישראל סלונקי קושטא ארם צובא מצרים] אשר מצטניים באריכות מבי"ט, מהרי"ט, מהרשד"ם, חקרי לב, הגר"ח פלאג'י ובניו, החיד"א, אורים גדולים, תורת אמת, ואם אפרט יכלה הזמן והם לא יכלו.
גם חכמי טוניס אינם מהמקצרים, אף שהם עוסקים בסגנון אחר של חידו"ת, ברובם על דרך המהרש"א.
העובדה שהיום כולם מכונים ספרדים אינו יוצר דרך לימוד אחידה לכולם.


הערה מן הצד- רוב החכמים שמנה כתר"ה אינם מיוצאי אר"צ כלל.