עמוד 1 מתוך 1

אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: ה' פברואר 23, 2012 8:08 pm
על ידי ציבור
באשכול סמוך (זכרונות הרב ארנברג) נמצאנו למדים כי הרבי ר' גרשון חנוך מראדזין היה נוהג לשאת אקדח.
שאלתי לחו"ר הפורום:
א - האם ידועים עדויות נוספות על מנהגו זה, ממתי החל בו, וכל פרטים בעניין.
ב - על מי מגדולי ישראל עוד ידוע כי היה נוהג לשאת כלי נשק.

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: ה' פברואר 23, 2012 8:26 pm
על ידי גוראריה
מהזכרון:
א. זה היה חבוי במגפיו.
ב. היה יוצא עמו רק לדרכים רחוקות.
ג. היה מכנה אותו 'קמיע' באשר זה הועיל לו בכו"כ מקרים.
ד. השתמש בו כאשר הח"ק לא רצו לתת לו חלקה מכובדת לאביו. [?]
ה. נזקק לו בנסיעותיו לחיפושים אחרי החילזון האבוד.

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: ה' פברואר 23, 2012 10:26 pm
על ידי איש_ספר
גוראריה כתב:מהזכרון:
ד. השתמש בו כאשר הח"ק לא רצו לתת לו חלקה מכובדת לאביו. [?]

לא בדיוק כך: הבית יעקב נסע לדרוגזניק שהיתה מקום מרפא בליטא הפולנית, שם נפטר. מרחק הזמן לא אפשר להביא אותו למקום אבותיו ולכך הובל לקבורה בעיירה רוטניצה הסמוכה (מקום שם כיהן ברבנות זקיני הגאון ר' דניאל מלניציקי זצ"ל), עכ"פ ר' גרשון ח"ה, הגיע לשם במהירות ושמע שבית הקברות ברוטניצה יושב על קרקע שבכל פעם מסיטים את גבולה לכיוון קרקעות של נכרים, מששמע ע"כ לא הסכים שאביו יקבר בקרקע גזולה, לפיכך קנה חלקה קטנה במקום סמוך ושם אמר לקבור את אביו. הח"ק ניסו למונעו מלקבור באופן פרטי, ולפי המסופר אף חסמו את דרכו, או אז שלף רגח"ה את כלי זיינו וירה באויר כמה כדורים, וכך הניס את אנשי הח"ק המבוהלים, וקבר את אביו במקום אשר ייעד.

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: ש' פברואר 25, 2012 10:46 pm
על ידי היא שיחתי
שמעתי שהיה גם רוכב על סוס

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: ש' פברואר 25, 2012 11:28 pm
על ידי גוראריה
היא שיחתי כתב:שמעתי שהיה גם רוכב על סוס

באיטליה

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: ש' פברואר 25, 2012 11:29 pm
על ידי גוראריה
איש_ספר כתב:
גוראריה כתב:מהזכרון:
ד. השתמש בו כאשר הח"ק לא רצו לתת לו חלקה מכובדת לאביו. [?]

לא בדיוק כך: הבית יעקב נסע לדרוגזניק שהיתה מקום מרפא בליטא הפולנית, שם נפטר. מרחק הזמן לא אפשר להביא אותו למקום אבותיו ולכך הובל לקבורה בעיירה רוטניצה הסמוכה (מקום שם כיהן ברבנות זקיני הגאון ר' דניאל מלניציקי זצ"ל), עכ"פ ר' גרשון ח"ה, הגיע לשם במהירות ושמע שבית הקברות ברוטניצה יושב על קרקע שבכל פעם מסיטים את גבולה לכיוון קרקעות של נכרים, מששמע ע"כ לא הסכים שאביו יקבר בקרקע גזולה, לפיכך קנה חלקה קטנה במקום סמוך ושם אמר לקבור את אביו. הח"ק ניסו למונעו מלקבור באופן פרטי, ולפי המסופר אף חסמו את דרכו, או אז שלף רגח"ה את כלי זיינו וירה באויר כמה כדורים, וכך הניס את אנשי הח"ק המבוהלים, וקבר את אביו במקום אשר ייעד.

ייש"כ על המידע המפורט.

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: א' פברואר 26, 2012 7:51 am
על ידי צפנת פענח
ציבור כתב:באשכול סמוך (זכרונות הרב ארנברג) נמצאנו למדים כי הרבי ר' גרשון חנוך מראדזין היה נוהג לשאת אקדח.
שאלתי לחו"ר הפורום:
א - האם ידועים עדויות נוספות על מנהגו זה, ממתי החל בו, וכל פרטים בעניין.
ב - על מי מגדולי ישראל עוד ידוע כי היה נוהג לשאת כלי נשק.


איפה נמצא אשכול הנזכר?

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: א' פברואר 26, 2012 5:04 pm
על ידי קלונימוס הזקן
זכורני שפעם קראתי על אדמו"ר כלשהו, אולי הוא הוא נשוא האשכול, שהיה לו ג"כ קמיע מיוחד כזה והשתמש אתו במרתפי הותיקן בענין כלי המקדש
האם מישהו נתקל אף הוא באגדה כזו??

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: א' פברואר 26, 2012 5:14 pm
על ידי הבונה
קלונימוס הזקן כתב:זכורני שפעם קראתי על אדמו"ר כלשהו, אולי הוא הוא נשוא האשכול, שהיה לו ג"כ קמיע מיוחד כזה והשתמש אתו במרתפי הותיקן בענין כלי המקדש
האם מישהו נתקל אף הוא באגדה כזו??

אתה מתכוין כנראה לא לקמיע, אלא לאגדה הידועה עליו, כיצד הצליח לשכנע את הכמרים שיראו לו את הפרכת, הם היו אלופים בשחמט, והוא אמר שישחק עם שניים בו זמנית וינצח לפחות את אחד מהם, ואם יצליח שיתנו לו להכנס לראות, כיון שלא האמינו שיצליח לנצח מי מהם הסכימו. ואז נקט באיסטרטגיה מענינת, ביקש מאחד להתחיל, ראה מה שעשה ועשה אצל השני, ומה שהשני הגיב עשה אצל הראשון, וחוזר חלילה, כך שמבלי ידיעתם הם שיחקו בעצם זה למול זה. ולבסוף אחד מהם הפסיד לו כמובן, ואז נכנס.
הבעיה שכל המקור שהיה בווטיקן לראות את הפרכת הוא מהרב אהרן מרקוס, וצאצאיו טוענים שלהד"ם.

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: א' פברואר 26, 2012 5:26 pm
על ידי קלונימוס הזקן
נראה לי שהיתה כתבה על זה ביתד באחת שנותיו הראשונות (מ"ז או מ"ח?) ושם סופר שכשיצא החוצה אמר למקורביו שהצליח בעזרת הקמע הזה, והראה להם את אקדוחו הקטן

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: א' פברואר 26, 2012 6:26 pm
על ידי חלמיש
באחד משבעה הכרכים באידיש של 'פולין זכרונות און בילדער' מי"י טרונק נכדו של של הרב מקוטנא, (חלק א עמ' 139) מספר הרבה על הרדזינר וקשריו עם סבו

הנה תיאור ממה שאבא של הכותב (בן של הרב מקוטנה ששהה במחיצת רג"ה כאשר הגיע לבקר את סבו, שכן היה ישן בחדרו) סיפר לו:

"אבי סיפר לי העובדה המאלפת הבאה: פעם כאשר היה בקוטנא פירק ר' גרשון העניך את המזוודה שלו ובתוך המזוודה היה מונח - אקדח. אבי, בחורל חסידי, נבהל ביותר ושאל את רג"ה מדוע הוא זקוק לכלי משחית כזה. "ללכת לקראת משיח" - ענה לו בסרקסטיות רג"ה, הלא צריכים ללכת לקראת משיח מעשה בן אדם. "מי ילך לפגוש אותו? הבטלנים ורפי אונים לא יוצלחים?" וכאן מנה את הפתק של האדמורים החיים בעלי הסמכות. רג"ה הוסיף, שמכיון שחסידי גור הם שונאיו המושבעים והכריזו עליו כצפור דרור, לכן הוא זקוק להגנה.

רג"ה ביקש מאבי לא לספר לר' יהושעל'ה [הרב מקוטנה] אודות האקדח, שכן הזקן יתבהל"

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: א' פברואר 26, 2012 6:35 pm
על ידי ציבור
חלמיש כתב:רג"ה הוסיף, שמכיון שחסידי גור הם שונאיו המושבעים והכריזו עליו כצפור דרור, לכן הוא זקוק להגנה.

רג"ה ביקש מאבי לא לספר לר' יהושעל'ה [הרב מקוטנה] אודות האקדח, שכן הזקן יתבהל"


????

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: א' פברואר 26, 2012 8:51 pm
על ידי רבטוב
אודות האקדח מובא בספרו של רי''ל לוין על איזביצא

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: א' פברואר 26, 2012 10:36 pm
על ידי אראל
חלמיש כתב:באחד משבעה הכרכים באידיש של 'פולין זכרונות און בילדער' מי"י טרונק נכדו של של הרב מקוטנא, (חלק א עמ' 139) מספר הרבה על הרדזינר וקשריו עם סבו

הנה תיאור ממה שאבא של הכותב (בן של הרב מקוטנה ששהה במחיצת רג"ה כאשר הגיע לבקר את סבו, שכן היה ישן בחדרו) סיפר לו:

"אבי סיפר לי העובדה המאלפת הבאה: פעם כאשר היה בקוטנא פירק ר' גרשון העניך את המזוודה שלו ובתוך המזוודה היה מונח - אקדח. אבי, בחורל חסידי, נבהל ביותר ושאל את רג"ה מדוע הוא זקוק לכלי משחית כזה. "ללכת לקראת משיח" - ענה לו בסרקסטיות רג"ה, הלא צריכים ללכת לקראת משיח מעשה בן אדם. "מי ילך לפגוש אותו? הבטלנים ורפי אונים לא יוצלחים?" וכאן מנה את הפתק של האדמורים החיים בעלי הסמכות. רג"ה הוסיף, שמכיון שחסידי גור הם שונאיו המושבעים והכריזו עליו כצפור דרור, לכן הוא זקוק להגנה.

רג"ה ביקש מאבי לא לספר לר' יהושעל'ה [הרב מקוטנה] אודות האקדח, שכן הזקן יתבהל"


תמה תמה אקרא
וכי י. י. טרונק - שנה ופירש'ניק - נאמנות יש בו?, כל דמיונותיו ובדיחותיו שכתב בספרו הנ"ל הלא הוא מלא וגדוש דברי עגבים וניבול פה, על חשבון זקיניו הגאונים זצ"ל נוחי נפש, וכל שולחנו מלאה קיא צואה על כל גדותיו להראות לפני קוראיו ולהוקיע את 'בטלנותם' של החסידים ורבותיהם, יושבי אוהל ולומדי תורה, ואיך תצטט מגרף של רעי כזה???

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: א' פברואר 26, 2012 11:00 pm
על ידי חכם באשי
הבונה כתב:
קלונימוס הזקן כתב:זכורני שפעם קראתי על אדמו"ר כלשהו, אולי הוא הוא נשוא האשכול, שהיה לו ג"כ קמיע מיוחד כזה והשתמש אתו במרתפי הותיקן בענין כלי המקדש
האם מישהו נתקל אף הוא באגדה כזו??

אתה מתכוין כנראה לא לקמיע, אלא לאגדה הידועה עליו, כיצד הצליח לשכנע את הכמרים שיראו לו את הפרכת, הם היו אלופים בשחמט, והוא אמר שישחק עם שניים בו זמנית וינצח לפחות את אחד מהם, ואם יצליח שיתנו לו להכנס לראות, כיון שלא האמינו שיצליח לנצח מי מהם הסכימו. ואז נקט באיסטרטגיה מענינת, ביקש מאחד להתחיל, ראה מה שעשה ועשה אצל השני, ומה שהשני הגיב עשה אצל הראשון, וחוזר חלילה, כך שמבלי ידיעתם הם שיחקו בעצם זה למול זה. ולבסוף אחד מהם הפסיד לו כמובן, ואז נכנס.
הבעיה שכל המקור שהיה בווטיקן לראות את הפרכת הוא מהרב אהרן מרקוס, וצאצאיו טוענים שלהד"ם.

כנראה, הגדה זו אמיתית כשאר חברותיה העוסקות באישים שונים שנכנסו לווטיקן. היה על כך אשכול ארוך.

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: א' פברואר 26, 2012 11:22 pm
על ידי חלמיש
יכול אתה להתרתח כאוות נפשך הטהורה ולא להזדקק כלל לשום דבר כתוב מחוץ לספרי קודש, אך יש שיטות אחרות שדורכות בגישה אחרת. העובדה היא שבכתבי שנה ופירשנקים מצוי חומר רב על תיאורי החיים כפי שהיה בפועל בארופה. לדאבון כל לב, נאמנות של תיאורים לא נקבעות על ידי הטענה שהכותב היה שנה ופירושניק או שהיה אדוק. (אם יש שם ליצנות או עגבים, שלא מצאתי כלל יתר על המדה יותר מכל כתב שנכתב בידי לא דתי, ובוודאי הרבה פחות למשל מצמח אטלס למשל, (שהכל מודים שמתאר נאמנה את האווירה ואת האישים) או בדיוק כמו פישל שניאורסון בספר הנופל, או אפילו בספרי "הרומנים" של להמן נאמנות, כמו כן לא שמתי לב שספרו בא להעליב את היהדות החרדית, אולי רגישות שלי פחותה ממך, אך הוא סך הכל מנסה לצייר בצורה חיה וצבעונית, אך לא הצלחתי לראות שנאה ובוז, אך כנראה אני הרבה פחות צדיק ממך) אמינות נקבעת רק על ידי השוואת הדברים למקורות אחרים מקבילים, ואם זה מקביל, אז מה לעשות? זה ואך רק זה סימן לאמינותו. מאידך, יש ספרים שנכתבו מיראים ושלמים צדיקים גדולים, והם למצער פיקטיביים לגמרי. האמת והשקר לא נקבעים בגלל מוצא המחבר. מה לעשות אלו העובדות.

וכעת לנדו"ד. הברנש הכותב לא המציא יש מאין, אם היינו קוראים הסיפור שהיה לו אקדח רק מכאן, הייתי אומר שרוצה להכפיש את הרבי, אך הרי הבאתי את זה כמקבילות למקורות אחרים המשווה דוקא אמינות לכותב. כמו כן לדעתי תיאוריו הם אמינים ובהרבה דברים השוויתים למקורות אחרים. אם יש באמתחתך ראיות "מדעיות" שאכן זייף ושקרן היה, נא להעלותם לכאן ואקבלם בשמחה, אך לדברי קצף ורגש - זה אינו ממין הטענה.

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: א' פברואר 26, 2012 11:26 pm
על ידי תוך כדי דיבור
חכם באשי כתב:
הבונה כתב:
קלונימוס הזקן כתב:זכורני שפעם קראתי על אדמו"ר כלשהו, אולי הוא הוא נשוא האשכול, שהיה לו ג"כ קמיע מיוחד כזה והשתמש אתו במרתפי הותיקן בענין כלי המקדש
האם מישהו נתקל אף הוא באגדה כזו??

אתה מתכוין כנראה לא לקמיע, אלא לאגדה הידועה עליו, כיצד הצליח לשכנע את הכמרים שיראו לו את הפרכת, הם היו אלופים בשחמט, והוא אמר שישחק עם שניים בו זמנית וינצח לפחות את אחד מהם, ואם יצליח שיתנו לו להכנס לראות, כיון שלא האמינו שיצליח לנצח מי מהם הסכימו. ואז נקט באיסטרטגיה מענינת, ביקש מאחד להתחיל, ראה מה שעשה ועשה אצל השני, ומה שהשני הגיב עשה אצל הראשון, וחוזר חלילה, כך שמבלי ידיעתם הם שיחקו בעצם זה למול זה. ולבסוף אחד מהם הפסיד לו כמובן, ואז נכנס.
הבעיה שכל המקור שהיה בווטיקן לראות את הפרכת הוא מהרב אהרן מרקוס, וצאצאיו טוענים שלהד"ם.

כנראה, הגדה זו אמיתית כשאר חברותיה העוסקות באישים שונים שנכנסו לווטיקן. היה על כך אשכול ארוך.



זה גם אפשרי אך ורק אם תנאי המשחק אינם סימטריים, זאת אומרת שניתנה רשות לרב שלא לבצע צעד באותו סיבוב מול השחקן ההראשון עד שיחזור מהסיבוב שיעשה מול השחקן השני. ולעומת זאת השחקן השני יהיה מחוייב לעשות את הצעד שלו באותו סיבוב שהרב יושב מולו. ובתנאים אלה שני השחקנים צריכים להיות חכמים קטנים מאד כדי לא לקלוט את התעלול.

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: א' פברואר 26, 2012 11:47 pm
על ידי טייערע רבי
ציבור כתב:באשכול סמוך (זכרונות הרב ארנברג) נמצאנו למדים כי הרבי ר' גרשון חנוך מראדזין היה נוהג לשאת אקדח.
שאלתי לחו"ר הפורום:
ב - על מי מגדולי ישראל עוד ידוע כי היה נוהג לשאת כלי נשק.


וַאֲנִי נָתַתִּי לְךָ שְׁכֶם אַחַד עַל אַחֶיךָ אֲשֶׁר לָקַחְתִּי מִיַּד הָאֱמֹרִי בְּחַרְבִּי וּבְקַשְׁתִּי.
ומשמע חרב וקשת המיוחדים לו ולא שנטל לצורך הענין
ומיהו ע"ש בתרגום אונקלוס ובחי' מרן רי"ז הלוי

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: א' פברואר 26, 2012 11:59 pm
על ידי חכם באשי
האם הוא היה נושא את אקדחו בכל עת ובכל שעה? לכאורה זו בעייה להכנס באקדח לבית הכנסת, כדאיתא בגמרא (סנהדרין, כדומני) שאין נכנסים עם כלי זיין לבית הכנסת, שזה מאריך וזה מקצר.

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 6:49 pm
על ידי קלונימוס הזקן
שבתי אני וחיפשתי באוצר החכמה

אקדח +ר[א]דזין

ושם כמה וכמה אזכורים של אקדח הרבי.

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 9:17 pm
על ידי עזריאל ברגר
חכם באשי כתב:האם הוא היה נושא את אקדחו בכל עת ובכל שעה? לכאורה זו בעייה להכנס באקדח לבית הכנסת, כדאיתא בגמרא (סנהדרין, כדומני) שאין נכנסים עם כלי זיין לבית הכנסת, שזה מאריך וזה מקצר.

כשהוא מכוסה - לכאורה מותר, וכן נוהגים בדורנו.

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: ג' פברואר 12, 2019 9:46 pm
על ידי קרית מלך
בילדותי שמעתי מאאמו"ר שליט"א עובדא נחמדה אודות האקדח המדובר, היה זה כשודד נכנס בלבוש מחופש לחדרו בו קיבל קהל, הוציא אקדח ואמר לראדזינער מסור לי את כל הכסף שברשותך או שאני יורה, השיב לו הראדיזנער אעשה כבקשתך אבל אינני מסוגל לתפקד כשהאקדח מול עיני תניח בבקשה את האקדח לרגע ואוציא את הכסף מהמגירה, השודד עשה כדבריו או אז הראדזינער פתח את מגירת השולחן שלף את האקדח ואמר לשודד או שאתה יוצא או שאני יורה....

Re: אקדחו של הרבי מראדזין

פורסם: א' מרץ 17, 2019 12:49 am
על ידי חרסון
שמעתי השבת בשם ר' משה כ"ץ (חתן רג"מ מזווהיל. אבי ר"ש כ"ץ ר"י חברון) שהי' מכחיש בכל תוקף את הסיפור על הרבי מראדזין שהשיג חלקה לאביו באיומי אקדח...