עמוד 1 מתוך 1

מושך עצמו ואחר עמו

פורסם: ו' יוני 25, 2010 11:42 am
על ידי גלילי
מעיון באוצר ראיתי שהרבה כותבים שהאבן עזרא הוא שחידש כלל זה, [ובספר אישים ושיטות (זוין, עמ' 78 באוצה"ח) העיר שהנצי"ב חידש כלל דומה ולא הזכיר האבן עזרא].
אני מחפש ביאור קצר מחז"ל על כלל זה.

Re: מושך עצמו ואחר עמו

פורסם: ו' יוני 25, 2010 12:09 pm
על ידי חיים
מצאתי בשו"ת הלכות קטנות חלק א סימן ריד כדברים האלה:

שאלה הא דהראב"ע דמושך עצמו ואחר עמו מהו: תשובה גם רש"י בפ' גיד הנשה (ק"ב:) פי' לא תאכל הנפש היינו אבר מן החי ולא עם הבשר היינו בשר מן החי וזה כמו מקרא נדרש לפניו ולאחרי אחריו כמו לפניו ולפני פניו:

Re: מושך עצמו ואחר עמו

פורסם: ו' יוני 25, 2010 12:23 pm
על ידי גלילי
חיים,
תודה רבה על ההפנייה החשובה, ועל הדימוי לנדרש לפניו ולאחרי אחריו.
אשמח לשמוע מקורות נוספים, ובעיקר ביאור קצר מחז"ל.

Re: מושך עצמו ואחר עמו

פורסם: א' יוני 27, 2010 1:52 am
על ידי בנשק
רש"י בהרבה מקומות משתמש בכלל זה.

איזה ביאור בדיוק אתה מחפש לזה מחז"ל?

Re: מושך עצמו ואחר עמו

פורסם: א' יוני 27, 2010 11:08 am
על ידי גלילי
בנשק כתב:רש"י בהרבה מקומות משתמש בכלל זה.

איזה ביאור בדיוק אתה מחפש לזה מחז"ל?

ביאור קצרצר על צורת הלימוד, בקיצור הסבר.

Re: מושך עצמו ואחר עמו

פורסם: א' ינואר 02, 2011 6:54 am
על ידי מעיין
א' מל"ב מדות שהתורה נדרשת בהן, והוא ברייתא של ר' אליעזר בנו של ר' יוסי הגלילי
ברייתא נדפס בסוף מס' ברכות
מדה כב "מדבר שחבירו מוכיח עליו" עי' שם בהמפרש דוגמאות למדה זו הנקרא בספרי המדקדקים מושך עצמו ואחר עמו
עי' עוד בהקדמת פי' המהרז"ו למדרש רבה.