עמוד 1 מתוך 1

בענין התינוקות שהתחלפו בברית מילה

פורסם: ש' מרץ 03, 2012 11:24 pm
על ידי אבי ישועה
ביום חמישי האחרון אירע מעשה אצל אחד מצדיקי הדור שליט"א שנתחלפו התינוקות שהובאו אליו לסנדקאות, ומעשה שהיה כך היה:
בבית מדרשו באו שלשה תינוקות למילה, והיה מדובר שימולו בזה אחר זה: בן ראובן, ואחריו בן שמעון ואחריו בן לוי, והלך הקוואטר להביא התינוק מעזרת הנשים, [ושם סברו בטעות שהברית הראשונה היא של בן שמעון, והכינוהו ראשונה להימול, וכאשר בא הקוואטר של ראובן ולא הכירוהו וגם הוא לא הכירם תמהו על ככה], והניחו התינוק בן שמעון לפניו ונטלו ומסרו לראובן, ואמר עליו הנוסח ארץ ישראל שמע ישראל וכו' וכאשר ניגש המוהל [שהזמין ראובן] למולו נתברר שאין זה התינוק בן ראובן, וסבר אחד שאולי יש לסלקו ולהביא בן ראובן - ולא הסכים הצדיק, [אמר שם המוהל דחשיב כמזבח דאם עלו לא ירדו], ובא אבי שמעון ונטל בנו ואמר הנוסח ארץ ישראל שמע ישראל מתחילה, והניחו התינוק על שולחן לצד הצדיק שעדיין ישב על כסא הסנדקאות, ונימול בן שמעון, ואח"כ אמרו עלינו וקדיש יתום, ומיד כשהובא בן ראובן נתיישב הצדיק שוב על כסא הסנדקאות, והבינו דבא להורות שאין צריך ראובן לומר שוב הנוסח והמצוות, [כיון שכבר עשה כמנהג על בן שמעון] ומיד מלו בן ראובן על ברכי הצדיק.
ויש כאן כמה נקודות לעיון.
א. למה הניחו בן שמעון על שולחן בצד הסנדק עבור כסא של אליהו ולא ע"ג הסנדק ומאידך למה הניחו בן ראובן בעת כסא של אליהו על הסנדק עצמו?
ב. נמצא שראובן ושמעון אמרו הנוסח ארץ ישראל על אותו תינוק בן שמעון, ולא אמרו הנוסח כלל על בן ראובן, אולי יש ללמוד מזה שהמנהג שהאב יאמר לא דוקא בפני התינוק שלו? [אולי כפי זה בגידם ר"ל שאין יכול לאחוז בנו יאמר האב ואחר יאחז].
ג. אילולא גילו שנתחלפו ומל שליח ראובן את בן שמעון בטעות האם צריך לשלם לשמעון כדין חוטף מצוה מחבירו?
ד. גם בכה"ג מסתברא דלאו כל כמיניה דראובן לקרות שם לבן שמעון ומה שקרא לו לאו כלום הוא?

Re: בענין התינוקות שהתחלפו בברית מילה

פורסם: א' מרץ 04, 2012 9:39 am
על ידי בברכה המשולשת
סליחה על הבורות- מה זה "הנוסח ארץ ישראל"?

Re: בענין התינוקות שהתחלפו בברית מילה

פורסם: א' מרץ 04, 2012 12:04 pm
על ידי הנאמן בפקדונו
נוסח ארץ ישראל, הוא הפסוקים שאומרים עם בוא התינוק לבית הכנסת.

אבי ישועה כתב:והניחו התינוק על שולחן לצד הצדיק

לא היה ולא נברא, אלא משל היה.

Re: בענין התינוקות שהתחלפו בברית מילה

פורסם: ב' מרץ 05, 2012 2:25 pm
על ידי זקן ששכח
המעשה היה בשני תינוקות.
הניחוהו על ברכי הסנדק ל'כסא של אליהו'. ואח"כ התבטא אותו אדמו"ר 'היום זכיתי להיות כסא לאליהו' [או נוסח דומה].
לגבי ק"ש, פשוט שהוא ענין לאב, שיקבל על עצמו עול מלכות שמים. התינוק הוא אכן הגורם והסיבה, אבל איננו ממש ה'מחותן' בזה.

Re: בענין התינוקות שהתחלפו בברית מילה

פורסם: ב' מרץ 05, 2012 3:11 pm
על ידי הוגה
אבי ישועה כתב:ד. גם בכה"ג מסתברא דלאו כל כמיניה דראובן לקרות שם לבן שמעון ומה שקרא לו לאו כלום הוא?

ביסוד דין קריאת השם לכאו' נראה בזה שאי"ז "חלות", אי"ז כיוצ"ב כקידושין שדברים שבלב אינם דברים וחלו הקידושין ובעינן גט,
אלא יסודו ב"הסכמה", והמובן בזה שבתוך הזכותים של אב בבנו ג"כ יש את זכות הסכמת השם, ורק אח"כ ע"פ הסכמה זו נקרא כן האיש,
וע"פ מה שא"ל גאון ישראל אדמו"ר הגר"ח שליט"א שהסכמה בטעות אינה הסכמה, (ודבריו נתבארו בארוכה בס' ברכת חנה אימיה דשמואל)
א"כ בנד"ד לאו כלום הוא...

Re: בענין התינוקות שהתחלפו בברית מילה

פורסם: ב' מרץ 05, 2012 7:21 pm
על ידי איטשע
האין כאן שאלה של ברכה לבטלה, שהרי מעיקר הדין יש לעשות ברכה אחת לשני התינוקות, לבד אם יש הפסק, אשר בדרך כלל עושים...

Re: בענין התינוקות שהתחלפו בברית מילה

פורסם: ג' מרץ 06, 2012 12:04 pm
על ידי אבי ישועה
איטשע כתב:האין כאן שאלה של ברכה לבטלה, שהרי מעיקר הדין יש לעשות ברכה אחת לשני התינוקות, לבד אם יש הפסק, אשר בדרך כלל עושים...


איזה הפסק יש בדרך כלל שכאן לא היה?
[האם כוונתך למצוות שמעבירים מאיש לאיש?!]

Re: בענין התינוקות שהתחלפו בברית מילה

פורסם: ג' מרץ 06, 2012 1:36 pm
על ידי גוראריה
הרי היה 'עלינו' וקדיש כבכל פעם ומה מקום לשאלה?

Re: בענין התינוקות שהתחלפו בברית מילה

פורסם: ד' מרץ 07, 2012 2:04 pm
על ידי חיים
ואם כ"א הזמין מוהל אחר, ודאי שאין שאלה.