מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יוני 29, 2010 1:47 am

כיום מקובל, בכל שדרות העם, לכתוב "פנחס", בלא יו"ד.
[המפליא במיוחד, שאפילו אנשי האקדמיה, שלאחרונה החלו לכתוב בכתיב מלא דמלא, כמו: "כוהנים", "חוכמה", "קורבנות" ועוד כיוצא בזה, גם הם מקפידים לכתוב 'פנחס', חסר יו"ד]
זאת בעוד שבכל התנ"ך נכתב "פינחס" עם יו"ד, כן 24 פעמים.
רק פעם אחת נכתב "פנחס" בלא יו"ד (שמ"א א ג), ושם אין מדובר בפינחס ה'רגיל' אלא בבנו של עלי הכהן.
האם מישהו יודע טעם לדבר? משהו הגיוני?

בשולי הדברים נציין, כי האדמו"ר מגור בעל 'פני מנחם' הקפיד לכתוב 'פינחס', ואם זכרוני אינו בכזיב, הוא הסביר, שהסיבה לכך היא זו, שבכל התנ"ך נכתב 'פינחס' מלא יו"ד.

את גרעין התמיהה שמעתי מחכימא דיהודאי, ר' שמואל אשכנזי, ה' יאריך שנותיו בטוב ובנעימים.
נערך לאחרונה על ידי חכם באשי ב ג' יוני 29, 2010 2:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי מנחם » ג' יוני 29, 2010 2:33 am

חכם באשי כתב:כיום מקובל, בכל שדרות העם, לכתוב "פנחס", בלא יו"ד.
[המפליא במיוחד, שאפילו אנשי האקדמיה, שלאחרונה החלו לכתוב בכתיב מלא דמלא, כמו: "כוהנים", "חוכמה", "קורבנות" ועוד כיוצא בזה, גם הם מקפידים לכתוב 'פנחס', חסר יו"ד]
זאת בעוד שבכל התנ"ך נכתב "פינחס" עם יו"ד, כן 24 פעמים.
רק פעם אחת נכתב "פנחס" בלא יו"ד (שמ"א א ג), ושם אין מדובר בפינחס ה'רגיל' אלא בבנו של עלי הכהן.
האם מישהו יודע טעם לדבר? משהו הגיוני?

המפליא עוד בזה, שאיתא בספה"ק שפינחס בגי' יצחק, והמדפיסים כתבו פנחס...
חכם באשי כתב:בשולי הדברים נציין, כי האדמו"ר מגור בעל 'פני מנחם' הקפיד לכתוב 'פינחס', ואם זכרוני אינו בכזיב, הוא הסביר, שהסיבה לכך היא זו, שבכל התנ"ך נכתב 'פינחס' מלא יו"ד.
וכן חותם הגרח"פ שיינברג שליט"א, וכן חינכתי אף אני הק' (כיהודה ועוד לקרא) את בני שיחי', עוד בטרם ידע צורת אות, ששמו 'פינחס עם יו"ד' :)
קבצים מצורפים
בית שמואל שמות אנשים.gif
בית שמואל שמות אנשים.gif (75.45 KiB) נצפה 7489 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 29, 2010 2:53 am

מתוך פרדס יוסף החדש לרד"א מנדלבוים שליט"א
Scan_Pic0025.jpg
Scan_Pic0025.jpg (118.53 KiB) נצפה 7480 פעמים

פנחס ב.jpg
פנחס ב.jpg (174.11 KiB) נצפה 7477 פעמים


ואם בשיבושי שמות עסקינן מה נעשה ליום שידובר בנו מדניאל?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יוני 29, 2010 2:57 am

על הנאמר בספר 'פרדס יוסף' ניתן לומר: "הדרוש ידרש והאמת תאמר".
הוא מסביר בדרך הדרש והרמז את הסיבה שנכתב כאן (היינו, בפרשת פינחס) שם זה בתוספת יו"ד.
אך כל דרשותיו היו נכונים אם בתנ"ך כולו היה נכתב 'פנחס' חסר יו"ד ורק פעם אחת (בתחילת פרשת פינחס וכדומה) מלא יו"ד,
אבל כשבכל הפעמים נכתב מלא - מה הטעם לדורשו?
זה כמו שנדרוש, לדוגמא, מדוע "יהושע" מלא ו'...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 29, 2010 3:09 am

ההערה שלך נכונה רק על המחברים המובאים שם שנראה מדבריהם שהם דורשים למה כאן מלא יו"ד ובמקומות אחרים לא. (חשבתי על הערה זו, אלא שהתעצלתי לבדוק בגוף המקורות, ולסמוך יותר מדאי על הספר הנ"ל אי אפשר וכידוע, ולכן החרשתי) אבל עצם היו"ד דפנחס בודאי ראוי להדרש.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יוני 29, 2010 3:52 am

נכון, עצם היו"ד של פינחס ראויה להדרש.
ולגבי הגדרת הדיוק של הספר הנ"ל, אתה הקלת מידי. וד"ל.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי גלילי » ג' יוני 29, 2010 10:09 am

בבקשה, לא בדקתי מקורותיו:
ScreenShot001.jpg
אנציקלופדיה לתארי כבוד בישראל
ScreenShot001.jpg (43.79 KiB) נצפה 7429 פעמים


וראה גם:
ScreenShot002.jpg
ליקוטי שיחות
ScreenShot002.jpg (27.86 KiB) נצפה 7427 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 29, 2010 10:21 am

בפרדס יוסף בקובץ השני שהעליתי כאן כותב: 'וראה במושב זקנים שהביא דברי הזוה"ק והאריך בהם'.
איזה מושב זקנים יכול להביא זוהר???

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי מנחם » ג' יוני 29, 2010 11:29 am

איש_ספר כתב:אבל עצם היו"ד דפנחס בודאי ראוי להדרש.

גם הסמ"ך.

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי גלילי » ג' יוני 29, 2010 11:55 am

שאינו מעניין האשכול:

איש_ספר כתב:בפרדס יוסף בקובץ השני שהעליתי כאן כותב: 'וראה במושב זקנים שהביא דברי הזוה"ק והאריך בהם'.
איזה מושב זקנים יכול להביא זוהר???

כמדומני שכוונתו כדברי הזוה"ק.
זה בוודאי שאין לדקדק בדבריו כדברי הראשונים, וד"ל.
אבל לעצם המקורות ברובם נמצאים במקומם.

נ.ב.
חשוב לציין שהוא עשה עבודה נפלאה בבקיאות, אם כי יש להוסיף על דבריו, כמו למשל שיש לו קושיות שניתן ליישבם ואף הספה"ק מיישבים זאת.
אתן דוגמא קטנה מפרשה שעברה.
הביא (כג, ב) מרגליות הים מצפנת פענח שבתחילה הקריב גם בלעם אך אחר שאמר מי מנה נסתמא והיה בעל מום ולא ראוי להקריב, ולכך כתוב שרק בלק הקריב.
והקשה מהראשונים שנעשה חגר בדרכו לבלק, וא"כ מתחילה כבר לא היה ראוי להקרבה.
ובשפתי צדיק בפרשה שם, ובטעמא דקרא להגח"ק ביארו הפסוקים כהצפנת פענח, ויישבו שניהם שבן נח נפסל רק במחוסר אבר, וע"כ נפסל רק כשנסתמא (יצאה עינו), ולא כשנעשה חגר, [ועיי"ש שדיברו לגבי נח שהכישו ארי].

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 29, 2010 12:34 pm

גלילי כתב:שאינו מעניין האשכול:

איש_ספר כתב:בפרדס יוסף בקובץ השני שהעליתי כאן כותב: 'וראה במושב זקנים שהביא דברי הזוה"ק והאריך בהם'.
איזה מושב זקנים יכול להביא זוהר???

כמדומני שכוונתו כדברי הזוה"ק.
זה בוודאי שאין לדקדק בדבריו כדברי הראשונים, וד"ל.


התימה עליו לא היתה מתוך יחס לספרו כלספרי הראשונים ואילו הגהה שהגהת לא מועילה דבר. במחילה.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' יוני 29, 2010 4:04 pm

מעניין גם שהשם דוד רגילים לכתוב בלא יו"ד, בעוד שהוא מופיע בתנ"ך כמאתיים וחמשים פעם בתוספת יו"ד - דויד.

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי יצג » ג' יוני 29, 2010 4:19 pm

א. על דרך הפשט, המדקדקים בקריאה מבדילים בין פינחס (נון בשוא נע) לבין פנחס (נון בשוא נח). ואם כן קושיא מעיקרא ליתא, שכך היה שמו, פינחס מלא, ולא פנחס חסר.
ב. כידוע, דוד במלכים תמיד חסר, בדברי הימים תמיד מלא.

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי יצג » ג' יוני 29, 2010 4:27 pm

בנוגע למושב זקנים, הכוונה היא לספר מושב זקנים מבעלי התוספות, ששם (בר"פ פינחס) אכן מצוטט למרבה הפלא הזוהר הנ"ל. ומסתמא יש להניח שזוהי תוספת של מאן דהוא בתוך הכת"י שנשתרבבה לתוך הספר.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יוני 29, 2010 6:53 pm

יצג כתב:על דרך הפשט, המדקדקים בקריאה מבדילים בין פינחס (נון בשוא נע) לבין פנחס (נון בשוא נח). ואם כן קושיא מעיקרא ליתא, שכך היה שמו, פינחס מלא, ולא פנחס חסר.

איני מבין גדול בדקדוק, אך עדיין התמיהה תמיהה:
מדוע היום כותבים את 'פנחס' חסר יו"ד?

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי מנחם » ג' יוני 29, 2010 9:07 pm

אדאתינן עלה, אולי יודע מאן דהו ביאור/משמעות שם זה?

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי יצג » ג' יוני 29, 2010 10:05 pm

חכם באשי כתב:
איני מבין גדול בדקדוק, אך עדיין התמיהה תמיהה:
מדוע היום כותבים את 'פנחס' חסר יו"ד?

א. מי אומר שזה כך? בדקתי בספרים באוצה"ח, ורבים כותבים את שמם מלא.
ב. חסרות טעויות?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' יוני 29, 2010 10:28 pm

יצג,
א. אבל רבים כותבים חסר.
ב. שאלתי היא, מדוע דווקא בשם זה נופלת טעות זו, פעם אחר פעם...

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי גלילי » ג' יוני 29, 2010 10:53 pm

והשאלה נוגעת גם לעניין כתובה וגיטין.
מעניין איך מכריעים הפוסקים....

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי יצג » ג' יוני 29, 2010 11:17 pm

בנוגע לכתיבת השם בגט יעוין לדוגמא בספר אבני זכרון על שמות גיטין הרצו"ב
קבצים מצורפים
אבני זכרון פינחס.PDF
(448.46 KiB) הורד 496 פעמים

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי יצג » ג' יוני 29, 2010 11:36 pm

להלן עוד אחרונים שדנו בזה לגבי כתיבת השם בגט. וראו בתוך הדברים שהכתיבה המקובלת אצל רבים בכתיב חסר היא מחמת "חסרון דעת", או מפני שרוב האנשים אינם מבחינים בין חיריק מלא לחסר ובין שוא נע לנח.
קבצים מצורפים
עזרת נשים פינחס.PDF
(441.56 KiB) הורד 354 פעמים
טיב גיטין פינחס.PDF
(349.73 KiB) הורד 328 פעמים
גט מסודר פינחס.PDF
(266.55 KiB) הורד 466 פעמים

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי מנחם » ד' יוני 30, 2010 2:13 am

ראה זה מצאתי במגיד מישרים פרשת פינחס:
ופינחס מלא אית בי' חמש אתוון ובחילוף אלפא ביתות מתחלפי באתוון דאליהו ומשום הכי איקרי פנחס הוא אליהו כלומר שמא דפנחס הוא מתחלף באתוון דאליהו

(ושימו אל לבכם, שעל אף שדרשו במלואו, קוראו אח"כ חסר)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יוני 30, 2010 2:18 am

באיזה חילוף מתחלף 'פינחס' ל'אליהו'?

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי תולדות אדם » ד' יוני 30, 2010 2:57 am

חכם באשי כתב:באיזה חילוף מתחלף 'פינחס' ל'אליהו'?


לכאורה בצירוף כמה חלופים, ממה שניסתי יצא לי כך:
  • פ - י (אח"ס)
  • י - א (אי"ק)
  • נ - ל (דטלנ"ת)
  • ח - ה (אחה"ע)
  • ס - ו (אי"ק)
ויתכן שיש עוד דרכים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יוני 30, 2010 3:32 am

תולדות אדם,
בכזו דרך אתה יכול להפוך את 'פינחס' לכל תיבה בת חמש אותיות!
זה לא הגיוני!

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי תולדות אדם » ד' יוני 30, 2010 12:31 pm

כשאתה רוצה רוצה להמציא ווארט יפה עם גימטריה כמובן שזה צריך להתאים בצורה הגיונית, אבל בגימטריאות של קדמוננו המדברים על שרשם של דברים, לפעמים הגימטריאות נראים בעיננו הפשוטות כמוזרים. עכ"פ אם ימצא הסבר יותר טוב לחילופי האותיות מה טוב ומה נעים

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי מנחם » ד' יוני 30, 2010 12:54 pm

תולדות אדם כתב:כשאתה רוצה רוצה להמציא ווארט יפה עם גימטריה כמובן שזה צריך להתאים בצורה הגיונית, אבל בגימטריאות של קדמוננו המדברים על שרשם של דברים, לפעמים הגימטריאות נראים בעיננו הפשוטות כמוזרים. עכ"פ אם ימצא הסבר יותר טוב לחילופי האותיות מה טוב ומה נעים

זה ההסבר גם ברש"י במדבר ז, כ:
גימטריה של קטרת תרי''ג מצות, ובלבד שתחליף קו''ף בד',על על ידי א''ת ב''ש ג''ר ד''ק:

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יוני 30, 2010 1:22 pm

תולדות אדם ומנחם,
דיינו לחידוש המצוי ברש"י הנ"ל, ואין לכם להוסיף עליו!

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי מנחם » ד' יוני 30, 2010 1:39 pm

אנסה להסביר את הבנתי בדברי רש"י:
לשון הקודש התייחדה - בין היתר - ברבדיה השונים והעמוקים, כנוטריקון וכדו', שהם שורשי התיבות וסודן. אין זה שעשועים וצעצועים ח"ו אלא עומק וסוד, כלומר מאחורי התיבה הנגלית לעינינו מסתתרים רבדים רבים המתגלים על ידי ערך מספרי כלשהו או על ידי חילוף אותיות בסדר מסויים. בלשוננו היינו קוראים לזה 'קודים'.
בדרך כלל ניתן להגיע לרבדים אלו על ידי קוד פשוט כהחלפת כל אות במספר מקביל (=גימטריה), או על ידי החלפת אותיות במערכת אחת (כגון א"ת ב"ש), אך לעיתים הקוד מוצפן פעמיים ויותר.

אני כשלעצמי מדייק בדברי רש"י הנ"ל שלא כתב "אם תחליף ק' בד' יעלה החשבון תרי"ג", אלא "החשבון תרי"ג על ידי שתחליף ק' בד'", שללא החלפת ק' בד' לא תגיע לערך המספרי האמיתי של קטרת! וממילא כל חישוב גימטריה שלא קבלנו מרבותנו אינו יותר מהשערה באשר ייתכן שכדי להגיע לערך המספרי של התיבה צריך הקדמה כלשהי.

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי תולדות אדם » ד' יוני 30, 2010 6:54 pm

חכם באשי כתב:דיינו לחידוש המצוי ברש"י הנ"ל, ואין לכם להוסיף עליו!

כרעיון הזה מצינו רבות: לדוגמא ראיתי בסידור ביאלא (וכמדומני שמקורו בכתבים) שמ'שיב ה'רוח ו'מוריד ה'גשם ר"ת שם הוי"ה כשתחליף מ' בי' בא"ת ב"ש, כמו"כ באיזהו מקומן בספרי חסידות על תפילת "מוסף" שמרמז על מידת צדיק שמוסף אותיות "יוסף" בחילוף מ' בי'. זה רק מה שעלה עתה בזכרוני אבל נפגשתי עם זאת רבות.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יוני 30, 2010 9:12 pm

כיצד ניתן להוכיח מספרים אלו שאינם אלא בדרך "הדרוש ידרש"???

בנשק
הודעות: 123
הצטרף: ב' יוני 07, 2010 8:12 pm

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי בנשק » ה' יולי 01, 2010 3:34 am

בכל הש"ס פנחס חסר, דומני שראיתי פעם לא' הפוסקים שרצה מטעם זה להכשיר בגט כשנכתב חסר, וכעת נשכח מאתי מאן הוא.

לענין ספר מושב זקנים, לדעתי חלקו הגדול אם לא רובו אינו מדברי התוספות, גם דברים זרים נמצאו בו, וברוך היודע ומודיע.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יולי 01, 2010 3:45 am

על מקורותיו של מושב זקנים התפרסם מאמר בסיני.
פשוט שצורת כתיבת פנחס בש""ס אינה מסורת או נוסח, ולא ניתן ללמוד ממנה אלא על רגילות הסופרים באותו מקום שנכתב כתה"י וכמובן.

בנשק
הודעות: 123
הצטרף: ב' יוני 07, 2010 8:12 pm

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי בנשק » ה' יולי 01, 2010 3:50 am

ואני על משמרתי אעמודה שכן ראיתי לא' מן הפוסקים, וברוך אשר ישיב אבדתי.

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי יצג » ה' יולי 01, 2010 8:16 am

לאיש ספר, היכן המאמר על מקורותיו של מושב זקנים, חיפשתי קצת בסיני ולא מצאתי אלא מאמר קצר על "דרכי פרשנותו".
תודה מראש.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' יולי 01, 2010 9:50 am

בנשק כתב:לענין ספר מושב זקנים, לדעתי חלקו הגדול אם לא רובו אינו מדברי התוספות, גם דברים זרים נמצאו בו, וברוך היודע ומודיע.


דבריך אינם נכונים כלל וכלל. ואדרבא, ניתן לומר שה"דברים הזרים" שנמצאו בו, הם-הם ההוכחה למקוריות הספר. וד"ל.
ואם ברצונך לשפוט פירוש של ראשונים ע"פ הדברים הזרים שבו, תצטרך להוציא מארון הספרים - חיבורים רבים.

שלושה מאמרים על ספר מושב זקנים נרשמו ברמב"י, אך לא נראה שהם עוסקים בענין יחוס הספר לבעלי התוספות, ראה:
http://aleph3.libnet.ac.il/F/JP3VUQEUUB ... adjacent=N

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יולי 01, 2010 12:01 pm

יצ"ג אכן התכוונתי למאמרו של נבו על דרכי פרשנותו וכו' בסיני ספר היובל,זכרתי שיש שם דיון קצת על מקורותיו של הספר ועתה אני מבין ששגיתי.
בנש"ק. תוכל לעמוד על משמרתך שבעת ימים ולילות כדין שנאמר במילואים, לא הכחשתי את עדותך, אלא תהיתי על ההגיון שמאחורי הדיוק והדקדוק.

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי המעיין » ה' יולי 01, 2010 11:34 pm

יש הגיון מאחרי הראיה מן הש"ס כי שמות גיטין תלוי גם ברגילות הכתיבה
ואם הורגלו לכתוב כן יש מקום לטעון שגם זו צורת כתיבת השם

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יולי 02, 2010 1:12 am

המעיין כתב:יש הגיון מאחרי הראיה מן הש"ס כי שמות גיטין תלוי גם ברגילות הכתיבה
ואם הורגלו לכתוב כן יש מקום לטעון שגם זו צורת כתיבת השם


אין שום הגיון, כי המדפיסים לא שתו ליבם לדבר זה והסופרים נבדלו איש לפי מקומו.
ובכן חיפוש קל בתקליטור עדי נוסח מלמד על 168 הופעות של פינחס מלא יו"ד בכתבי היד !אגב גם בדפוס שלנו יש לעיתים בכתיבה מלאה.

אבא יודן
הודעות: 1259
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: פ[י]נחס - בתוספת יו"ד.

הודעהעל ידי אבא יודן » א' ינואר 15, 2017 5:32 pm

הקפצה
קראתי כל התגובות וכל הקבצים המצורפים ותודה לכם
אבל עדיין לא הבנתי סוף סוף אנו הוגים "פנ- חס" ולא "פי- נחס" כמו השם התנכ"י וכי למה לא נכתוב כפי אמת הקריאה וכללי לשוננו על סמך שמות מקראיות עתיקות ולערב שני שמות.
חוץ מזה יש חוטים נמשכים מן שמו של פינחס בן לבנות פוטיאל, אל עיר המצרי תַּּּּּחְפַּנְחֵס \ תְּּּּּּחַפְנְחֵס וגם לשמו של חותנת שלמה תַּחְפְּנֵיס, כלהם חסרים וע"כ יוד נוספת כדברי הזוהר ור"ח פלטיאל ועוד.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: עבודת לוי ו־ 492 אורחים