עמוד 1 מתוך 1

האם ישנו 'סנדק' נוסף בברית מילה?

פורסם: א' מרץ 25, 2012 3:34 pm
על ידי נוטר הכרמים
בשו"ע או"ח סי' תצג,ב: ומי שהוא בעל ברית או מל בנו, מותר להסתפר בספירה לכבוד המילה. (הגהות מנהגים).

ובבאר היטב סק"ז: ברית – עי' בב"י סי' תקנט מבואר דבעלי ברית נקראים הסנדקים והמוהל ואבי הבן הנימול אף שאינו מל בעצמו. ולכאורה אין לשונו מדוקדק שכיון שהתחיל 'הסנדקים' בלשון רבים, והיינו סנדקים דעלמא, א"כ ה"ל להמשיך 'והמוהלים' וכו', ובאמת לשון הבאר היטב מועתקת מלה במלה מדברי החק יעקב סק"ח.

והגר"י קמינצקי זצ"ל (ספר זכרון 'יד משה צבי הלוי', מכון משנת ר' אהרן תש"ס, עמ' קח) רצה לחדש שאולי ישנם ב' סנדקים בכל ברית, והיינו התופס את התינוק בשעת המילה והמברך על הכוס וברכת אשר קדש. וסמך לזה, שהרי ביו"ד סי' רסה,ד כתב הרמ"א לענין שתיית כוס של ברכה בזה"ל: אבל אין נוהגין כן אלא הסנדק שותה, ובביאור הגר"א שם סקכ"ח כתב: ר"ל המברך. הרי שקרא למברך סנדק.

'ונמצא לפי"ז דבכל ברית מילה ישנם ב' סנדקים ושניהם נקראים בעלי ברית, ומ"מ חידוש כזה צריך בירור'.


[בעצם לשון הרמ"א בסי' רסה הנ"ל, יעויין בשו"ת מהר"ם שיק (או"ח סימן לט) שהביא דברי הרמ"א [והש"ך (סקי"ד) שכתב על דברי הרמ"א: ובכל המקומות שהייתי אין נוהגין כן אלא נותנים לשתות לנערים קטנים], והבין בדברי הרמ"א שכתב אלא הסנדק שותה דהיינו שהסנדק שותה ולא המברך, וכתב שטעמו של הרמ"א הוא משום דאם ישתה המברך הרי הפסיק בין הברכה לטעימה בבקשת תפילה קיים את הילד הזה וכו', ואם ישתה הסנדק הוא לא הפסיק אלא בשהייה בעלמא דקיל מדיבור, והש"ך שכתב דהמנהג להשקות לנערים משום שיש אומרים דשהייה יותר מכדי דיבור הוי הפסק, לכן הנהיגו להשקות לתינוקות דאין קפידא כ"כ בתינוקות אם יפסיקו בשהייה וכו', עכת"ד. ועי' עוד בפתחי תשובה שם סק"ט שכתב, וז"ל: ובספר חמודי דניאל כתב דנראה שאין לנהוג כן דהנערים אינם שומעים הברכה ועדיף טפי שיטעום המברך, עכ"ל. ונראה ג"כ כדברי הגר"א].

Re: האם ישנו 'סנדק' נוסף בברית מילה?

פורסם: א' מרץ 25, 2012 3:48 pm
על ידי בברכה המשולשת
הרי מנהג דעלמא לקרוא למי שמכובד בעמידה לברכות- סנדק מעומד.

Re: האם ישנו 'סנדק' נוסף בברית מילה?

פורסם: א' מרץ 25, 2012 3:53 pm
על ידי עשוי לנחת
עי' תורת חיים סנהדרין פט:, שהסנדק יעשה גם עמידה לברכות, וע"ז התפרסם בשעתו דעת הגר"ח קרייזוירט שרק בכה"ג נחשב סנדקאות שלמה שעליה דיבר הרמ"א שמעשרת, ומעניינא דיומא שגם הרח"פ שינברג זצ"ל מאוד הקפיד על כך כשהיה כוחו במתניו.
וכך גם שמעתי שמרן הגריש"א מקפיד על כך [אולי היום כבר אין לו כח.]
ויתכן שמעולם היו שנהגו בהחלט לחלק את התפקידים לשנים, והרי לך שני סנדקים.

Re: האם ישנו 'סנדק' נוסף בברית מילה?

פורסם: א' מרץ 25, 2012 3:54 pm
על ידי מורה צדק
שמעתי ממו"ר הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א בשם אביו מרן הראש"ל שליט"א שאין בסנדקאות ללא הברכות, והם עיקר הסנדקאות.

Re: האם ישנו 'סנדק' נוסף בברית מילה?

פורסם: א' מרץ 25, 2012 3:56 pm
על ידי נוטר הכרמים
על 'סנדק מעומד' כבר נכתב בעבר, ראה viewtopic.php?f=7&t=4791&p=77469&hilit=%D7%91%D7%A0%D7%99+%D7%91%D7%9B%D7%95%D7%A8%D7%99#p37844, ועתה הנידון על 'סנדקאות' מצד הברכות.

Re: האם ישנו 'סנדק' נוסף בברית מילה?

פורסם: א' מרץ 25, 2012 4:02 pm
על ידי עשוי לנחת
בתור תירוץ על הבאר היטב אפשר בהחלט להעמיד בסנדק מעומד, שלכן נקראו סנדקים במקרה שחילקו את זה לשני אנשים, אך באמת מכך שהגר"י קמנצקי לא תירץ כך צ"ע, ואולי תירוצו יותר פשוט.

Re: האם ישנו 'סנדק' נוסף בברית מילה?

פורסם: א' מרץ 25, 2012 4:55 pm
על ידי סימנא
גם מה שנקרא היום 'קוואטער' נקרא בלשון הפוסקים סנדק, עי' למשל שו"ת הב"ח החדשות סימן פד.

Re: האם ישנו 'סנדק' נוסף בברית מילה?

פורסם: א' מרץ 25, 2012 5:06 pm
על ידי עשוי לנחת
סימנא כתב:גם מה שנקרא היום 'קוואטער' נקרא בלשון הפוסקים סנדק, עי' למשל שו"ת הב"ח החדשות סימן פד.

ואכן גם בזכר דוד מאמר א פרק עז כינה את הקוואטער בשם "סנדק קטן"