הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' אפריל 04, 2012 11:12 am
תמיד מדברים על זה שאסור לשנות כלום בישיבות, ושכמו שקיבלנו אותם מר' חיים וולוז'ינר כך צריך להמשיך.
ואני, נפשי בשאלתי, הרי במשך הדורות האחרונים כמעט ולא היה דבר שלא נגעו בו, ומה עוד דומה לישיבות של ליטא העתיקות, כ"ש לישיבת וולוז'ין, ונפרט:
א. אז למדו כסדר טוש"ע בישיבה, והיו הרבה שיצאו רבנים מורי הוראה ישר מהישיבה, ויש הרבה שקיבלו סמיכה עוד מראשי הישיבה עצמם, ז"א שלמדו על הסדר הרבה הלכה, בשו"ע טור, רמב"ם וכו' והיום...
ב. אז היו לומדים ש"ס על הסדר ועוד לא נודע אז המושג מסכת ישיבתית, הרבה ידעו ש"ס בתוך הישיבה, והיום...
(ואין לומר שזה מירידת הדורות שאז השקיעו והיום לא, כי יש גם היום שמשקיעים את כל כוחותיהם, אבל לא באופן האמור).
ג.אז היו מתחתנים בגיל מאוד מאוחר, אם בגלל הכרח, אם בגלל בחירה, כדי להספיק הרבה לפני החתונה (אמנם א"כ זה כבר לא כ"כ פלא למה הספיקו יותר, כי הרי היו יותר שנים בישיבה, אבל עדיין- זו מציאות שדברים השתנו) והיום...
ד. אז היו אוכלים "ימים", ולנים בבתי אחרים וכו' והיום...
ה. אז עוד לא הכירו את שיטת הלימוד של ר' חיים (ואחריו ר' שמעון, ר' ברוך בער, ר' נפתלי וכו') למדו בבירור בצורה אחרת, עד ששינו והתחדשו שיטות לימוד אלו, והיום... (זה קצת חזרה על אות א, ובעיקר ב', מ"מ שנינו את הדברים כי לכאו' זה המקור והסיבה לשינוי).
ו. עוד לא דיברנו על שיטת המוסר שכולם יודעים איזה מלחמה היה כנגדה, ואם כי הוברר והוכרח גודל טובתה, מ"מ הרי שינו, כי פעם לא היה זה חלק טבעי מסדרי הישיבה, והיום... (היום זה
כבר שינוי שני- כי כבר לא לומדים מוסר..., אבל חלק מסדרי הישיבה זה כן).
ז. סדרי הישיבה היו שונים, ברוב הישיבות היו ב' סדרים, א' מהשעה תשע ועד שתיים או שלוש, והשני אחה"צ עד הערב, (בכ"א לא עד אחד עשרה בלילה), והיום... לומדים בשלושה סדרים.
ומי שיודע יותר פרטים בהם שינו דברים אשמח לשמוע.
מ"מ לא באתי לומר שמותר לשנות, אלא רק שהענין הזה צריך בירור.
וכשדנתי בדברים אלו לפני הרב גולדווסר שליט"א הסכים איתי, ואמר לי שברור כשמש ששינו דברים מפני ההכרח, ומ"מ חייבים להמשיך ולחנך כך, שאסור לשנות שום דבר, כדי לשמור על חוסנם של הישיבות, וכדי שיהיה ברור שדברים אלו לא ניתנים לשינוי ביד כ"א.