עמוד 1 מתוך 1

סיבת תקנת ברכה מעין שבע <עלילת דם בימי האמוראים?>

פורסם: ב' אפריל 16, 2012 10:08 pm
על ידי נוטר הכרמים
בספר 'מכתבי תורה' (המכיל התכתבות בת מאה ותשעים מכתבים 'ממולאים פלפולים עצומים עמוקים ונפלאים לאמתה של תורה המשך אחד ברצוא ושוב מענין לענין בכמה וכמה מקצועות, אשר פלפל הרב כש"ת מוה"ר מרדכי קאלינא מווישאנראד עם הרב הגאון האדיר שר התורה כקש"ת מוה"ר יוסף ראזין זצ"ל רב בדווינסק') במכתב סג מאת הרוגצ'ובער מובא דבר מפליא, וז"ל בתוך דבריו:
ויראה במ"ש בחיבורי ח"א ביארתי שם הירו' ותוס' פסחים דמשום דאין יין צריך לעשות חזרת הש"ץ דשם הוה תפילת ערבית חובה, וזה הוה חזרת הש"ץ, ולכך בליל פסח ליכא זה דשם היה לכל יין, וכן סכנה דאמר בשבת דכ"ד ע"ב לא ר"ל מזיקין רק ר"ל מחמת גזירה הידוע על יין עלילת דם, לכן תפילת ערבית בשבת חובה וצריך חזרת הש"ץ, כן ר"ל הגמ' שם ואכמ"ל.

Re: סיבת תקנת ברכה מעין שבע <עלילת דם בימי האמוראים?>

פורסם: ג' אפריל 17, 2012 9:26 am
על ידי בברכה המשולשת
פלא פלאים, שהרי עלילת הדם הנ"ל (לאפוקי מעלילת הדם העתיקה שהעלילו היוונים במצרים על היהודים עוד בימי בית שני) התחדשה רק בימי הראשונים.
האם דברי של הגאון האדיר הצ"פ בעניין מופיעים במקום אחר בכתביו, ביתר פירוט?