מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספר המקדש הנעלם לאמה פלייר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
תיקו
הודעות: 208
הצטרף: א' יולי 04, 2010 5:56 pm

ספר המקדש הנעלם לאמה פלייר

הודעהעל ידי תיקו » ה' אפריל 19, 2012 8:02 pm

פאליר, אמה ‬
‫ כותר ‬ ‫ המקדש הנעלם ‬
‫ המשך כותר ‬ ‫ פרשת "התגיירותי", [מאת] אמה פליר. תרגום מצרפתית, מבוא והערות מאת אברהם אלמאליח. הקדמה - אדמונד פלג... ‬
‫ מקום הוצאה ‬ ‫ ירושלים ‬
‫ מקום אחיד ‬ Jerusalem
‫ ירושלים ‬
‫ מוציא לאור ‬ ‫ הוצאת הספרים הארץ-ישראלית ‬
‫ מדפיס ‬ ‫ (דפוס ווייס) ‬
‫ שנת הוצאה ‬ ‫ תש"ו ‬
(1945).
במקומות אחרים ראיתי שי"ל ע"י מוה"ק. האמנם? וא"כ מדוע אינו באוצר?

תיקו
הודעות: 208
הצטרף: א' יולי 04, 2010 5:56 pm

Re: ספר המקדש הנעלם לאמה פלייר

הודעהעל ידי תיקו » ה' אפריל 19, 2012 8:03 pm

קטע מהספר

אמה פלייר נולד בליאון שבצרפת ברבע האחרון של המאה הי"ט במשפחה קתולית אדוקה. הוא יועד, מבחינת חינוכו והכשרתו, להיות כומר קתולי, אך משיכה פלאית אל העם היהודי ואל הדת היהודית הביאה אותו להעמיק בתורת ישראל והוא חפץ להתגייר. רבו של פלייר, רבי אליהו בן-אמוזֵג (נפטר בשנת 1900) מנע אותו מכך, וביקש ממנו להיות שלוחה של תורת ישראל אל הגויים, המבשר להם את בשורתה האוניברסאלית של היהדות – את 'דת בני נח' שהיא מייעדת לאנושות כולה. פלייר נענה לרבו, והקדיש את חייו לתפקיד הזה, כאשר במקביל גילה מעורבות רבה בחייהם הדתיים והלאומיים של יהודי צרפת עד למלחמת העולם השנייה.
בשנת 1926 יצא בפריז ספרו של פלייר 'המקדש הנעלם – פרשת "התגיירותי"'. בספר מופלא זה פורס פלייר את סיפור משיכתו אל היהדות מנעוריו, את חבלי התקשרותו אליה, עד לקבלתו את הכרעת רבו שלא להתגייר אך לפעול מתוך היהדות ובשמה. הספר עורר בזמנו עניין רב בעולם, ותורגם לכמה שפות, אך לעברית הוא זכה להיתרגם רק בשנת תש"ו בידי אברהם אלמליח בהוצאת הספרים הארץ-ישראלית, ירושלים, והוא יקר המציאות.
נביא כאן קטעים מן הפרק השלישי בספר, הקרוי "נעילה":
בשנת השבע-עשרה לימי חיי, קרה לי מקרה מוזר שהשפיע השפעה מכריעה על חיי ויטביע עליהם את חותמו. הנני מסב את כל תשומת לבם של קוראיי אל הסיפור שאני אומר לספר להם.
בחמישי בשבת, באחד מימות הסתיו, בהיותי מבלה עדיין את ימי פגרתי בליאון, עברתי יחד עם אחד מידידיי על הרציף "טילסיט" שבו עומד בית הכנסת: הרגשנו שהרבה חנויות סגורות ביום ההוא. עמיתי אשר ידע כי יום חג גדול ליהודים הוא היום הזה, הציע לי להיכנס לבית הכנסת. הסכמתי להצעתו בלי פקפוקים. אילו הייתי לבדי, לא הייתי עושה צעד זה לעולם משום שאסור לקתולי אדוק להיכנס לאיזה בניין השייך לדת אחרת, ועל אחת כמה וכמה שעליו להימנע מלהשתתף באיזו חגיגה דתית שהיא. בית הכנסת היה מלא מפה לפה וכל המתפללים בו עמדו בדומיית-קודש. אחר כך הבינותי שהגעתי בשעה שבה מתחילים את תפילת הנעילה של יום הכיפורים.
אנסה כעת לנתח את הרושם שנתרשמתי בהתבונני במחזה שהוצג לפני עיניי. רושם זה היה כל כך כביר שכל חיי היו תלויים ברגע המיוחד ההוא. כן, הדבר הזה יכול להיראות תמוה ובלתי מתבאר, וגם בעיניי עודנו חידה סתומה. אולם, כל תוכניות עתידי היו מוכרחות להתערער על ידו ולהיכחד לגמרי לבסוף. מבלי משים הייתי עתיד להיגרר אחרי כיוון שהיה יכול לעורר מחאות זועפות מצדי, אילו היה מי שיעירני על כך. ברגע ההוא לא נתעוררו בקרבי הרהורים ולא היה לי שיקול דעת, ובמשך הרבה זמן לא קרה דבר העלול לגלות את התמורה שהייתה עתידה להתחולל בחיי. ובכל זאת, הכול נובע מאותו תאריך.
ההרגשתי במאורע הזה, רגש דתי כביר ומכריע? בשום אופן לא...
בעובדה זו שאני מספר ישנו בוודאי דבר אחר...
מהו הדבר שיכול להשפיע על קתולי צעיר שהוכנס פתאום, ומבלי הכנה מוקדמת לכך, לתוך כינוס יהודי ביום הכיפורים, ולפעול פעולה כל כך עמוקה על רוחו?
לא הדת היהודית היא שנתגלתה לפניי בשעה ההיא, אלא העם היהודי בעצמו. המחזה הנהדר שנתגלה לעיניי על ידי הכנסייה הגדולה הזאת של אנשים מעוטפים בטליתותיהם – החייתה, פתאום, לפניי עבר כל כך רחוק. העברים של התנ"ך של גוסטאב דורה עמדו לפניי. אולם, שני פרטים בייחוד עשו עליי רושם בשעה שהתבוננתי מסביבי במתפללים הכפופים על מחזוריהם. בראותי את הטליתות שבהן מעוטפים כל הנוכחים, חשבתי בתחילה שכולם חזנים. הרבה מהם שהיו לבושים בגדים לבנים ונפוצים פה ושם בין ההמון, היו דומים לכהן העומד באמצע ההיכל. שנית, נדמה לי שהכנסייה הדוממת הזאת הייתה מצפה לדבר מה העתיד להתרחש, ואומר לעמיתי: "למה הם מצפים אפוא"?
לְמה מצפים יהודים העומדים עטופי טליתות בדומיית-קודש בשעת הנעילה?
קִוִּיתִי ה' קִוְּתָה נַפְשִׁי
וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי...
יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל ה'
כִּי עִם ה' הַחֶסֶד
וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת.
נשוב עתה אל רשמיו של פלייר מאותה תפילת נעילה:
... כפי שיכולתי להבין אחר כך, נתגלו לפניי במחזה זה בצורה מדויקת מאוד, שני קווים אופייניים: צורתה של הכהונה הקיבוצית המיוחדת ליהדות הגולה, ורוח הציפייה והאמונה בעתיד, המטביעה חותם מיוחד על כל פולחנה.
היהדות, כירושה יקרה עתיקת-יומין, איננה פונה אל העבר אלא אל העתיד. תקוה עזה בניצחונם הסופי של הטוב והאמת, העמידה אותה על תִלה במשך הרבה דורות וחודרת לכל הוויתה. היא מצפה למשיח.
... מפגישה ראשונה זו נתגלתה הרוח הזאת בקרבי בתפילת העמידה הדוממת של נעילת יום הכיפורים.
... זה היה, אפוא, גילוי השכינה שנתגלה לפניי בחמישי בשבת בחודש אוקטובר, בבית הכנסת של ליאון. אין בכוח המילים בוודאי להביע דבר כל כך מעורפל, כל כך מסתורי בשבילי בשעה ההיא, משום שבמשך זמן ידוע, לא היה דבר שבכוחו לנסח ברורות במחשבתי את הרושם, ועוד יותר פחות מזה להביעו בחוץ. אולם, הגילוי הזה שהופקד בקרבי כגרעין על ידי הנעילה של יום הכיפורים, היה צריך להתחזק יותר ויותר ולצמוח.
סמוך למקומי, ראיתי סידור תפילות מונח על גבי מושב, ואפתחנו. האותיות הבלתי ידועות לי, עשו עליי רושם של תווי-מוזיקה מוזרים ואסתכל בהם בסקרנות. למחרת היום ההוא קניתי ספר דקדוק עברי ואתחיל לשקוד לבדי על לימודי השפה העברית.

תיקו
הודעות: 208
הצטרף: א' יולי 04, 2010 5:56 pm

Re: ספר המקדש הנעלם לאמה פלייר

הודעהעל ידי תיקו » ה' אפריל 19, 2012 8:05 pm

מתוך אתר מנוף

סיפורו של בן נח
הגוי הצרפתי, בעל תווי הפנים הנזיריים, שאף בכל לבו להתגייר, להיות כאחד היהודים. הרב דחה את בקשתו. הוא עמד בקשרי מכתבים עם אותו רב, אף נפגש אתו לשיחות פנים אל פנים. הרב קירבו, לימדו והדריכו. אולם, מנע את הצטרפותו לעם ישראל. "נועדת לתפקיד אחר", אמר לו הרב. "תפקיד חשוב, נעלה ביותר למען היהדות". הדחייה הרבנית, בצמוד לתפקיד שנטל על עצמו, הפכה את תולדות חייו של גוי זה, אמה פאלייר, לאחת ההרפתקאות הרוחניות המעניינות של המאה ה 20.
מאורע מקרי ביותר היה הגרעין הנסתר של הרפתקה זו.
בעיר מולדתו ליון, נקלע באקראי לבית הכנסת. התפילה לא הרשימה אותו במיוחד, אולם הצעיר בעל הנפש הרגישה והעין הביקורתית, הבחין גם במשהו אחר. המתפללים העטופים בלובן טליתותיהם לא דמו כלל לעדה היהודית שהצטיירה במחשבתו מתוך לימודי הדת הקתולית. לא היה כאן כל סימן לאותה אמונת יסוד נוצרית, שלאחר הופעת האיש מנצרת אבד הכלח של היהודי, שאינו אלא שריד מאובן. הוא הרגיש בתפילה מרוכזת זו, כי למרות הכול עם ישראל חי... לאחר זמן מצא במקרה במורד הנהר רון, בין ספרים ישנים שעמדו למכירה, ספרון נוצרי בשפה הצרפתית ונושאו מנהגי הדת היהודית, תוך הדגשת יופיים ומוסרם הטוב... אמה פאלייר המשיך להתכונן בשקידה לקראת הכמורה, אולם, אמונתו הקתולית התערערה לאטה בתהליך נפשי ארוך וסמוי. וידיד יהודי סיפר לו על רבה של ליוורנו, הרב אליהו בן-אמוזג.
בביקורו הראשון בעיר האיטלקית לא פגש את הרב. הוא חזר לליון, נרתם לחיי מעשה, ובלבו, תשוקת ההתגיירות. ואז, מבלי לצפות לדבר, קיבל את מכתבו של בן-אמוזג, המתנצל על הפגישה שלא נתקיימה, והמביע את נכונותו לבוא לעזרתו, ככל שיוכל. פלייר פירט במכתב חוזר את ספקותיו הדתיים כיצד התערערה אמונתו בכנסייה הקתולית כמות שהיא. ואת תחושתו, שרק היהדות כפי שלמד להכירה, היא הפתרון למצוקתו הרוחנית. התשובה לא איחרה לבוא, תשובה ארוכה ומפורטת. בן-אמוזג מעריך בה את חיפושיו אחר האמת. בהדגישו, שאם הוא, פלייר, מרגיש בצורך להתגייר, אם רק מעשה זה יעניק מרגוע לנפשו, הרי שהוא, הרב היהודי, יהיה הראשון לברכו על צעד גדול זה, "אולם דע נא", המשיך בן- אמוזג, "וקרא נא יפה דיבור זה. התעמק בו וחזור וקרא בו, כי הוא מכיל את עיקרה של הבעיה הדתית: כדי למצוא חן בעיני האלוקים, כדי להשתייך לדת האמיתית, ומה אומר לך עוד? כדי להיות אחינו כמו שאתה משתוקק, אין לך שום צורך להתגייר. בידנו, היהודים, מופקדת הדת שנועדה לכל המין האנושי. לה הם משועבדים ובאמצעותה נושעו. זו היא דת בני נח".
אמה פלייר קרא ולא הבין. בעמדו על סף היהדות, מודיע לו חגיגית נציגה הרשמי, כי מעשה הגרות אינה האמצעי היחיד כדי להסתפח לדת האמת. כך החל דיאלוג המכתבים בין הקתולי הצרפתי הצעיר והרב האיטלקי הישיש. שורת מכתבים שבהם ניסח הרב באורך רוח, בסבלנות ובפירוט רב את תפיסת היהדות בדבר ייעוד האנושות ותפקיד עם ישראל בייעוד זה.
אולם ספקותיו של פלייר נעלמו רק כאשר פגש פנים אל פנים את רבו בקורספונדנציה [בהתכתבות]. בשיחה האישית בין השניים נפלה ההכרעה. וכה יצטט פלייר לאחר שנים את דברי הרב, בסיומה של שיחה זו, שנמשכה שעות: "רצוני להתחיל בך את התנועה הדתית הזאת שתביא את הנצרות לידי התפתחותה האחרונה. כמו כן, הכרתי העמוקה היא, שבדרך החדשה הזאת שתבחר, תוכל להביא ליהדות יותר תועלת משתביא בהתגיירותך, ולהועיל בחוץ יותר מאשר בפנים. וכשאני אומר בחוץ, הרי זוהי רק צורת דיבור כי באמת הגוי החילוני, בקיימו את מצוות בני נח, הופך לגוי עובד אלוקים, כמשמעות מושג זה ביהדות".
מאז, היו חייו קודש להפצת הרעיון. הוא פרסם מאמרים (בתחילה, בעילום שם) ובהם עמד על נקודות התורפה של המשבר הנוצרי, אף הורה על ההתחדשות האפשרית לאור הרעיונות של היהדות הקדומה. הדברים עוררו הד רב, לא רק בקרב קוראים יהודים למיניהם. אלא גם בין נוצרים רבים, לרבות אנשי כמורה חשובים. קתולים, פרוטסטנטים ואפילו יהודים, גילו להפתעתם, במאמריו ובספריו (שזכו לתפוצה גדולה) את האוניברסיליות הגלומה ברעיונות היהדות. הדברים הטביעו את רושמם הכביר בלבות הקוראים. והיו נוצרים שיצרו עם מחברם קשר חי ופעיל.
אמה פלייר, סייר רבות בארצות אירופה וצפון אפריקה. אף ביקורו בארצות-הברית עבר בהצלחה רבה. הוא הופיע באספות מחוף אל חוף. תופעת 'הגוי היהודי', הנושא את בשורת תורת ישראל, משכה את תשומת לב הציבור, והוא מילא את האולמות שבהם נאם (גם בקרנגי-הול, ניו-יורק). בצרפת תפס מקום בפעילות הציבורית היהודית. עמד בראש הסתדרויות שונות. פעל למען יישוב ארץ ישראל (עליה חלם, ולא זכה לבקר בה). אך עיקר התמסרותו הייתה להחיות את מסורת ישראל בקרב הנוער היהודי, כי עליו להיות דבק במסורת פרטיקולרית זו, עליו לקיים את המצוות כולן, כדי שיאירו רעיונותיה האוניברסליים של התורה, לעולם כולו. בעמדו על בימת בית הכנסת ברחוב קופרניק בפריז, שמעליה הטיף ליהודים שומעי לקחו לחזור ולשמור את השבת, (אם כי הוא, כמובן, נסע וכתב ביום מנוחה זה), נזכר תמיד בפגישתו הראשונה עם בית הכנסת, לפני שנים בְּליון. כאשר נשא מעל במה זו דברי התעוררות, לפני תפילת 'הנעילה' ביום כיפור, בהתבוננו ב'עם הכהנים' היהודי המאפשר לבן נח, לגר תושב, לשאת דברים לכבוד האלוקים, חש ברגש תודה על חסד הבורא, המלווה אותו מתפילת 'הנעילה' הראשונה שחזה בה באקראי, ועד הלום. חסד, שטעם את טעמו עד יום מותו, בחודש שבט שנת תש"י.
סיפורו המלא של אמה פלייר מצוי באוטוביוגרפיה שלו 'המקדש הנעלם'. כן מצוי חומר מעניין, על מעמד בן נח בתורה, בספרו של הרב א' בן-אמוזג 'ישראל והאנושות'
(בהוצאת מוסד הרב קוק, ירושלים תשכ"ז).
["דע את יהדותך", מעריב, א' כסלו תשל"ה]

מאיר חכמים
הודעות: 537
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 2:50 pm

Re: ספר המקדש הנעלם לאמה פלייר

הודעהעל ידי מאיר חכמים » ה' אפריל 19, 2012 8:54 pm

תיקו כתב:פאליר, אמה ‬
‫ כותר ‬ ‫ המקדש הנעלם ‬
‫ המשך כותר ‬ ‫ פרשת "התגיירותי", [מאת] אמה פליר. תרגום מצרפתית, מבוא והערות מאת אברהם אלמאליח. הקדמה - אדמונד פלג... ‬
‫ מקום הוצאה ‬ ‫ ירושלים ‬
‫ מקום אחיד ‬ Jerusalem
‫ ירושלים ‬
‫ מוציא לאור ‬ ‫ הוצאת הספרים הארץ-ישראלית ‬
‫ מדפיס ‬ ‫ (דפוס ווייס) ‬
‫ שנת הוצאה ‬ ‫ תש"ו ‬
(1945).
במקומות אחרים ראיתי שי"ל ע"י מוה"ק. האמנם? וא"כ מדוע אינו באוצר?


סיפורו המלא של אמה פלייר מצוי באוטוביוגרפיה שלו 'המקדש הנעלם'. כן מצוי חומר מעניין, על מעמד בן נח בתורה, בספרו של הרב א' בן-אמוזג 'ישראל והאנושות'
(בהוצאת מוסד הרב קוק, ירושלים תשכ"ז).


יש כאן בלבול. הספר שיצא על ידי מוה"ק הוא "ישראל והאנושות", שנמצא באוצר.

נופל וקם
הודעות: 87
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 5:22 pm

Re: ספר המקדש הנעלם לאמה פלייר

הודעהעל ידי נופל וקם » ה' יוני 03, 2021 1:27 pm

אין כאן בלבול, הספר המקדש הנעלם נדפס בסיוע (ולא ע"י) מוסד הרב קוק, ואכן גם הוא נמצא היום באוצה"ח.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 183 אורחים