מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"כי אין מצוה מוחזקת בידינו כי אם מצות מילה..."

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

"כי אין מצוה מוחזקת בידינו כי אם מצות מילה..."

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' אפריל 26, 2012 11:51 pm

מדרש תהלים (בובר) מזמור ו
שהוא מהול אינו יורד לגיהנם ... אבל המינים ופושעי ישראל שכפרו בעיקר בהקב"ה, נופלין בגיהנם, שנאמר שלח ידיו בשלומיו חלל בריתו (תהלים נה כא), שהרי כל מצוה שהיא בידינו, אין אנו עוסקים בה כאופן וכהלכה, ואילו באנו לעמוד ולדקדק על כל אחת ואחת תמה היא מן הקב"ה על מה מעמיד אותנו ומעמיד לעולמו, כי אין מצוה מוחזקת בידינו, כי אם מצות מילה, והבל פיהן של תינוקת של בית רבן, שאין בהם חטא, שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי (ירמיה לג כה).

אשמח אם מישהו יכול לעשות חיפוש באוצר אם אי מי מסביר את כוונת המדרש שאין מצוה מוחזקת בידינו כי אם מצות מילה והבל וכו'.
ואגב כך, גם על המילים שלפני זה, שהרי כל מצוה וכו'
בתודה מראש

תוכן
הודעות: 6252
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: "כי אין מצוה מוחזקת בידינו כי אם מצות מילה..."

הודעהעל ידי תוכן » ו' אפריל 27, 2012 12:16 am

גם מחללי שבת מלין את בניהם, וזה הכוונה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "כי אין מצוה מוחזקת בידינו כי אם מצות מילה..."

הודעהעל ידי יאיר » ו' אפריל 27, 2012 12:18 am

ג"א רציתי לכתוב כך ואף יש ע"ז וורט של הגר"א אבל ק"ק מההמשך "והבל פיהם..." דלכאורה זה לא כמו במצות מילה.

אגב, מענייני דיומא כתוב בזהר שבזכות מצות מילה שישמרו כל ישראל יזכו לשוב לא"י.
(ויש עוד להאריך בענין הקשר בין מצות מילה לא"י).

מרחביה
הודעות: 886
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: "כי אין מצוה מוחזקת בידינו כי אם מצות מילה..."

הודעהעל ידי מרחביה » ו' אפריל 27, 2012 12:40 am

הלשון מוחזקת לגבי מצות מילה מקורה כמובן בבבלי שבת קל א.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: "כי אין מצוה מוחזקת בידינו כי אם מצות מילה..."

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' אפריל 27, 2012 1:18 am

מרחביה כתב:הלשון מוחזקת לגבי מצות מילה מקורה כמובן בבבלי שבת קל א.

יפה. אך שים לב כי שם בגמ' כתוב כגון עבודת כוכבים ומילה עדיין היא מוחזקת, ואילו במדרש כתוב מילה והבל פיהם וכו'.
מעניין.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: "כי אין מצוה מוחזקת בידינו כי אם מצות מילה..."

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' אפריל 27, 2012 10:15 am

עשוי לנחת כתב:מדרש תהלים (בובר) מזמור ו
שהוא מהול אינו יורד לגיהנם ... אבל המינים ופושעי ישראל שכפרו בעיקר בהקב"ה, נופלין בגיהנם, שנאמר שלח ידיו בשלומיו חלל בריתו (תהלים נה כא), שהרי כל מצוה שהיא בידינו, אין אנו עוסקים בה כאופן וכהלכה, ואילו באנו לעמוד ולדקדק על כל אחת ואחת תמה היא מן הקב"ה על מה מעמיד אותנו ומעמיד לעולמו, כי אין מצוה מוחזקת בידינו, כי אם מצות מילה, והבל פיהן של תינוקת של בית רבן, שאין בהם חטא, שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי (ירמיה לג כה).

עלתה הצעה כי אולי יש להגיה במדרש במקום "מוחזקת" צ"ל מחזקת, והיינו כדברי הגמ' בנדרים לא: - גדולה מילה שאלמלא היא לא ברא הקדוש ברוך הוא את עולמו שנאמר כה אמר ה' אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי.
והכל אתי שפיר.
אולי יש מי שיכול לבדוק במהדורות מוגהות של המדרש, וכן חיפוש כללי באויצר על מילים אלו.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: "כי אין מצוה מוחזקת בידינו כי אם מצות מילה..."

הודעהעל ידי צביב » ו' אפריל 27, 2012 11:49 am

כתב בתנא דבי אליהו שכל עני שבישראל שולח בניו לתלמוד תורה
וא"כ בשתי מצוות אלו מחזיקים כל ישראל

שש משזר
הודעות: 310
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 5:34 am

Re: "כי אין מצוה מוחזקת בידינו כי אם מצות מילה..."

הודעהעל ידי שש משזר » א' מרץ 22, 2015 8:51 am

עשוי לנחת כתב:מדרש תהלים (בובר) מזמור ו
שהוא מהול אינו יורד לגיהנם ... אבל המינים ופושעי ישראל שכפרו בעיקר בהקב"ה, נופלין בגיהנם, שנאמר שלח ידיו בשלומיו חלל בריתו (תהלים נה כא), שהרי כל מצוה שהיא בידינו, אין אנו עוסקים בה כאופן וכהלכה, ואילו באנו לעמוד ולדקדק על כל אחת ואחת תמה היא מן הקב"ה על מה מעמיד אותנו ומעמיד לעולמו, כי אין מצוה מוחזקת בידינו, כי אם מצות מילה, והבל פיהן של תינוקת של בית רבן, שאין בהם חטא, שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי (ירמיה לג כה).

אשמח אם מישהו יכול לעשות חיפוש באוצר אם אי מי מסביר את כוונת המדרש שאין מצוה מוחזקת בידינו כי אם מצות מילה והבל וכו'.
ואגב כך, גם על המילים שלפני זה, שהרי כל מצוה וכו'
בתודה מראש

לענ"ד נראה ביאורו בפשיטות, שאם באנו לדקדק בכל מצוה שנתן לנו הקב"ה, אין כל מצוה תמה ושלימה בידינו. אבל מצות מילה מתקיימת במילואה כראוי וכיאות, שהרי נימולים בן ח' ימים. ומה"ט גם הבל פיהן של תינוקות של בית רבן אין בהם חטא, שהרי הם עודם תמימים ולכן גם מעשיהם תמים ושלמים.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 160 אורחים