מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'לחם מתשעה ימים' - המגדף חיפש להגזים בדבריו?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

'לחם מתשעה ימים' - המגדף חיפש להגזים בדבריו?

הודעהעל ידי ערער בערבה » ו' מאי 04, 2012 5:11 pm

אחד ממפרשיו הקדמוניים של פי' רש"י על התורה הלא הוא 'ספר הזכרון' לר' אברהם באקראט שהיה מגולי ספרד. ומדי עייני בדבריו בפרשתנו מצאתי שם דבר פלא שיש ליישבו.

דבריו נסובו בענין המגדף, על המדרש שהביא רש"י בפסוק 'ויצא בן אשה ישראלית': מהיכן יצא וכו', מפרשה שלמעלה יצא, לגלג ואמר 'ביום השבת יערכנו' הרי דרך המלך לאכול פת חמה בכל יום, שמא פת צוננת של תשעה ימים.

וכתב שם בספר הזכרון: ואומרו 'מתשעה ימים' לפי שאפיית לחם הפנים אינה דוחה שבת ובערב שבת היא נאפה וכשמסירו ביום השבת בבוקר כדי לתת לחם חם נמצא שהוא מט' ימים, ואע"פ שהסרתו היתה בבוקר כדאמרן כל הלילה שעבר, מיהא לחם מט' ימים הוה, והמלגלגין ובעלי לשון הרע מגזימין בדבריהם ולכן אמר מתשעה ולא אמר משמונה. עכ"ד.

ואנוכי תמה הלא משניות מפורשות הן במס' מנחות ובמס' ערכין בזה"ל: לחם הפנים נאכל אין פחות מתשעה ולא יתר על י"א וכו'. ולדבריו מפני מה אמרו חז"ל 'תשעה' ולא שמונה?
יתר על כן, הלא המעיין בתוך דברי המדרש ימצא שאמרו להדיא: מפרשה של מעלה יצא וכו' אמר דרכו של מלך להיות אוכל פת חמה, שמא צוננת, כההיא דתנינן תמן לחם הפנים אינו נאכל פחות מט' וכו'. וצ"ע.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: 'לחם מתשעה ימים' - המגדף חיפש להגזים בדבריו?

הודעהעל ידי בעלזער » ו' מאי 04, 2012 5:30 pm

בן המצרי הזה לא ידע את המשנה והוא ראה שמניחים בשבת קודש את הלחם ומסירים אותו בשבת קודש הרי כאן שמונה יום.
ולא הוקשה לו לבן המצרי מזה שאפו אותו בערב שבת אלא מזה שהניחוהו בשב"ק והסירוהו בשב"ק.

ובכל אופן אצטרך לעיין בפנים, וכידוע ספר הזכרון נחשב לאחד הספרים הלמדניים ברש"י ולא יתכן שטעה בדבר משנה.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: 'לחם מתשעה ימים' - המגדף חיפש להגזים בדבריו?

הודעהעל ידי חיים » ו' מאי 04, 2012 5:31 pm

גם בעל ספר הזכרון כותב שמיום האפיה ישנם תשעה ימים, אלא שמשעת הסרת הלחם הישן והנחת לחם חם חדש, ישנם שמונה ימים.
אם אפו את הלחם סמוך לשקיעה של ער"ש, הרי שבבוקרו של שבת היה הלחם בן יומו, שכן עדיין לא עברו עשרים וארבע שעות של מעת לעת, אף על פי שמבחינת מנין הימים, כבר עבר יום מיד בשקיעת החמה.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: 'לחם מתשעה ימים' - המגדף חיפש להגזים בדבריו?

הודעהעל ידי בעלזער » ו' מאי 04, 2012 5:35 pm

רב חיים לא השכלתי הבין.
מיום ששי בצהרים עד יום השבת בצהרים אין תשעה ימים?
מלשונו אכן משמע כדבריך אם כי שיש עדיין לדון.
וראה מה שהק' ואע"פ שהסרתו הייתה בבוקר, כלומר זה שהסירו את הלחם בבוקר ולא בצהרים זה מה שהוקשה לו, אך עדיין לא הבנתי, גם לפי דבריו יש לנו כמעט תשעה ימים מעת לעת, אם איני טועה.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: 'לחם מתשעה ימים' - המגדף חיפש להגזים בדבריו?

הודעהעל ידי חיים » ו' מאי 04, 2012 5:49 pm

יש לך מקור שהאפיה היתה בצהרים ולא לפני השקיעה?
כוונתו ברורה שרצה לומר שביום השבת נחשב הדבר שהביאו לחם חם וטרי, ומבחינה זו לא עברו אלא שמונה ימים. ואין מקום לשאול עליו ממשנה מפורשת.

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: 'לחם מתשעה ימים' - המגדף חיפש להגזים בדבריו?

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ו' מאי 04, 2012 5:51 pm

והוא ראה שמניחים בשבת קודש את הלחם

לא בטוח שהוא ראה את הלחם ממש, כי אם את הציווי, שכן לפי החשבון עולה כי היה בשנה הראשונה לצאתם ממצרים (הדיון על החניה...), ואילו הלחם הונח בפועל רק בשנה השניה.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: 'לחם מתשעה ימים' - המגדף חיפש להגזים בדבריו?

הודעהעל ידי בעלזער » ו' מאי 04, 2012 6:01 pm

כבר בשבעת ימי המלואים אפו לחם הפנים, אם כי שאיני בטוח אם עשו שם לחם של תשע יום, ובכל אופן רב חיים צודק, שהרי ביום הראשון הלחם עדיין היה חם, ונמצא שהיה לחם צונן רק שמונה יום.

ערער בערבה
הודעות: 494
הצטרף: ש' נובמבר 19, 2011 11:18 pm

Re: 'לחם מתשעה ימים' - המגדף חיפש להגזים בדבריו?

הודעהעל ידי ערער בערבה » ש' מאי 05, 2012 10:48 pm

חיים כתב:כוונתו ברורה שרצה לומר שביום השבת נחשב הדבר שהביאו לחם חם וטרי, ומבחינה זו לא עברו אלא שמונה ימים. ואין מקום לשאול עליו ממשנה מפורשת.

אתה מבין שמש"כ "ואע"פ שהסרתו היתה בבוקר" ר"ל שאפי' שהאפייה עצמה היתה בער"ש ומהאפייה יש אכן ט' ימים אבל סוף סוף הרי הניחו א"ז רק בבוקר השבת וא"כ משעה שהניחו עד שהסירו יש רק ח' ימים, וע"ז כתב דמ"מ כיון שהלחם עצמו הוא מט' ימים לכן הגזים המגדף ואמר תשעה.

אני מתחילה הבנתי משום מה שכוונתו להקשות דהא הסרת הלחם היא בבוקר השבת ולא בסוף יום השבת וא"כ ודאי לא עברו ח' ימים מעת לעת מהאפייה ואיך זה נקרא "ט' ימים", וע"ז הקשיתי מהמשנה. ונראין דבריך מדבריי. ייש"כ.

אלא שעדיין יש להעיר מד' התוס' בחגיגה כ"ו. שם כתבו ב' פירושים למה נקרא לחם הפנים 'לחם חם' בשעת סידורו, הרי נאפה כבר בער"ש, וכתבו ד'לחם חם' היינו שהיה רך ולא חם ממש, או דלמא שהיה נשאר בתנור עד הבוקר ונשאר חומו, ולפי פי' א' לכאו' ל"ק קו' ספר הזכרון שהרי המגדף אמר שהפת היא 'פת צוננת' ולא אמר שאיננה רכה, וזה ודאי היה כבר מער"ש, [אם לא שנפרש גם כאן 'פת צוננת' היינו שאיננה טרייה].


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 710 אורחים