עמוד 1 מתוך 1

חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ד' מאי 09, 2012 6:56 pm
על ידי עשוי לנחת
בגמ' בגיטין (כב.) "והא תניא אילן מקצתו בארץ ומקצתו בחוצה לארץ טבל וחולין מעורבין זה בזה דברי רבי, רשב"ג אומר הגדל בחיוב חייב והגדל בפטור פטור, מאי לאו מקצת נופו בארץ ומקצת נופו בחוצה לארץ, לא מקצת שרשין בארץ ומקצת שרשין בחוצה לארץ, ומאי טעמא דרשב"ג דמפסיק צונמא, מאי טעמא דרבי דהדרי ערבי, במאי קמיפלגי מר סבר אוירא מבלבל ומר סבר האי לחודיה קאי והאי לחודיה קאי".
וברש"י דמפסיק צונמא - שן סלע מבדיל באמצע השרשים ומפסיקין עד הגזע הלכך לרבן שמעון לא ינקי מהדדי. דהדרי ערבי - שהעץ מן הגזע ולמעלה שלם. מר סבר אוירא מבלבל - אף על פי שכל מה שיש מן השרשין בקרקע הוי מובדל הואיל וכשיצא לאויר הוא מעורב ומבלבל וינקי מהדדי. ומר סבר - אוירא לא מבלבל הואיל ובתוך הקרקע מובדל בסלע שאינו מצמיח וכו'.

בדומה למה שכבר דנו כאן בענין המדע והגמ' יש לדון גם כאן:
קודם כל, איך יתכן שנחלקו במציאות?
כמו"כ וזו עיקר שאלתי, למעשה, מה ידוע היום במדע בענין זה?

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ד' מאי 09, 2012 7:28 pm
על ידי תיקו
צ"ל חכמת הגמ' ודברי המדע

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ד' מאי 09, 2012 7:36 pm
על ידי איש_ספר
שאלת תם: מה אכפת לך מה דעת המדע? אתה הולך לשנות ולהכריע את ההלכה בעקבות המידע שאתה מבקש?

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ד' מאי 09, 2012 8:00 pm
על ידי תוכן
אולי הוא רוצה להתנהג כמו בעל היראים המובא ברא"ש פסחים ספ"ב.

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ד' מאי 09, 2012 8:13 pm
על ידי עשוי לנחת
איש_ספר כתב:שאלת תם: מה אכפת לך מה דעת המדע? אתה הולך לשנות ולהכריע את ההלכה בעקבות המידע שאתה מבקש?

שאלה יפה, שאגב, אפשר לשאול אותה על הרבה מהאשכולות שפתחת לנו...

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ד' מאי 09, 2012 9:26 pm
על ידי אוצר החכמה
כמו בהרבה דוגמאות דומות, לא שייך כאן בכלל לדון על דעת המדע כי סביר להניח שהשפעה הדדית תמיד תהיה, וכל השאלה כאן היא עניין של הגדרה אם ינקי מהדדי וזו הגדרה הלכתית.

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ד' מאי 09, 2012 9:48 pm
על ידי עשוי לנחת
אוצר החכמה כתב:כמו בהרבה דוגמאות דומות, לא שייך כאן בכלל לדון על דעת המדע כי סביר להניח שהשפעה הדדית תמיד תהיה, וכל השאלה כאן היא עניין של הגדרה אם ינקי מהדדי וזו הגדרה הלכתית.

לא מבין. לפי רשב"ג בטבעו של אילן שחלוק בתחתיתו שהשורשים מהחלק הימני של האילן אינם משפיעים כלל על היניקה של החלק השמאלי של האילן. ואילו לשיטת רבי אחרי שלמעלה האילן מתחבר, הרי שהאילן כולו יונק מהשורשים כולם.
כתוב או לא כתוב?
[לא נכנס כ"כ ברש"י ובגמ' לומר שלפי שתיהם כמות היניקה שוה, אלא שנחלקו אם כמות מזערית כזו של יניקה בכוחה לתת שם יניקה לחלק האחר של האילן]
תוכן כתב:אולי הוא רוצה להתנהג כמו בעל היראים המובא ברא"ש פסחים ספ"ב.

???

ולאלו שלא נוח להם עם הסקרנות שלי, אפשר לומר שעיקר קושייתי היא במה נחלקו רבי ורשב"ג?

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ד' מאי 09, 2012 11:42 pm
על ידי כרם
עשוי לנחת כתב:
אוצר החכמה כתב:כמו בהרבה דוגמאות דומות, לא שייך כאן בכלל לדון על דעת המדע כי סביר להניח שהשפעה הדדית תמיד תהיה, וכל השאלה כאן היא עניין של הגדרה אם ינקי מהדדי וזו הגדרה הלכתית.

לא מבין. לפי רשב"ג בטבעו של אילן שחלוק בתחתיתו שהשורשים מהחלק הימני של האילן אינם משפיעים כלל על היניקה של החלק השמאלי של האילן. ואילו לשיטת רבי אחרי שלמעלה האילן מתחבר, הרי שהאילן כולו יונק מהשורשים כולם.
כתוב או לא כתוב?
[לא נכנס כ"כ ברש"י ובגמ' לומר שלפי שתיהם כמות היניקה שוה, אלא שנחלקו אם כמות מזערית כזו של יניקה בכוחה לתת שם יניקה לחלק האחר של האילן]
תוכן כתב:אולי הוא רוצה להתנהג כמו בעל היראים המובא ברא"ש פסחים ספ"ב.

???

ולאלו שלא נוח להם עם הסקרנות שלי, אפשר לומר שעיקר קושייתי היא במה נחלקו רבי ורשב"ג?


לענ"ד, אם יקצצו חצי משרשי האילן הפונים לצד אחד, לא ימות הצד השני של האילן, כי יקבל את יניקתו מהחצי הנותר. אבל כל זמן שהשרשים קיימים הולכת היניקה של כל צד לצד שלו. ולכן פליגי בהתיחסות ליניקה.

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ה' מאי 10, 2012 12:37 am
על ידי עשוי לנחת
כרם כתב:לענ"ד, אם יקצצו חצי משרשי האילן הפונים לצד אחד, לא ימות הצד השני של האילן, כי יקבל את יניקתו מהחצי הנותר. אבל כל זמן שהשרשים קיימים הולכת היניקה של כל צד לצד שלו. ולכן פליגי בהתיחסות ליניקה.

לא הבנתי. מצד אחד, שאם יקצצו לא ימות צד השני, וכדברי רשב"ג, שהרי לפי רבי הם מעורבים, וזה כאילו חותכים חצי אילן סתם.
מצד שני, כל זמן שהשורשים קיימים הולכת היניקה של כל צד לצד שלו, וזה גם כמו רשב"ג, שהרי לפי רבי כל צד הולך לכל האילן.
אז מה המחלוקת??

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ה' מאי 10, 2012 2:02 am
על ידי כרם
עשוי לנחת כתב:
כרם כתב:לענ"ד, אם יקצצו חצי משרשי האילן הפונים לצד אחד, לא ימות הצד השני של האילן, כי יקבל את יניקתו מהחצי הנותר. אבל כל זמן שהשרשים קיימים הולכת היניקה של כל צד לצד שלו. ולכן פליגי בהתיחסות ליניקה.

לא הבנתי. מצד אחד, שאם יקצצו לא ימות צד השני, וכדברי רשב"ג, שהרי לפי רבי הם מעורבים, וזה כאילו חותכים חצי אילן סתם.
מצד שני, כל זמן שהשורשים קיימים הולכת היניקה של כל צד לצד שלו, וזה גם כמו רשב"ג, שהרי לפי רבי כל צד הולך לכל האילן.
אז מה המחלוקת??

אם יקצצו לא ימות הצד השני - זה כדברי רבי, דהדר ערבי.
כ"ז שהשרשים קיימים הולכת היניקה של כל צד לצד שלו - זה כדברי רשב"ג.

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ב' מאי 14, 2012 12:41 am
על ידי ביקוש האמת
סיפרו פעם שר' גדליה הסביר הסבר מפולפל על המושג יניקה- ושאלו אחד מיושבי השיעור למה א"א להסביר כפשוטו- השיב הגר"ג- לך לרב קנייבסקי...- מסיפור זה הבנתי שהמדע לא מכיר כלל ביניקה דרך האויר.

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ב' מאי 14, 2012 12:43 am
על ידי ביקוש האמת
איש_ספר כתב:שאלת תם: מה אכפת לך מה דעת המדע? אתה הולך לשנות ולהכריע את ההלכה בעקבות המידע שאתה מבקש?


למה באמת לא? למה א"א לשנות את ההלכה? האם בגלל שברור לנו שחז"ל לא טעו- או בגלל שאף אם הם טעו ההלכה אינה זזה ממקומה

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ב' מאי 14, 2012 9:09 am
על ידי בברכה המשולשת
ביקוש האמת כתב:
איש_ספר כתב:שאלת תם: מה אכפת לך מה דעת המדע? אתה הולך לשנות ולהכריע את ההלכה בעקבות המידע שאתה מבקש?


למה באמת לא? למה א"א לשנות את ההלכה? האם בגלל שברור לנו שחז"ל לא טעו- או בגלל שאף אם הם טעו ההלכה אינה זזה ממקומה


וכפי שציינתי פעם באשכול אחר- יש על זה מאמר של הרב נריה משה גוטל שליט"א בכתב העת בד"ד (בנוסף לדיונים הפזורים בספרו השתנות הטבעים בהלכה).
ויעויין בזה עוד בסוף ספר מנוחת אהבה לגר"מ לוי זצ"ל (בנושא כינים בשבת והמסתעף)
עוד זכורני שיש על כך תשובה ממרן הגר"ע יוסף שליט"א.

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ו' דצמבר 02, 2016 2:32 pm
על ידי מנחם-כהן
בברכה המשולשת כתב:יש על זה מאמר של הרב נריה משה גוטל שליט"א בכתב העת בד"ד (בנוסף לדיונים הפזורים בספרו השתנות הטבעים בהלכה).
ויעויין בזה עוד בסוף ספר מנוחת אהבה לגר"מ לוי זצ"ל (בנושא כינים בשבת והמסתעף)

מי יכול לעלות?

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ש' דצמבר 03, 2016 9:56 pm
על ידי מעט דבש
ביקוש האמת כתב:למה באמת לא? למה א"א לשנות את ההלכה? האם בגלל שברור לנו שחז"ל לא טעו- או בגלל שאף אם הם טעו ההלכה אינה זזה ממקומה

ראה כאן,
וכאן.

Re: חכמת המדע ודברי הגמ'

פורסם: ב' פברואר 13, 2017 12:44 am
על ידי עושה חדשות
פליתי סי' מ סק"ד:
...וכי זהו הכחשת הקבלה והתורה עד שנימא שיבטל אלף עדים ואות אחת מהתורה לא יבוטל, וכי בזה הכחשה לתורה וקבלה, אדרבה חיזוק מבלי לילך אחר מציאות הטבע, רק כפי התורה אשר לנו מורשה, ומה בכך שמכחיש חוקות הטבע, וכי על ידי כן יצא חורבה כמו שיש לחוש אם נכחיש כללית התורה בטריפה אינו חיה וכדומה, ובפרט יסודת חכמי טבע בנוי על פי נסיון, היום היתה הסכמה כך, וכאשר באו אנשים שראו ההיפוך אף הם נזרו אחור מהסכמתם ועשו כלל אחר, וכן תמיד, עד כי עכשיו על ידי נסיון בזה נסוגו אחור ממש מכל הנחת גלינוס ארסט"ו וכדומה ויבחרו הנחות ויסודות חדשים, אם כן איך בשביל יסודת טבע מציאות, נכחיש העדים ונתיר איסור טריפה וספק שלה.