עמוד 1 מתוך 1

זרים אומרים - היכן הסליחה השלימה?

פורסם: ב' יולי 05, 2010 3:17 pm
על ידי איסתרא בלגינא
ז'רים אומרים אין תוחלת ותקוה. ח'ון אום לשמך מקוה. ט'הור ישועתנו קרבה. י'גענו ולא הונח לנו. רחמיך יכבשו את כעסך מעלינו.
מישהו יודע היכן ניתן למצוא את הסליחה במלואה?

Re: הסליחה במלואה

פורסם: ב' יולי 05, 2010 4:47 pm
על ידי חכם באשי
בדוק נא באוצר השירה והפיוט (מצוי באוצר) בערך "זרים אומרים"

Re: זרים אומרים - היכן הסליחה השלימה?

פורסם: ג' יולי 06, 2010 12:40 am
על ידי איש_ספר
ר"י בער בסידורו עמד על התופעה ואלו דבריו:

בער.jpg
בער.jpg (98.2 KiB) נצפה 2712 פעמים


אם הנושא מאד חשוב לך תוכל להרים טלפון ליונה פרנקל חתנו של ר' דניאל גולדשמיט אולי יש בידו דברים שנתעלמו מבער.

Re: זרים אומרים - היכן הסליחה השלימה?

פורסם: ג' יולי 06, 2010 1:08 am
על ידי גלילי
איש_ספר כתב:אם הנושא מאד חשוב לך תוכל להרים טלפון ליונה פרנקל חתנו של ר' דניאל גולדשמיט אולי יש בידו דברים שנתעלמו מבער.

בהקשר ליונה פרנקל

Re: זרים אומרים - היכן הסליחה השלימה?

פורסם: ג' יולי 06, 2010 9:09 am
על ידי חכם באשי
ר' יונה פרנקל אינו חש בטוב, עדיף ליצור קשר עם בנו, ר' אברהם, אדם הנח לבריות ועונה בחפץ לב לכל פונה.
המייל שלו: avrahamf@gmail.com

Re: זרים אומרים - היכן הסליחה השלימה?

פורסם: ד' יולי 21, 2010 9:41 am
על ידי מגיב ומניב
בסידור דרך החיים איתא על מקור התפילה: תפילה זו חזקיהו המלך תיקנו בירושלים כשהיה במצור, וחתם שמו בר"ת, חוסה, זרים, קולינו, י"'י אלקי ישראל,הבט, וע"כ הקדים ז' לח' מפני ענותנותו שלא יבינו כי הוא יסדו, ע"כ. אם אכן הכל סליחה אחת, נמצא שאין משמעות לאותו בית שבו מופיעים כמה אותיות בזה אחר זה, שכן בשאר הבתים לא מצינו בדומה לזה.

Re: זרים אומרים - היכן הסליחה השלימה?

פורסם: ד' יולי 21, 2010 10:37 am
על ידי חכם באשי
הדברים כבר מצויים בפירושי סידור התפילה לרוקח, עמ' תג, בשם ר' יהודה החסיד:
ויש בה חזקיה"ו תיבות ב' יותר על שם אותם ב' שעות, וחתם שמו למפרע מרוב ענוה יתירה שהיתה בו, ח'וסה ה', ז'רים אומרים, ק'ולינו תשמע, ה' אלהי ישראל, ה'בט משמים, הרי חזקי"ה בראשי תיבות מחרוזות. ומה שהקדים ה' אלהי ישראל ואחריו יסד הבט משמים לפי שכיון לכבוד השם ליסדו תחלה לפי שהיה נראה בעיניו גנאי ליסדו השם בסוף. אבל לפי דבריו של מורי קרובי של מה"ר שמואל מבבנברק זצ"ל לא תמצא כ"א חזקי"ה תיבות, כי הוא לא היה גורס בחרוז (חזקי"ה) "חוסה ה' עלינו" ב' תיבות, והגירסא כך היא אין "עמנו חסד", כי אם למענך עשה ואל תאחר, כי פסוק מלא כך הואב. ועוד כתב רבינו החסיד זצ"ל מה שנהגו לומר ה' אלהי ישראל בין חרוז לחרוז ובסופו ג' פעמים, כי כשתמנה הכל ביחד וגם כל הכפל שכופלין תמצא חזקי"ה ב"ן אח"ז תיבות, לומר שהוציא(ו) אביו מדינה של גיהנם בתפלתו. ואם נמנה הכפל שכופלין הציבור בתחלתו ה' אלהי ישראל לאחר החזן אמרו, תמצא חזקי"ה בנ"ו אח"ז אבל תיבה אחת יותר, וזה אין להקפיד על תיבה אחת יתירה ולא על תי' אחת חסירה, כי הגימטרי' אין נפסלת רק על תיבה אחת יתיר' או חסר.
וכך בספר המנהגים, לר' אייזיק טירנא, מנהג של חול, ליד הערה יח.
והשווה מחזור ויטרי, סי' קסא: "ואני שמתי את עיני בתחינות ומצאתי שם חתום חזק. חוסה זרים קולינו ה' א"ה הבט. ומה שלא חתם שמו כסדר... מפני עניוותו". וכנראה, נפל שם שיבוש וחסר.
וראה עוד: ספר קושיות, סי' מה, ובהערות שם, אריכות גדולה בענין מחברו.