מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המקאמים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

המקאמים

הודעהעל ידי אורייתא! » ג' מאי 15, 2012 11:06 pm

אולי הגיע הזמן לעורר זאת כאן למי שמעניין אותו...

קצת ממשפחת הביאת...
ביאת.JPG
ביאת.JPG (15.23 KiB) נצפה 4865 פעמים

ביאת שורי.JPG
ביאת שורי.JPG (15.8 KiB) נצפה 4865 פעמים

דלכש חויראן.JPG
דלכש חויראן.JPG (13.9 KiB) נצפה 4865 פעמים

חוסיני.JPG
חוסיני.JPG (15.21 KiB) נצפה 4865 פעמים

יוליזאר.JPG
יוליזאר.JPG (13.96 KiB) נצפה 4865 פעמים

מוחייאר.JPG
מוחייאר.JPG (15.46 KiB) נצפה 4865 פעמים

עושאק.JPG
עושאק.JPG (16.18 KiB) נצפה 4865 פעמים

ראהאוו.JPG
ראהאוו.JPG (15.15 KiB) נצפה 4865 פעמים

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: המקאמים

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' מאי 16, 2012 9:35 am

אז בעצם המקאמים הם תווים או סוג של מקצבים עם שמות שרק אתם מבינים אותם, וזה כל הענין?

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: המקאמים

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ד' מאי 16, 2012 3:25 pm

לפי הבנתי האשכנזית, המקאמים הם סךהכל נוסח כמו שאצלנו יש נוסח של שחרית ביום חול ושל מוסף בראש חודש/ מוסף בשבת/ מנחה בשבת, זה בדיוק עניין המקאמים ותו לא מידי.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: המקאמים

הודעהעל ידי יאיר » ד' מאי 16, 2012 3:28 pm

http://he.wikipedia.org/wiki/מקאם

מקאם (בערבית: مقام, בתרגום לעברית: מקום) הוא מבנה המגדיר מסגרת ליצירה מוזיקלית במוזיקה המזרחית. כל מקאם כולל סדרת צלילים אבסולוטיים והתנהגות מלודית אופיינית. שיטת המקאמים (או מקאמאת مقامات) משמשת כבסיס למוזיקה הערבית, הטורקית ומבוססת ביסודה על המוזיקה הפרסית הקלאסית (הרדיף הפרסי). יש שימוש במקאם גם בארצות הבלקן, בארצות טורקמניות במרכז אסיה, ובקווקז.תוכן עניינים [הסתרה]
1 ההבדל בין מקאם לסולם מוזיקלי
2 בעולם היהודי
2.1 שירת חול
3 מקאמים נפוצים
4 ראו גם
5 קישורים חיצוניים
5.1 הדגמות
5.2 מאמרים
6 הערות שוליים

[עריכה]
ההבדל בין מקאם לסולם מוזיקלי

בדומה לסולמות המוזיקליים של המוזיקה המערבית כולל המקאם סדרת צלילים אשר גובהם מוגדר על-פי המרווחים ביניהם, אך בניגוד לשיטה המערבית בשיטת המקאם יש חשיבות לצליל הבסיס של הסולם. בנוסף, כל מקאם כולל דגשים, שהיות באזורים מסוימים בסולם והתנהגות אופיינית המייחדים אותו, וכתוצאה מכך, ייתכנו מקאמים שונים שהם בעלי אותו סולם צלילים (כמו חוסייני ומחייאר או מאהור וראסט).

הבדל נוסף בין מקאם לסולם מערבי נעוץ בעובדה שבמוזיקה המזרחית בחלקה קיימים מרווחים הקטנים מחצי טון, ובפרט, במקאמים מסוימים נעשה שימוש במרווח של שלושת רבעי טון בין תווים עוקבים בסולם הצלילים. עובדה זאת מקשה בדרך-כלל על ניגון מדויק של מוזיקה שהולחנה במקאמים אלו באמצעות כלי נגינה מערביים ללא מאמץ מיוחד או כיוון לא שגרתי של הכלי.

המוזיקה המזרחית שמה דגש על הקשר בין המקאם בו משתמשים לבין החוויה וההרגשה שהוא גורם לשומע, כאשר לכל מקאם ישנה הייחודיות שלו. בין הרגשות שנהוג לייחס למקאמים: עצב, יגון, שמחה, געגוע, גאווה, אהבה וכו'.
[עריכה]
בעולם היהודי

בעולם היהודי המזרחי נעשה שימוש בשיטת המקאם במסורות המוזיקליות של העדות השונות בביצוע המוזיקלי של נוסח התפילה בבית הכנסת ובפיוט. השימוש במקאמים בתפילות היה נהוג במדינות כמו: טורקיה, מצרים, סוריה, ישראל, ועיראק .

שימוש נרחב בשיטת המקאם קיים במוזיקה של שירת הבקשות, הפיוטים, והתפילה בנוסחי ספרד. בקהילות אלו לכל שבת הותאם מקאם שבו מתבצעת תפילת שחרית, בדר"כ בנימוק שקשור בצורה זו או אחרת לפרשת השבוע.
[עריכה]
שירת חול

עד העלייה לישראל נהגו יהודים מזרחים להלחין את יצירותיהם על פי שיטת המקאמים, אך ההגמוניה האשכנזית ששררה בישראל הצעירה והנסיון למערב את העולים דחק לשוליים את השיטה, ואיתה את המוזיקאים שהגיעו מארצות המזרח. עם זאת, מוזיקאים מזרחיים מחוץ לזרם המרכזי בישראל עדיין משתמשים בשיטה זאת.

בעבר נעשה שימוש מסוים במקאמים להלחנת מוזיקה בסגנון הידוע כמוזיקה ים תיכונית. כיום סגנון זה מולחן על פי הסולמות המערביים תוך קישוט באלמנטים מזרחיים המבוסס בעיקר על אלתור של הזמר בזמן השירה וללא שימוש מוגדר היטב במרווחים הקטנים מחצי טון. עם זאת, בעולם המוסיקה החרדי-מזרחי ישנו שימוש נרחב ומעמיק בשיטה זו.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: המקאמים

הודעהעל ידי מורה צדק » ה' מאי 17, 2012 11:32 am

ארי במסתרים כתב:לפי הבנתי האשכנזית, המקאמים הם סךהכל נוסח כמו שאצלנו יש נוסח של שחרית ביום חול ושל מוסף בראש חודש/ מוסף בשבת/ מנחה בשבת, זה בדיוק עניין המקאמים ותו לא מידי.


כלל וכלל לא, המקאמים זה כעין סוג של נגינה, לדוגמא כמו שיש אצל האשכנזים סוג נגינה לתפלת ערבית של שבת ומשהו שונה בשוכן עד וגם למנחה יש מנגינה מיוחדת וכו', כך זה אצל הספרדים רק באופן מגוון יותר, לדוגמא בליל שבת מתפללים לרוב במקאום נהוונד בנוסח הירושלמי והחלבים במקאם נאווה שהוא די דומה לנהוונד רק קצת פחות שמח, והסיבה לשינוי הוא שהמנגינה של המשניות אצל החלבים היא במקאם נאווה, והם ממשיכים במנגינה של במה מדליקין את כל התפלה. והיחוד במקאם נהוונד שבו בחרו להתפלל בליל שבת הוא הנגינה הקבועה עם אפשרויות הגיוון בקדיש ובראו בנים, שהחזן לוקח שיר מסויים, למשל יפרח וירבה או חי ונעלם או תנו כבוד לתורה, ומרכיב את הקדיש במנגינה של השיר (ביפרח וירבה ישנם 3 סוגי הרכבות, על כל בית הרכבה).
והשינוי הגדול במקאמים הוא בתפלת שחרית שלכל שבת יש את המקאם שלה כשלפעמים יש קשר בין המקאם לפרשת השבוע, כגון במקום שמוזכר אבל וכדו'.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 470 אורחים