מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם עבד עברי חייב לעבוד?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מאי 24, 2012 12:41 am

אם עבד עברי אינו רוצה לעבוד, כמובן שזכותו של רבו להכותו, אבל האם העבד עובר איזה איסור בזה? וכן יש לחקור בעבד כנעני האם יכול לומר שיכוני ויכריחוני אבל איני עובד מרצון או שעל פי דין תורה חייב לעבוד ולהסכים?

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי גוראריה » ה' מאי 24, 2012 12:44 am

היא שיחתי כתב:אם עבד עברי אינו רוצה לעבוד, כמובן שזכותו של רבו להכותו, אבל האם העבד עובר איזה איסור בזה? וכן יש לחקור בעבד כנעני האם יכול לומר שיכוני ויכריחוני אבל איני עובד מרצון או שעל פי דין תורה חייב לעבוד ולהסכים?

מהגמ' דקידושין גבי ברח [ובמקרים מסויימים אפילו בחלה] דמחוייב להשלים מוכח דיש בזה חוב ממון

תוכן
הודעות: 6270
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי תוכן » ה' מאי 24, 2012 12:53 am

דומה הדבר למה שחוקרים אם אפשר להזיק אם בדעתו לשלם, ואם אפשר לחטוא אם בדעתו להביא אשם תלוי. והתשובה לכל החקירות האלו היא אחד.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מאי 24, 2012 12:55 am

גוראריה כתב:
היא שיחתי כתב:אם עבד עברי אינו רוצה לעבוד, כמובן שזכותו של רבו להכותו, אבל האם העבד עובר איזה איסור בזה? וכן יש לחקור בעבד כנעני האם יכול לומר שיכוני ויכריחוני אבל איני עובד מרצון או שעל פי דין תורה חייב לעבוד ולהסכים?

מהגמ' דקידושין גבי ברח [ובמקרים מסויימים אפילו בחלה] דמחוייב להשלים מוכח דיש בזה חוב ממון

פשוט לי שיש זכות ממון לבעלים עליו, ובברח חייב להשלים כיון שיש לו זכות להוציא מהעבד הזה שש שנות עבדות שלמות
השאלה שלי אם חייב לקיים החוב ממון הזה
ולדוגמא פשיטא לי שאף שיש לאדם בעלות ממון על שורו מכל מקום השור לא חייב לעבוד ואם אינו רוצה יכול לכופו אבל אין השור עובר איסור

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מאי 24, 2012 12:57 am

תוכן כתב:דומה הדבר למה שחוקרים אם אפשר להזיק אם בדעתו לשלם, ואם אפשר לחטוא אם בדעתו להביא אשם תלוי. והתשובה לכל החקירות האלו היא אחד.

תשובה:
אסור להזיק אם בדעתו לשלם, לכה"פ מדין ואהבת, ובפרט שכתב רבינו יונה שמזיק עובר על לא תגזול, וכן אסור לגנוב על מנת למיקט ב"מ סא: ודנו בזה כאן, כמובן שאסור לחטוא אם בדעתו להביא אשם תלוי ואני מניח שלא דקדקת בדבריך אגב חורפך

ואין זה שייך לנידון דידי שכן אף שלווה חייב לשלם מדין לווה רשע לא ישלם אין זה שייך לעבד שלא לווה כלום ושמא אינו חייב לעבוד אלא הוא כשור בעלמא שיש לאדונו זכות להוציא ממנו עבודה

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי כרם » ה' מאי 24, 2012 1:06 am

וכי גרע מפועל?

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי צh33 » ה' מאי 24, 2012 1:13 am

מה אתה רוצה משור ? שור לאו בר חיובא.

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מאי 24, 2012 1:20 am

כרם כתב:וכי גרע מפועל?

פועל לא חייב לעבוד ועבד גרע מפועל כיון שהוא עבד ולא פועל

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מאי 24, 2012 1:20 am

צh33 כתב:מה אתה רוצה משור ? שור לאו בר חיובא.

דוגמא בעלמא לשבר האוזן
גם אם שור היה בר חיובא לא היה חייב לעבוד

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי גוראריה » ה' מאי 24, 2012 1:34 am

אבל עבור העבד שולם ממון?

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי כרם » ה' מאי 24, 2012 1:37 am

היא שיחתי כתב:
כרם כתב:וכי גרע מפועל?

פועל לא חייב לעבוד ועבד גרע מפועל כיון שהוא עבד ולא פועל

עי' תענית כ"ג ע"ב.
וברמב"ם פי"ג מה' שכירות ה"ז: כדרך שמוזהר בעל הבית שלא יגזול שכר עני ולא יעכבנו כך העני מוזהר שלא יגזול מלאכת בעל הבית ויבטל מעט בכאן ומעט בכאן ומוציא כל היום במארה אלא חייב לדקדק על עצמו בזמן שהרי הקפידו חכמים על ברכה רביעית של ברכת המזון שלא יברך אותה. וכן חייב לעבוד בכל כחו שהרי יעקב הצדיק אמר כי בכל כחי עבדתי את אביכן לפיכך נטל שכר זאת אף בעולם הזה שנ' ויפרץ האיש מאד מאד.

תוכן
הודעות: 6270
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי תוכן » ה' מאי 24, 2012 1:46 am

היא שיחתי: דייקתי בדברי עיין בהערות רשז"א לשב שמעתתא שמעתתא א' פ"א.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 24, 2012 7:43 am

לא ראיתי את הגרשז"א שהבאת אבל פשוט שאתה צודק מסברא ובמה שהתכוונת, שכל השאלות האלה שנתת בדוגמה, טרחנות יש בהם, כשהתורה הגדירה מצב ממוני ברור שכוונתה שיקיימוהו כך.

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי יצג » ה' מאי 24, 2012 8:59 am

יעויין קובץ שיעורים קדושין אות קכד

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מאי 24, 2012 9:25 am

כרם כתב:
היא שיחתי כתב:
כרם כתב:וכי גרע מפועל?

פועל לא חייב לעבוד ועבד גרע מפועל כיון שהוא עבד ולא פועל

עי' תענית כ"ג ע"ב.
וברמב"ם פי"ג מה' שכירות ה"ז: כדרך שמוזהר בעל הבית שלא יגזול שכר עני ולא יעכבנו כך העני מוזהר שלא יגזול מלאכת בעל הבית ויבטל מעט בכאן ומעט בכאן ומוציא כל היום במארה אלא חייב לדקדק על עצמו בזמן שהרי הקפידו חכמים על ברכה רביעית של ברכת המזון שלא יברך אותה. וכן חייב לעבוד בכל כחו שהרי יעקב הצדיק אמר כי בכל כחי עבדתי את אביכן לפיכך נטל שכר זאת אף בעולם הזה שנ' ויפרץ האיש מאד מאד.


ידידי, חילוק ברור הוא, הפועל אינו גוזל את גוף גופו וזכות האדון בו, אלא אם לא עובד ונוטל שכר הרי הוא גוזל את השכר, ובעבד אין שכר ולא גוזל מאום ולמה לו כי יעבוד?

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' מאי 24, 2012 9:26 am

גוראריה כתב:אבל עבור העבד שולם ממון?

אז שיעבור מקסימום בלווה רשע, והא תינח במוכר עצמו אבל מכרוהו בי"ד או נרצע לא יצטרך לעבוד?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: האם עבד עברי חייב לעבוד?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 24, 2012 9:43 am

יצג כתב:יעויין קובץ שיעורים קדושין אות קכד


ר' אלחנן דן באמת על ההגדרה ההלכתית של יסוד החיוב, אבל נ"ל שפותח הנושא שאל מעבר לכך, אע"פ שיש הגדרה הלכתית שיוצרת שעבוד מי אומר שהעבד צריך לעשות את זה, ולענ"ד כדלעיל זה שאלה שאינה במקומה וכדברי תוכן.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] ו־ 773 אורחים