עמוד 1 מתוך 1

סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ג' מאי 29, 2012 3:23 pm
על ידי סעיף
האם יצא לאור סידור שבו כתוב על כל תפילה ותפילה מה מקורו?
[דהיינו לא רק המקור של עצם התפילה אלא גם הנוסחא המדוייקת של כל תיבה ותיבה מתי נוספה]

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ג' מאי 29, 2012 3:54 pm
על ידי חכם באשי
יש איזה ספר ששמו 'מקור הברכות' שיעזור לך (מעט, עכ"פ).

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ג' מאי 29, 2012 4:12 pm
על ידי חכם באשי
וראה גם כאן: viewtopic.php?f=7&t=5681&hilit

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ג' מאי 29, 2012 5:35 pm
על ידי הוגה
סעיף כתב:[דהיינו לא רק המקור של עצם התפילה אלא גם הנוסחא המדוייקת של כל תיבה ותיבה מתי נוספה]

לאחרונה בא תח"י ספרו של יחזקאל לוגר, "תפילת העמידה לחול ע"פ הגניזה הקהירית",
הרהורי הדברים שעלו לי בעקבות הספר הנ"ל [וודאי גם בשאר הספרים כיוצ"ב], וריבוי הנוסחאות עד אין סוף בתפלה,
שממש לא ניתן לקבוע "על כל תיבה ותיבה מתי נוספה".
בקושי קווים כלליים ניתן להניח, על מנהג א"י או בבל בזמן זה או אחר.
ובהקדמה שם מביא דעות חלוקות מרבותינו עד חוקרים, בשאלה אם בכלל אנשי כנה"ג תיקנו נוסח מסויים, או שרק הניחו יסודות לנוסח התפלה.

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ג' מאי 29, 2012 6:44 pm
על ידי מינצקער
על נוסח ספרד (החסידים) יש סידור קרני הוד שי״ל על ידי מכון עליות אליהו ( ר׳ אהרן לופינאסקי)י

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ג' מאי 29, 2012 8:40 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
הוגה כתב:
סעיף כתב:[דהיינו לא רק המקור של עצם התפילה אלא גם הנוסחא המדוייקת של כל תיבה ותיבה מתי נוספה]

לאחרונה בא תח"י ספרו של יחזקאל לוגר, "תפילת העמידה לחול ע"פ הגניזה הקהירית",
הרהורי הדברים שעלו לי בעקבות הספר הנ"ל [וודאי גם בשאר הספרים כיוצ"ב], וריבוי הנוסחאות עד אין סוף בתפלה,
שממש לא ניתן לקבוע "על כל תיבה ותיבה מתי נוספה".
בקושי קווים כלליים ניתן להניח, על מנהג א"י או בבל בזמן זה או אחר.
ובהקדמה שם מביא דעות חלוקות מרבותינו עד חוקרים, בשאלה אם בכלל אנשי כנה"ג תיקנו נוסח מסויים, או שרק הניחו יסודות לנוסח התפלה.


צודק מאוד. נראה שעיקר הקפידא הייתה על חתימת הברכה, ובזה, אגב, שווים כל עדות ישראל בכל חתימות הברכה עד ימינו! מאידך, גוף הברכה, מכיון שמותר להוסיף בה דברים לפי צורך הזמן והמקום, נתון לאלפי שינויים.

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ג' מאי 29, 2012 9:13 pm
על ידי הוגה
אפרקסתא דעניא כתב:נראה שעיקר הקפידא הייתה על חתימת הברכה, ובזה, אגב, שווים כל עדות ישראל בכל חתימות הברכה עד ימינו!

לא מדוייק. ראה למשל החתימה "שאותך לבדך ביראה נעבוד", תמורת "המחזיר שכינתו לציון".
ובספר הנ"ל ישנם עוד מספר שינויים כאלה, גם בחתימות הברכות עצמם. או אפילו כל ברכת "צמח דוד עבדך", שהיו מקומות שאיחדוה עם ברכת בנין ירושלים.

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ג' מאי 29, 2012 9:52 pm
על ידי היא שיחתי
דובר על כגון דא בפורום
יש ספר נחמד מקור התפילות תעשה חיפוש בפורום
אני אישית חיבבתי אותו מאוד

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ג' מאי 29, 2012 10:07 pm
על ידי חכם באשי
הוגה כתב:ובספר הנ"ל ישנם עוד מספר שינויים כאלה, גם בחתימות הברכות עצמם. או אפילו כל ברכת "צמח דוד עבדך", שהיו מקומות שאיחדוה עם ברכת בנין ירושלים.

לא 'היו מקומות', כאילו מדובר באיזה מנהג של קהילה נידחת מעבר להרי החושך. מדובר במנהג הארצישראלי הקדום שהתהלך מאות בשנים ונקבע ע"פ הוראה מפורשת של הירושלמי!

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ג' מאי 29, 2012 10:28 pm
על ידי עשוי לנחת
היא שיחתי כתב:דובר על כגון דא בפורום
יש ספר נחמד מקור התפילות תעשה חיפוש בפורום
אני אישית חיבבתי אותו מאוד

זה כאן
viewtopic.php?f=7&t=6618&p=59144&hilit=%D7%9E%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%99+%D7%94%D7%AA%D7%A4%D7%99%D7%9C%D7%94#p59077
וגם אני חבבתיהו
אך מההודעה הפותחת את האשכול הבנתי שהוא מחפש משהו קצת יותר קוועטש, יותר מעמיק
לכן לא הצעתי זאת עד כה

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ג' מאי 29, 2012 11:18 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
הוגה כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:נראה שעיקר הקפידא הייתה על חתימת הברכה, ובזה, אגב, שווים כל עדות ישראל בכל חתימות הברכה עד ימינו!

לא מדוייק. ראה למשל החתימה "שאותך לבדך ביראה נעבוד", תמורת "המחזיר שכינתו לציון".
ובספר הנ"ל ישנם עוד מספר שינויים כאלה, גם בחתימות הברכות עצמם. או אפילו כל ברכת "צמח דוד עבדך", שהיו מקומות שאיחדוה עם ברכת בנין ירושלים.


אכן, הנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד" הוא הרי הנוסח שהיה נהוג בזמן הבית, שוב, בכל תפוצות ישראל, ולכן הוא שרד באופן כזה או אחר בחלק מהקהילות (בעיקר במוסף יו"ט, ככל הידוע לי).

ראו גם כאן, קצת שלא כדברי:

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 8&pgnum=15

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ג' מאי 29, 2012 11:26 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מעניין לעניין באותו עניין: האם יש בנמצא סינופסיס של נוסחאות תפילת י"ח השונות?

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ג' מאי 29, 2012 11:47 pm
על ידי אפרקסתא דעניא

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ד' מאי 30, 2012 12:46 am
על ידי חכם באשי
נו, תגלית ישנה. ובכלל ספר זה אינו מדבר על 'מקורות' התפילה בפרטנות ("הנוסחא המדוייקת של כל תיבה ותיבה מתי נוספה") אלא באופן כללי יותר, ובעיקר דן בתפילות ה'יסוד' (העמידה, הקדושה וכדומה).

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ד' מאי 30, 2012 2:17 pm
על ידי סעיף
תודה רבה לכל המגיבים בנתיים, כפי שדייקתי בהודעתי אני לא מחפש סידור שרק כתוב בו כל דבר מתי תקנו, אלא איך היא תוקנה במקור ומי הוסיף אח"כ תיבות נוספים [כמובן שעד כמה שהיד מגעת].

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ד' מאי 30, 2012 3:18 pm
על ידי ס''ק
ישנה גם את חתימת "אדון השלום".

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ד' מאי 30, 2012 4:01 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
ס''ק כתב:ישנה גם את חתימת "אדון השלום".


שמא כוונתך ל"עושה השלום"?

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ה' מאי 31, 2012 5:18 pm
על ידי צביב
אפרקסתא דעניא כתב:
נראה שעיקר הקפידא הייתה על חתימת הברכה, ובזה, אגב, שווים כל עדות ישראל בכל חתימות הברכה עד ימינו! מאידך, גוף הברכה, מכיון שמותר להוסיף בה דברים לפי צורך הזמן והמקום, נתון לאלפי שינויים.

כמדומני שכן כתב הריעב"ץ [עמדין] בסידורו

Re: סידור עם מקורות מדוייקים

פורסם: ה' יוני 07, 2012 2:57 pm
על ידי עשוי לנחת