מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בקשת מקורות לניגוני תפילה שלקוחים מגויים האם מותר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

בקשת מקורות לניגוני תפילה שלקוחים מגויים האם מותר

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' יוני 01, 2012 8:47 am

כמדומה שבשות"י הגר"ע יוסף שליט"א עסק בזה, ואיני מוצאם כעת.
ואולי יש עוד מקורות, וידוע הדיון על לחן "מעוז צור".

ישיבה מאן דהו
הודעות: 200
הצטרף: ד' אפריל 18, 2012 9:14 pm

Re: בקשת מקורות לניגוני תפילה שלקוחים מגויים האם מותר

הודעהעל ידי ישיבה מאן דהו » ו' יוני 01, 2012 8:49 am

כמדומני שר' שמואל אויערבך כתב על כך מאמר בקובץ נזר התורה.

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: בקשת מקורות לניגוני תפילה שלקוחים מגויים האם מותר

הודעהעל ידי יצג » ו' יוני 01, 2012 9:12 am

יביע אומר ח"ו או"ח סי' ז.
ציץ אליעזר חי"ג סי' יב.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: בקשת מקורות לניגוני תפילה שלקוחים מגויים האם מותר

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' יוני 01, 2012 10:09 am

יישר כח ותודה רבה!

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: בקשת מקורות לניגוני תפילה שלקוחים מגויים האם מותר

הודעהעל ידי כרם » ו' יוני 01, 2012 11:55 am

בדרך צחות אמרו: קחו מזמרת הארץ ותנו בכליכם.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: בקשת מקורות לניגוני תפילה שלקוחים מגויים האם מותר

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' יוני 01, 2012 12:06 pm

ראה גם מה שנכתב כאן ואוקי באתרה
viewtopic.php?f=7&t=6406&p=56054&hilit=%D7%9B%D7%97+%D7%94%D7%A4%D7%95%D7%A2%D7%9C#p56051
[ואולי שונה בגויים]

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: בקשת מקורות לניגוני תפילה שלקוחים מגויים האם מותר

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ו' יוני 01, 2012 1:33 pm

ועי' מאמרו של הרב שלמה אבינר שליט"א: "האזנה למוסיקה כנסייתית" (תחו"מין יז עמ' 365 ואילך).

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בקשת מקורות לניגוני תפילה שלקוחים מגויים האם מותר

הודעהעל ידי תוכן » ו' יוני 01, 2012 2:17 pm

בספרו של ר' ישראל נאג'ארה לפני כל שיר יש גם כותרת עם הלחן, והלחנים כולם מהישמעאלים.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: בקשת מקורות לניגוני תפילה שלקוחים מגויים האם מותר

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' יוני 01, 2012 6:17 pm

גם מהר"ם די לוזאנו משבח ביותר את לחני הישמעאלים ואומר שהם מקרבים את הדעת לבורא. הוא כותב את הדברים בספרו 'דרך החיים'.

אמנם היו שאסרו, במיוחד ר' יהודה החסיד, בספר חסידים, שאוסר אפילו ליישן את התינוק באמצעות שיר גויי (ועל אחת כמה וכמה שלא להשתמש בשיריהם לצורך תפילה וכדומה). אולי שם מדובר בניגונים מהכנסייה, שדינם כעבודה זרה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15754
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בקשת מקורות לניגוני תפילה שלקוחים מגויים האם מותר

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יוני 01, 2012 6:24 pm

חכם באשי כתב:גם מהר"ם די לוזאנו משבח ביותר את לחני הישמעאלים ואומר שהם מקרבים את הדעת לבורא. הוא כותב את הדברים בספרו 'דרך החיים'.
.

לא בספרו דרך חיים אלא בספרו עבודת מקדש. ולא בדיוק כך אלא: ולחנם לב נשבר ונדכה ואמרתי אולי בזה יכנע גם ליבי הערל. בערך כך.
הנושא עצמו נידון רבות בספרות הפוסקים. תשובה מקיפה יש בוישב הים (ח"א כמדומני)

מרחביה
הודעות: 887
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: בקשת מקורות לניגוני תפילה שלקוחים מגויים האם מותר

הודעהעל ידי מרחביה » ו' יוני 01, 2012 7:18 pm

ובמקו"א כתב טעם שונה למה לקח מנגינות הישמעאלים, והוסיף סייג מתי אין ראוי לגייר:
לונזאנו.JPG
לונזאנו.JPG (45.43 KiB) נצפה 3178 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15754
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בקשת מקורות לניגוני תפילה שלקוחים מגויים האם מותר

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יוני 01, 2012 7:26 pm

אכן, זה מחיברו טובה תוכחת. והדברין מכוונים נגד ר"י נגארה כאשר כתב בהמשך.

וז"ל הרחיד"א בברכ"י סי' תק"ס
ו. דין ג. דברי דברי תשבחות או שיר של הודאות וכו'. בספר מעשה רוקח פ"ח מהלכות תפלה נשאל על המשוררים קדיש וקדושה לחן שירי נכרים, והאריך לאסור, ובכלל {דבריו} הביא דברי מהר"ם די לונזאנו בספר שתי ידות דף ק' שכתב בשם ספר חסידים (סי' תשסח) ויזהר מי שקולו נעים שלא יזמר ניגונים נכרים, ודקדק שלא כתב שירים נכרים, דזה פשיטא דאסור, אלא נגונים נכרים, כלומר אף דהשיר הוא קדוש, הניגון נכרי יפסידהו, וכו' ע"ש. ונעלם ממנו דברי מהר"ם די לונזאנו עצמו שם בספר שתי ידות דף קמ"ב שכתב וז"ל, וזאת היתה לי סיבה גורמת לחבר רוב שירי על ניגוני הישמעאלים, וכו' וראיתי קצת חכמים כמתאוננים רע על המחברים שירות ותשבחות לשי"ת על ניגונים אשר לא מבני ישראל המה, ואין הדין עמם, כי אין בכך כלום, עכ"ל. וע"ש מ"ש הרב מהר"ם די לונזאנו בענין זה, ומה שהשיג על מהר"י נאגר"ה בשירותיו.
ובהערות במהדורה הנדמ"ח נכתב:
אף על פי שנראה שנוטה רבנו להקל בדבר עכ"פ לשמוע שירי נכרים מקולם שלהם כתב בציפורן שמיר אות ק"י: "השומע קול שיר שאינו של קדושה מטמא אזניו, אזן ששמעה תרשע ויבוא לידי קרי". רח"ל. וראה עוד בספר חסידים סי' רל"ח ובמגן אברהם סי' נ"ג ס"ק ל"א. ובמשנה ברורה שם הביא מתשו' הב"ח שדווקא שירי ע"ז ממש. ע"ש. אבל רבנו אינו סובר כן כמבואר. וע"ע בשו"ת הרי"ף סי' רפ"א ובתשו' הרמב"ם (בלאו) סי' רכ"ד ובאיי הים על שערי תשובה לגאונים סי' קנ"ב ובשו"ת כרך של רומי סי' א' ובשו"ת יחוה דעת ח"ב סי' ה'. ובענ"ד כתבתי במקו"א שללא ספק שירים הידועים לבעלי תשובה כשירי עגבים אין ראוי כלל להופכם לניגוני קדש לכל הפחות עד אשר ישתקע שם אותו שיר טמא (כלומר אחרי שנות דור לפחות), כי לבד זילותא טובא שבדבר, גם גורם לשומעים להיזכר באותו שיר טמא, ולא חסרים ניגונים בעם ישראל. ופוק חזי למהר"ם די לונזאנו שציין רבנו כמה התמרמר על הרב בעל וכו' על ששר לה' ולשכינה בלשונות שקרובים (לדעתו) לעגבים. (והאמת שממה שראיתי לא מיניה וכמעט לא מקצתיה. ומנהג המערב והמזרח בזה ידוע. וד"ב). והלום ראיתי שכיו"ב כתב בשו"ת ציץ אליעזר חי"ג סי' י"ב למחות בתוקף על המכניסים מנגינות שירי עגבים. ע"ש. אבל לאסור בכללות גם לחן שירי נכרים שנשתקע שמם ואין אנו יודעים כלל מלותיהם וכו' לא מסתבר לאסור כלל, וראיית הרב כש"ר שם להתיר, ממה שענינו הרואות שמנגינות כל הקהילות נמשכות אחר מנגינות ארץ מוצאם, ראיה ראיה שאין עליה תשובה היא. וראה גם בסוף שו"ת ר"י דלאטש. ומנהג ישראל תורה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 285 אורחים