עמוד 1 מתוך 1

נשים בתפילת ערבית - השתלשלותה של הלכה

פורסם: א' יוני 03, 2012 11:28 am
על ידי אברך כולל
וז"ל המ"א בסי' רצט סקט"ז
שאין מבדילין - ואף על גב דחייבות בתפלה כמ"ש סי' ק"ז מ"מ רובן לא נהגו להתפלל במ"ש ואפשר לומר כיון דתפלת ערבית רשות אלא דקבלו עלייהו כחובה והנשים לא קבלוהו עלייהו במ"ש:

מפורש מדברי המ"א שרק בתפילת ערבית של מוצ"ש אין רוב הנשים מתפללות וכתב שאפשר שלא קיבלו עליהם חובה תפילת ערבית של מוצ"ש

וז"ל הגר"ז בסי' קו ס"ב:
אבל תפלת ערבית שהוא רשות אף על פי שעכשיו כבר קבלוהו עליהם כל ישראל לחובה מכל מקום הנשים לא קבלו עליהם ורובן אינן מתפללות ערבית במ"ש
השמיט פעם אחת תיבת במוצ"ש.
ובציונים ציין שמקורו מד' המ"א הנ"ל.
ובמשנה ברורה בסי' קו סק"ד כתב וז"ל:
אבל תפלת ערבית שהוא רשות אף על פי שעכשיו כבר קבלוהו עליהם כל ישראל לחובה מ"מ הנשים לא קבלו עליהם ורובן אין מתפללין ערבית. עכ"ל הנה השמיט שתי פעמים את תיבות מוצ"ש שכתב המ"א

ובשער הציון כתב שמקור הדברים הם ממ"א סי' רצט' ופמ"ג והגר"ז

ובמאת שבדפוסים קדומים של שו"ע הרב נראה שהסיום אינו במ"ש אלא כמ"ש.

עכ"פ נמצינו למדים שהמ"א מעולם לא דיבר בצורה גורפת על כל תפילת ערבית אלא שאפשר שתפילת ערבית במו"ש לא קיבלו עליהם ועל תפילה זו הרי הוא מעיד שרובן אינן מתפללות.
ואף שהוא דבר מוקשה בסברא שקיבלו על עצמם רק חלק מהזמן, מ"מ זה מה שחידש המ"א והבאים אחריו לא נראה שבאו לחדש דין נוסף שהרי מציינים כמקור את ד' המ"א.

Re: נשים בתפילת ערבית - השתלשלותה של הלכה

פורסם: א' יוני 03, 2012 11:34 am
על ידי ליבא לתיובתא
יש מקור לזה שנשים חייבות ב-2 תפילות בלבד, לא כן?

Re: נשים בתפילת ערבית - השתלשלותה של הלכה

פורסם: א' יוני 03, 2012 11:57 am
על ידי איש_ספר
אברך כולל כתב:וז"ל המ"א בסי' רצט סקט"ז
שאין מבדילין - ואף על גב דחייבות בתפלה כמ"ש סי' ק"ז מ"מ רובן לא נהגו להתפלל במ"ש ואפשר לומר כיון דתפלת ערבית רשות אלא דקבלו עלייהו כחובה והנשים לא קבלוהו עלייהו במ"ש:

מפורש מדברי המ"א שרק בתפילת ערבית של מוצ"ש אין רוב הנשים מתפללות וכתב שאפשר שלא קיבלו עליהם חובה תפילת ערבית של מוצ"ש

וז"ל הגר"ז בסי' קו ס"ב:
אבל תפלת ערבית שהוא רשות אף על פי שעכשיו כבר קבלוהו עליהם כל ישראל לחובה מכל מקום הנשים לא קבלו עליהם ורובן אינן מתפללות ערבית במ"ש
השמיט פעם אחת תיבת במוצ"ש.
ובציונים ציין שמקורו מד' המ"א הנ"ל.
ובמשנה ברורה בסי' קו סק"ד כתב וז"ל:
אבל תפלת ערבית שהוא רשות אף על פי שעכשיו כבר קבלוהו עליהם כל ישראל לחובה מ"מ הנשים לא קבלו עליהם ורובן אין מתפללין ערבית. עכ"ל הנה השמיט שתי פעמים את תיבות מוצ"ש שכתב המ"א

ובשער הציון כתב שמקור הדברים הם ממ"א סי' רצט' ופמ"ג והגר"ז

ובמאת שבדפוסים קדומים של שו"ע הרב נראה שהסיום אינו במ"ש אלא כמ"ש.

עכ"פ נמצינו למדים שהמ"א מעולם לא דיבר בצורה גורפת על כל תפילת ערבית אלא שאפשר שתפילת ערבית במו"ש לא קיבלו עליהם ועל תפילה זו הרי הוא מעיד שרובן אינן מתפללות.
ואף שהוא דבר מוקשה בסברא שקיבלו על עצמם רק חלק מהזמן, מ"מ זה מה שחידש המ"א והבאים אחריו לא נראה שבאו לחדש דין נוסף שהרי מציינים כמקור את ד' המ"א.

הערה מעניינת (ועמד עליה גם בהליכות ביתה לגרא"ד אויערבך במקומו), ויש להוסיף שהרי במ"ב בסי' רצ"ט שם העתיק המג"א: שאינן נוהגות להתפלל במוצ"ש,, ובזה סגר הדלת ממי שידחוק עצמו שמא גם בדברי המג"א גופיה למדו שצ"ל: כמ"ש. (ואגב במחצה"ש שם, כותב: במוצאי שבת צ"ל).

Re: נשים בתפילת ערבית - השתלשלותה של הלכה

פורסם: א' יוני 03, 2012 1:30 pm
על ידי ביקוש האמת
מה הטעם שיקבלו על עצמן ערבית כל יום ובמוצ"ש לא? ואולי הכוונה אף במוצ"ש דיש יותר עניין משום הבדלה אפ"ה לא קיבלו.

Re: נשים בתפילת ערבית - השתלשלותה של הלכה

פורסם: א' יוני 03, 2012 2:04 pm
על ידי איש_ספר
כמדומה שכבר תמה במחצית השקל מה טעם החילוק

Re: נשים בתפילת ערבית - השתלשלותה של הלכה

פורסם: א' יוני 03, 2012 2:29 pm
על ידי אברך כולל
איש_ספר כתב:כמדומה שכבר תמה במחצית השקל מה טעם החילוק

כמדומני שלא הבנת את דברי המחצית השקל שם עיי"ש שוב.