עמוד 1 מתוך 1

כל השמנים כשרים למנחות?

פורסם: ו' יוני 08, 2012 7:13 am
על ידי ערער בערבה
חידוש עצום מצינו להגר"י פערלא [ביאורי סהמ"צ ח"ג פר' סג] שכתב לחדש דשמן שאמר הכתוב במנחות, אינו דוקא שמן זית אלא גם שאר שמנים, והוכיח את דבריו מדברי התנחומא בפרשתן, דאי' שם בזה"ל:

רבי ישמעאל אומר אין מדליקין בעטרן מפני כבוד השבת, וחכמים מתירין בכל השמנים בשמן שומשמין בשמן אגוזים בשמן צנונות בשמן דגים בשמן פקועות בעטרן ובנפט, רבי טרפון אומר אין מדליקין אלא בשמן זית בלבד. עמד ר' יהודה על רגליו ואמר ליה לרבי טרפון: מה יעשו אנשי מדי שאין להם אלא שמן אגוזים, מה יעשו אנשי אלכסנדריא שאין להם אלא שמן צנונות, ומה יעשו אנשי קפוטקיא שאין להם לא זה ולא זה, אמר ליה רבי טרפון הרי מצינו שחבב הקב"ה שמן זית יותר מכל השמנים בנר ובהדלקה, שהרי שנה פרשת הדלקת הנר ושילש בכמה מקומות ומרוב חיבתו בחר 'שמן זית זך כתית למאור' (שמות כז), למאור ולא למנחות, ומותר מן הזית הראשון היה למנחות הנקרבות. תדע, שהרי כל המנחות לא נאמר בהן אלא 'ונתת עליה שמן' (ויקרא ב) ובנר הדלקה כתב שמן זית ולא שאר שמנים.

ולכאו' מד' התנחומא נראה שאכן דוקא בשמן להדלקה הקפיד הכתוב על שמן זית, ועי' עוד אריכות גדולה שם להגריפ"פ, והו"ד בתו"ש פ' תצוה.

אמנם דבריו צע"ג דאישתמיטתיה משנה מפורשת בתרומות (פי"א מ"ג): ואין מקריבין ע"ג המזבח אלא היוצא מן הזיתים ומן הענבים, ופי' הראשונים לענין נסכים ומנחות, ולכאו' להדיא דלא כהתנחומא.

וכמעט חשבתי שמצאתי מידי דלא רמיזא באוצר, אך אחר החיפוש היטב נמצא שכבר העיר בזה הגר"מ שפירא זצ"ל בספר מרגניתא דר"מ (בחי' על הרמב"ם הל' איסו"מ פ"ז ה"ח), וכתב דודאי סתמא דמשנה דלא כהתנחומא ותלה פלוגתתם בע"א עיי"ש. [ואחריו העיר עוד בזה בס' חבצלת השרון (קרליבך)].

ובאמת יש להעיר מיניה וביה מתחילת דברי התנחומא: 'ומותר מן הזית הראשון היה למנחות הנקרבות', דמשמע שלא כהמשך הדברים ששאר שמנים מותרים במנחות, ויל"ע.

Re: כל השמנים כשרים למנחות?

פורסם: א' יוני 10, 2012 1:36 am
על ידי כהן
ערער בערבה כתב:
ובאמת יש להעיר מיניה וביה מתחילת דברי התנחומא: 'ומותר מן הזית הראשון היה למנחות הנקרבות', דמשמע שלא כהמשך הדברים ששאר שמנים מותרים במנחות, ויל"ע.

עי' באוצר בספר קובץ חידושים,הורליק עמ' 34 שהביא מכתב הגרד"ל להגיה בדברי התנחומא ולדבריו גם דעת התנחומא כמתני' דתרומות

Re: כל השמנים כשרים למנחות?

פורסם: א' יוני 10, 2012 2:02 am
על ידי ערער בערבה
הפלא ופלא!
ייש"כ עצום.
[בגי' אוצה"ח הישנה שברשותי אין ספר זה].

Re: כל השמנים כשרים למנחות?

פורסם: א' יוני 10, 2012 2:04 am
על ידי איש_ספר
הקשתי באוצר: מקריבין הזיתים. מצאתי כמה דברים מעניינים. בינהם: מחבר אחד שואל מנא לן דמנחות דוקא שמן זית, הרי כתוב שמן סתם, ואומר דבר נאה, דכל השמנים יאסרו מדין כל שאור וכל דבש הכולל כל מתיקת פירות. ובזה הוא מבאר מה שנזכר איסור שאור ודבש בפרשת מנחות, לומר לך שרק שמן זית כשר. ושו"מ בתוצאה אחת שמביא מספר השרשים לר"י ן' גאנח שמביא הפסוק דכל שאור וכל דבר וכותב: וכן אמרו במשנה, אין מקרבין אלא זיתים וענבים לבד.

---
יכול להיות שהכל גמרות מפורשות ומרוב מהירות ועמרצות היה נראה לי שיש כאן חידוש.

----
הנה הדברים שהפנה כהן
הורליק.PDF
(393.1 KiB) הורד 290 פעמים

Re: כל השמנים כשרים למנחות?

פורסם: א' יוני 10, 2012 2:17 am
על ידי ערער בערבה
כנראה ישנם רק באוצר המקוון, לצערי.
מה שהבאת מספר השרשים הנ"ל, עיינתי שם, ושם לא אי' אלא לענין ביכורים והוא רישא דמתני' התם.
[לא היית צריך לטרוח בהעלאת הקובץ שנמצא ב-40 עמ' ראשונים ונגיש לכל. עכ"פ תודה].

Re: כל השמנים כשרים למנחות?

פורסם: א' יוני 10, 2012 3:53 am
על ידי איש_ספר
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת תצוה סימן ג

(ג) ואתה תצוה את בני ישראל, מה מנורה שאינה לאכילה טעונה שמן זית זך, מנחות שהן לאכילה אינו דין שיהיו טעונין שמן זית זך ת"ל זך כתית למאור ולא זך כתית למנחות

ומשמע שרק זך כתית א"צ אבל זית צריך.

Re: כל השמנים כשרים למנחות?

פורסם: א' יוני 10, 2012 4:03 am
על ידי איש_ספר
מתוך חיפוש באוצר
פירות תאנה לברכות - ראיה מהגמ' דלא כהגרי"פ
פירות תאנה.PDF
(170.95 KiB) הורד 206 פעמים

משנת חיים לגרח"מ שטיננברג (לא השוויתי עם מכתבו בקובץ חידושים הנז"ל)
משנת חיים.PDF
(316.29 KiB) הורד 213 פעמים

דברי הגאון ר' נטע גרינבלט
רבי נטע גרינבלט.PDF
(1.16 MiB) הורד 276 פעמים


ואולי קשור לכאן קושית ר' שלמה הכהן למה לא הוצרכו לנס השמן גם לגבי השמן של המנחות והנסכים. ועיין תו"ש כרך כ"ג עמ' 156 מעמודי האוצר, בהערה. גליון הגרי"פ על דברי הגר"ש.

Re: כל השמנים כשרים למנחות?

פורסם: א' יוני 10, 2012 10:50 am
על ידי אברהם
איש_ספר כתב:הקשתי באוצר: מקריבין הזיתים. מצאתי כמה דברים מעניינים. בינהם: מחבר אחד שואל מנא לן דמנחות דוקא שמן זית, הרי כתוב שמן סתם, ואומר דבר נאה, דכל השמנים יאסרו מדין כל שאור וכל דבש הכולל כל מתיקת פירות. ובזה הוא מבאר מה שנזכר איסור שאור ודבש בפרשת מנחות, לומר לך שרק שמן זית כשר. ושו"מ בתוצאה אחת שמביא מספר השרשים לר"י ן' גאנח שמביא הפסוק דכל שאור וכל דבר וכותב: וכן אמרו במשנה, אין מקרבין אלא זיתים וענבים לבד.


בת"י תרגם גבי המנחות 'משחא' או 'משח' סתם ולא הוסיף 'דזיתא' כדרכו בהרבה מקומות, זולת גבי מנחת ביכורים שכתב שם 'ותתן עלה משח זיתא'. ועי' בתו"ש שם הערה קל"ה.

ואולי לפי הדברים הנ"ל יש לפרש, דבכל המנחות כתב משח סתם כי מעיקר דינם אפשר אפילו בשאר שמנים, משא"כ מנחת ביכורים הלא נכתבה מייד בסמוך לאחר איסור שאור ודבש, ולכן הוצרך המתרגם להוסיף שלא תתמה איך ציותה תורה להביא שמן לאחר שאסרה הדבש, ולזה אמר דאפשר בשמן זיתא שאינו שאור ודבש.