מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

חיפושי מקורות וכדומה
מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

הודעהעל ידי מור » ג' ספטמבר 07, 2010 9:48 pm

מישהו יכול לספק מקור בו מופיע "המשפט קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא" בדיוק? או לפחות נוסח הכי קרוב.

ייש"כ.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' ספטמבר 07, 2010 9:52 pm

חגיגה ג ע"ב
תוד"ה ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ - אמרינן במדרש שלשה מעידין זה על זה ישראל ושבת והקדוש ב"ה; ישראל והקדוש ברוך הוא מעידים על השבת שהוא יום מנוחה, ישראל ושבת על הקדוש ב"ה שהוא אחד, הקב"ה ושבת על ישראל שהם יחידים באומות. ועל זה סמכינן לומר אתה אחד במנחה בשבת, אע"פ שאינו מדבר מעניינא דיומא, דשבת כמו תפלת ערבית ושחרית.
ובזכרוני שיש משהו דומה בזוה"ק, ואשתדל בל"נ לחפשו.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

הודעהעל ידי חיים » ג' ספטמבר 07, 2010 9:58 pm

בדרך כלל מציינים זהר ח"ג עג, א

מור
הודעות: 274
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 2:07 am

Re: קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

הודעהעל ידי מור » ג' ספטמבר 07, 2010 10:03 pm

חיים כתב:בדרך כלל מציינים זהר ח"ג עג, א


אכן. כוונתי למשהו מדוייק יותר.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ג' ספטמבר 07, 2010 10:26 pm

הרי זה מן הדוגמאות היותר מפורסמות למאמר המיוחס לרבותינו ז"ל אף שאינו מצוי אצלם, ולמיטב זכרוני כבר הילך בזה ר"ש אשכנזי שליט"א בא"ב קדמייתא, ולפי דבריו לא תמצא שום דבר דומה יותר למשפט הנ"ל מאשר בזוהר הנ"ל. ממילא נותרה רק השאלה הביבליוגרפית משהו באופיה, אצל מי מן האחרונים נמצא לראשונה הניסוח הנ"ל כמות שהוא (רמח"ל?).

כתיבה וחתימה טובה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' ספטמבר 07, 2010 10:56 pm

תוך כדי דיבור כתב:הרי זה מן הדוגמאות היותר מפורסמות למאמר המיוחס לרבותינו ז"ל אף שאינו מצוי אצלם, ולמיטב זכרוני כבר הילך בזה ר"ש אשכנזי שליט"א בא"ב קדמייתא, ולפי דבריו לא תמצא שום דבר דומה יותר למשפט הנ"ל מאשר בזוהר הנ"ל. ממילא נותרה רק השאלה הביבליוגרפית משהו באופיה, אצל מי מן האחרונים נמצא לראשונה הניסוח הנ"ל כמות שהוא (רמח"ל?).


זכרת ולא זכרת היטב.
ר"ש אשכנזי כתב בענין, אך לא באלפא ביתא קדמייתא, אלא באלפא ביתא תניינא הממתין לראות אור הדפוס (בקרוב, אי"ה).
לזכרוני, הוא ציין שם, שהמקור הראשון המביא פתגם זה בלשון זו הוא רמח"ל (תסז-תקז), בפירושו לאדרא רבא.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

הודעהעל ידי אתנחתא » ד' ספטמבר 08, 2010 1:37 am

ואחר כך נחקור מי הראשון שמצא שרמח"ל היה הראשון, האם הפרופ' ההוא במאמרו הידוע בזה או הר"ש.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ספטמבר 08, 2010 1:44 am

אתנחתא כתב:ואחר כך נחקור מי הראשון שמצא שרמח"ל היה הראשון, האם הפרופ' ההוא במאמרו הידוע בזה או הר"ש.


לא, בכלל לא. ר"ש אשכנזי מציין במפורש את פרופ' י' תשבי, הרי הוא זה שפירסם את הדבר!

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

הודעהעל ידי יאיר » ד' ספטמבר 08, 2010 3:34 am

במה עוסק הספר א"ב והאם ניתן להשיגו ברשת?..

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ספטמבר 08, 2010 11:39 am

יאיר כתב:במה עוסק הספר א"ב והאם ניתן להשיגו ברשת?..


הספר עוסק בעיקר בבירור מקורותיהם של פתגמים, ניבים וביטויים, ואף באיתור של מאמרים המורגלים בפי ההמון שהם מאמרי חז"ל.
לא ניתן להשיגו ברשת. ואף לא ניתן להשיגו כספר 'אמיתי' (על דפים, כמו פעם...). הוא אזל.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

הודעהעל ידי אדג » ד' ספטמבר 08, 2010 7:43 pm

כמדומני שגאון ישראל, האדמו"ר מליובאויטש כתב היכן שהוא (ואם יאיר ה' עיני ארהו באצבע המורה) שאינו נמצא בשום מקום, אולם תוכנו מבואר היטב בכתבי חז"ל, וכמו שצויין לעיל. אולם לשון זו מצויה רבות בכתבי בעל התניא וכלשון חז"ל.

במסתרים
הודעות: 1934
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

הודעהעל ידי במסתרים » ב' ספטמבר 13, 2010 1:43 am

אדג כתב:כמדומני שגאון ישראל, האדמו"ר מליובאויטש כתב היכן שהוא (ואם יאיר ה' עיני ארהו באצבע המורה) שאינו נמצא בשום מקום, אולם תוכנו מבואר היטב בכתבי חז"ל, וכמו שצויין לעיל. אולם לשון זו מצויה רבות בכתבי בעל התניא וכלשון חז"ל.


התוכל להראות באצבע על מקום אחד שלשון זו (כולה) מצויה בכתבי בעל התניא וכלשון חז"ל?

לבי במערב
הודעות: 9347
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

הודעהעל ידי לבי במערב » א' ינואר 30, 2022 9:19 am

הנוסח הנפוץ נמצא, למשל, ב'כתר שם טוב' סי' רפד[־ב].


אדג כתב:כמדומני שגאון ישראל, האדמו"ר מליובאויטש כתב היכן שהוא (ואם יאיר ה' עיני ארהו באצבע המורה) שאינו נמצא בשום מקום, אולם תוכנו מבואר היטב בכתבי חז"ל, וכמו שצויין לעיל. אולם לשון זו מצויה רבות בכתבי בעל התניא וכלשון חז"ל.
אגרות־קדשו חי"ד ס"ע שעז.

צופה_ומביט
הודעות: 4931
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: קוב"ה אורייתא וישראל חד הוא - מקור

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' ינואר 30, 2022 12:48 pm

הלשון הנפוץ כתוב גם בנפש החיים ד, יא.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 66 אורחים