תולעת ספרים07 כתב:לדעתי ניתן להביא ראיה נגד הציורים
שהרי כתוב אצל מרע"ה שהראה לו המנורה באש רק מפני שנתקשה משמע שלכתחילה צריך להבין בלי ציורים.
זלמניו כתב:ועוד לאין מספר
זלמניו כתב:ובדורות האחרונים ידוע שלהח"ס היו בובות להמחשות דינים הנוגעים למבנה האדם
תולעת ספרים07 כתב:ברור שכאשר אין ברירה יש להסביר על ידי אמצעי עזר אך כתבתי אם מלכתחילה יש להסביר דרך ציורים ועל זה הבאתי ממשרע"ה שרק במקום שנתקשה הראה לו הקב"ה על ידי ציורים וראה גם אצל כזה ראה וקדש בקידוש החודש כאשר טרחו שם המפרשים להבין מדוע הוצרך להראות לו ועוד הרבה.
.
עשוי לנחת כתב:תולעת ספרים07 כתב:לדעתי ניתן להביא ראיה נגד הציורים
שהרי כתוב אצל מרע"ה שהראה לו המנורה באש רק מפני שנתקשה משמע שלכתחילה צריך להבין בלי ציורים.
לא דברתי על סתם מקומות כמו איך שבלעם נלחץ לקיר ועוג עוקר הר, דברתי על מקומות מוקשים להבנה, וכל אחד לפום 'נתקשה' דיליה.
רבינו זלמניו, שכוייחזלמניו כתב:ועוד לאין מספר
בבקשה...
זלמניו כתב:אגב, תולעת, במקרה דנן הוא באמת לא בא ללמד מה זה גדר של 'נוטל שכר כשומר קישואין'...
תולעת ספרים07 כתב:בכל אופן יש לנו ראיה ממשה רבינו ע"ה שמלכתחילה אין להסביר דרך ציורים אלא יש עניין לטרוח ולהבין - ובמקומות מוקשים אכן צריך להשתמש בציורים כמו שעשה הקב"ה כאשר נתקשה.
עכשיו בסדר?
הייתה כאן התנגשות תגובה אך בכל זאת אשלח שוב.
בכל אופן יתכן וציורים זהו משהו כמו פירוש קל כאשר חסר בזה את העמילות והעסק בדברי תורה וצ"ב.
עשוי לנחת כתב:ברצוני להעזר בחו"ר הפורום. אני מחפש מקורות קדומים לענין של ההמחשות והציורים לבאר סוגיות מוקשות, כגון סוכה, ציצית, עירובין, מילה, יבמות וכיו"ב. [ויש בראשונים ואפי' ברש"י כמה מקומות שציירו, אך השאלה היא] אם יש מישהו שמדבר ספציפית בנושא ציורים בעד או נגד?
[לדוגמא ראיתי מקום שמציין לעי' רי"ף שבת ח ע"א שהביא ציור כוורת וכתב "וזהו צורתו כדי שיתברר במראית העין" - יש חוץ מהבנת הלב גם מראית העין, שהיא סוג של בירור הדברים. וכמו"כ ראיתי כבר את הקדמת ה'שיחת חולין' ואני מחפש עוד מקורות.]
תודה מראש
אוצר החכמה כתב:ראו כאן
http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.aspx?12124&&page=63
תולעת ספרים07 כתב:לדעתי ניתן להביא ראיה נגד הציורים
שהרי כתוב אצל מרע"ה שהראה לו המנורה באש רק מפני שנתקשה משמע שלכתחילה צריך להבין בלי ציורים.
עשוי לנחת כתב:ברצוני להעזר בחו"ר הפורום. אני מחפש מקורות קדומים לענין של ההמחשות והציורים לבאר סוגיות מוקשות, כגון סוכה, ציצית, עירובין, מילה, יבמות וכיו"ב. [ויש בראשונים ואפי' ברש"י כמה מקומות שציירו, אך השאלה היא] אם יש מישהו שמדבר ספציפית בנושא ציורים בעד או נגד?
[לדוגמא ראיתי מקום שמציין לעי' רי"ף שבת ח ע"א שהביא ציור כוורת וכתב "וזהו צורתו כדי שיתברר במראית העין" - יש חוץ מהבנת הלב גם מראית העין, שהיא סוג של בירור הדברים. וכמו"כ ראיתי כבר את הקדמת ה'שיחת חולין' ואני מחפש עוד מקורות.]
תודה מראש
עשוי לנחת כתב:אוצר החכמה כתב:ראו כאן
http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.aspx?12124&&page=63
אין לי הרשאה
נא לעזור לי באיזה אופן שיהיה
תודה
עשוי לנחת כתב:החברים הביאו כאן הרבה דוגמאות נחמדות של מקומות שהיה צריך ראייה בעין, אך זה אינו חידוש, כי תמיד היה ענין של מסורת ושימוש, כגון במראות, וכן בניקור [כמו שהביא כאן א' החברים מהרמ"א ביו"ד], וכן זה בהרבה גמרות ומקורות, אך הנושא הוא להעביר את כל הדברים האלו בצורת ציורים או תמונות.
בעל התפארת ישראל כתב בהקדמה למשניות שבת :כי הרוצה להבין את עשיית בתי שתי נירין וכו' ילך ויראה 'כסא האריגה'
[ההדגשה זו לשונו] הרי לכם שלפעמים צריך לראות כדי להבין [אני בטוח כי ללא שום ציור לא של יוני ולא של אף אחד אחר, ספק רב אם מישהו פה יכול להסביר ולהמחיש מה זה העושה שתי בתי נירין
אוצר החכמה כתב:בעל התפארת ישראל כתב בהקדמה למשניות שבת :כי הרוצה להבין את עשיית בתי שתי נירין וכו' ילך ויראה 'כסא האריגה'
[ההדגשה זו לשונו] הרי לכם שלפעמים צריך לראות כדי להבין [אני בטוח כי ללא שום ציור לא של יוני ולא של אף אחד אחר, ספק רב אם מישהו פה יכול להסביר ולהמחיש מה זה העושה שתי בתי נירין
דווקא יש ספר שמבאר את העניין באר היטיב בשם מעשה אורג. המחבר שאיני זוכר את שמו היה דיין בלונדון כשהוציא את הספר ואמר שיעורים בעניין.
חיפשתי ומצאתי שהוזכר כבר כאן בפורום בשמו
http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=4&t=987&p=6130&hilit=%D7%9E%D7%A2%D7%A9%D7%94+%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%92#p6130
גוראריה כתב:מה רצונך לומר? שלומדי חולין יביאו פרה דייקא ולא ציור? מאי נ"מ?
כעת אתן לך ולכולנו אתגר, להבין, לא להסביר לי אפילו, את רש"י ויקרא ג, ד, ד"ה הכסלים.
מה מבאר ומה בא להסביר בזה.
גוראריה כתב:באירוניה ניתן לומר כי כמעט כל יושב ביהמ"ד הוא הוכחה שצריך המחשות....
עשוי לנחת כתב:גוראריה כתב:באירוניה ניתן לומר כי כמעט כל יושב ביהמ"ד הוא הוכחה שצריך המחשות....
למה התכוון המשורר?????
יאיר. כתב:viewtopic.php?f=17&t=4140#p31696
viewtopic.php?f=7&t=208#p24972
viewtopic.php?f=7&t=4698#p37939
viewtopic.php?f=7&t=1790#p11960
יאיר. כתב:עשוי לנחת. איני מבין יידיש.
עשוי לנחת כתב:יאיר. כתב:עשוי לנחת. איני מבין יידיש.
אולי תלמד כבר אידיש????!!!!!!
[נראה שאתה מתכוון לתרגם לך את המשפט של זקן ששכח, "האט איז דער הייליגער קורקבן", ובכן התרגום הוא שהוא קרא בהתפעלות "הנה הקורקבן הקדוש", צריך גם להסביר לך את הבדיחה?? בשמחה רבה]
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אני לומד פרק י"א בנגעים עם בני בן עשר, ומאד קשה לי לבאר לו את העניינים, ובפרט שבעצמי איני מבין אותם. ענייני טוויה ואריגה. בספר מראות חיים הרי הוא ממחיש אותם עבורי (עכ"פ מספיק להרגיע אותי) אבל הילד שלי לא נרגע. האם מישהו יודע איז מקום או אתר או ווידיאו הממחשת את העניינים עפ"י המשניות (או בדיעבד גם פרופ' בהיסטוריא של ביגוד) שאוכל להראות לו וללמד אותו?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים