ירושלים כתב:האם יש מקור ברור לכך שלסנדק מוחלים לו על עוונותיו? (בעבר היה אשכול בנוגע מה הענין לקבל ברכה מסנדק אחר הברית כיון שלכל המשתתפים מוחלים להם על עוונותיהם, ראה המקורות באשכול שם)
ישורון250 כתב:גם אני מבקש להאיר עיני בדבר זה מה שרגילים לומר שלסנדק מוחלים עוונותיו, אם יש לזה מקור ברור, או רק שיחה נאה בעלמא (ח"א אמר לי שיש בזה דברים מהגרח"ק שליט"א ולא נתברר אצלי) ואם אכן יש מקור לזה - מה טעמו של דבר.
פלגינן כתב:ירושלים כתב:האם יש מקור ברור לכך שלסנדק מוחלים לו על עוונותיו? (בעבר היה אשכול בנוגע מה הענין לקבל ברכה מסנדק אחר הברית כיון שלכל המשתתפים מוחלים להם על עוונותיהם, ראה המקורות באשכול שם)ישורון250 כתב:גם אני מבקש להאיר עיני בדבר זה מה שרגילים לומר שלסנדק מוחלים עוונותיו, אם יש לזה מקור ברור, או רק שיחה נאה בעלמא (ח"א אמר לי שיש בזה דברים מהגרח"ק שליט"א ולא נתברר אצלי) ואם אכן יש מקור לזה - מה טעמו של דבר.
ב"מדרש" המובא בבנ"י מבואר שאליהו שאל בשלבים, פן יהיה אבי הבן בעל עברות, ואמר לו ה' שימחל לו, ואחר כך שאל על בעל הברית (=סנדק), ואחר כך שאל על כל העומדים שם.
בנוסח החיד"א בעבוה"ק לתפילה לסנדק, הוא מבקש שיהא המזבח שעליו כפרה על עוונותיו.
ואולי כך משמע בפלא יועץ ערך מילה, וראה גם כורת הברית, סי' רסה, נחל כרית ס"ק סב.
בן שלום כתב:ג"א מצטרף לבקשה הנ"ל ומבקש בכל לשון של בקשה מי בטובו יכול להעלות דברי א"ב דשמואל דלעיל נחוץ לי מאוד יישר כח.
תם ותמים כתב:אזכרה ימים מקדם קרוב לשלושים שנה ששאלתי למ"ו הגרי"ח סופר שליט"א היכן המדרש שלסנדק מוחלים לו על כל עוונתיו, ואמר לי שכך הביא מהרצ"א דינוב (וכנ"ל) ואינו יודע היכן המדרש, והראה לי דברי הגר"ח פלאג'י ז"ל בס' תוכחת חיים שנדפס אז מחדש ח"ג עמ' רעט: וכיוצא בזה דן אנכי לפי המדרש שהביא הרב שלחן גבוה יו"ד (הלכות מילה) דאליהו אינו בא למילה אם לא יכפר הקב"ה לכל העם הנמצאים במילה לכל חטאותם שלא יהיה רשע עומד שם ע"ש, ומזקנים אתבונן דהשם דקרו ליה להנימול יועיל לכפר יותר לכל הנקראין בשמו דעומדים שם בעת ההיא ויש לזה שורש ממה שכתב בספר חסידים סימן רמד ראה בדבריו שם בארוכה. [וזה חידוש נוסף, שלעומד שם ונקרא כשם הילד יועיל לכפר לו יותר, וצ"ב מה בדיוק מועיל לו יותר, אחר שלכל הנמצאים שם מוחלין להם על כל העוונות]
עוד אמר לי הגריח"ס שליט"א שנראה לו רחוק שמהרצ"א דינוב ז"ל ראה זאת בספר שלחן גבוה שהיודע יודע דלפי מצב הזמן ההוא כמעט ולא באו ספרי רבני בני ספרד למקומות בני אשכנז הרחוקים (גלציה פולין ליטא וכו'), ואמר לי ששמע שכך הובא בספר חמ"י בשם מדרש, אבל לא ראה דבריו מימיו, ולפי הנראה משם כתב כן בספר שלחן גבוה, ואולי זה טעמו של מהרצ"א דינוב שרק כתב בספר אחד ולא כתב שמו המפורש, עד כאן שמעתי ממנו שליט"א.
הצעיר באלפי כתב:שמעתי פעם בשם אחד מגדולי הצדיקים (אולי החידושי הרי’’ם) שאם מכבדים מי שאינו ראוי לסנדקאות, אז הקב’’ה מרחם על רך הנימול ומכניס ידיו כביכול בין ידי הסנדק להתינוק.
מישהו שמע פעם מזה ?
עזריאל ברגר כתב:אולי רק כשעושים זאת מפני צורך מצווה ככיבוד הורים וכו'?הצעיר באלפי כתב:שמעתי פעם בשם אחד מגדולי הצדיקים (אולי החידושי הרי’’ם) שאם מכבדים מי שאינו ראוי לסנדקאות, אז הקב’’ה מרחם על רך הנימול ומכניס ידיו כביכול בין ידי הסנדק להתינוק.
בקרו טלה כתב:עזריאל ברגר כתב:אולי רק כשעושים זאת מפני צורך מצווה ככיבוד הורים וכו'?הצעיר באלפי כתב:שמעתי פעם בשם אחד מגדולי הצדיקים (אולי החידושי הרי’’ם) שאם מכבדים מי שאינו ראוי לסנדקאות, אז הקב’’ה מרחם על רך הנימול ומכניס ידיו כביכול בין ידי הסנדק להתינוק.
על אליהו הנביא
כיבוד חמיו
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים