מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

חיפושי מקורות וכדומה
הוד_והדר
הודעות: 2499
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' אוקטובר 05, 2010 2:58 am

ידוע המדרש פליאה המפורסם: שאלו תלמידיו את רבי יוסי בן קסמא אימתי בן דוד בא? השיב להם זאת תורת העולה. המדרש הובא בדמשק אליעזר ובילקוט סופר וכו', המקור הקדום ביותר שמצאתי לע"ע הינו בספר דרך ישרה ליוורנו תקמ"ח המביאו בשם חז"ל, האם ידוע למישהו מקור קדום יותר מזה?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוקטובר 05, 2010 9:40 am

"מקור קדום" למדרש פליאה?
הרי מרביתם של ה'מדרשי פליאה' אינם אלא המצאה מאוחרת!

הוד_והדר
הודעות: 2499
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' אוקטובר 05, 2010 9:49 am

בשביל זה הוספתי שהמקור הקדום שמצאתי מביאו בשם חז"ל ולא בשם מדרש פליאה, ותמיה בעיני שבשנת תקמ"ח מחבר פיברק מאמר חז"ל

אידיש
הודעות: 60
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 6:40 pm

Re: אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

הודעהעל ידי אידיש » ו' נובמבר 11, 2011 5:33 pm

חפשתי בספר הנ"ל ולא מצאתי... באיזה דף?

אידיש
הודעות: 60
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 6:40 pm

Re: אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

הודעהעל ידי אידיש » ו' נובמבר 11, 2011 5:42 pm

חיפשתי עוה"פ עד שמצאתיו בדרך ישרה דף ל"ט עמוד ב', בשם מאמרם ז"ל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15750
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' נובמבר 12, 2011 6:30 pm

חכם באשי כתב:"מקור קדום" למדרש פליאה?
הרי מרביתם של ה'מדרשי פליאה' אינם אלא המצאה מאוחרת!

אני חושב שככל במדרשי פליאה הבדויים אין שמות של חכמים. לא כן?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

הודעהעל ידי חכם באשי » ש' נובמבר 12, 2011 10:05 pm

יש מדרשי פליאה, שהמשפט הראשון שלהם נלקח ממדרש אמיתי ביחד עם שם אומרו, ו'הודבק' לו ענין חדש.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 13, 2011 2:27 am

אני שואל שאלה.
מדוע התייחסו בספרים רבים למדרש פליאה (תוך כדי שהם מציינים שהמקור הוא במדרש פליאה) האם הם "נפלו בפח/ברשת" וסברו שהם מדרשים אמיתיים או שרק רצו "לפתור את החידה"?
כאן לא מצאתי תשובה - http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7% ... 99.D7.A1-0

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

הודעהעל ידי חוקר » א' נובמבר 13, 2011 11:06 am

יאיר כתב:אני שואל שאלה.
מדוע התייחסו בספרים רבים למדרש פליאה (תוך כדי שהם מציינים שהמקור הוא במדרש פליאה) האם הם "נפלו בפח/ברשת" וסברו שהם מדרשים אמיתיים או שרק רצו "לפתור את החידה"?
כאן לא מצאתי תשובה - http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7% ... 99.D7.A1-0

מקור הביטוי "מדרש פליאה", אינו אומר שזה מדרש ללא מקור בחז"ל, אלא שזה מאמר פלאי שלעיתים ניתן למצאו במדרשים ובספרי חז"ל האחרים שלפנינו, כמו שהוא או אם שינוי לא/כן משמעותי.
אלא שהיו דרשנים שהמציאו מדרשים פליאים.
לענ"ד חלק מהמדרשים נוצרו ע"י שיש שהביאו אותם בשם חז"ל כשאין כונתם לחכמינו מתקופת המשנה והתלמודים, אלא מכל תקופה שהיא, והבאים אחריהם, הבינו שהכונה לחז"ל כפי המשמעות המקובלת.
אין לי כרגע דוגמה, אציין רק למשהו דומה, ידוע מאד המדרש פליאה המשוה בין מנין המילים בפסוקים הפותחים את החומשים לבין הגביעים, כפתורים, פרחים, קנים וגובה המנורה. הראשון שמביא אותו הוא לפי הידוע לי העקדה בשם ספר קדמון, הרמ"א בתורת העולה מביא כן בשם מדרש המובא בעקידה, והוא פלא, אבל אי אפשר לדבר כאן על המצאת מדרש.
אביא עוד דוגמה בכיוון אחר, לא קשור להשערה שכתבתי, ידוע המד' פליאה, כשהלך א"א לשחוט את בנו בכה אמר איני דואג על איבוד ימיו אבל אני דואג על איבוד דמיו, מיחסים את פירושו הדרושי, בענין הספק של דם עולה ודם בכור, לכמה וכמה גדולים. וכמה כתבו שאיננו קיים והנה מתברר כי הוא קיים רק בלשון אחרת בתנחומא, על דמו צר לי מאד, שכבר נבוכו בו המפרשים ויש שהגיהו על אמו.
בקיצור, לא כל מד' פליאה הוא המצאה, לעיתים הוא קיים בלשונו לפנינו, לעיתים בנוסח אחר, ולעיתים הוא קטע מספר קדום.
והחכם הבאשי, לא צריך כל פעם שמזכירים מ"פ לחזור על אותו דבר, הנושא הזה כבר נדוש, ידוע שמובאים בספרים מדרשים אמתיים ושאינם כאלו רבים שלא נודע לנו מקורם, ועדיין חשוב לברר מה המקור הקודם ביותר, בנוסף, מי יודע אולי על ידי עיון בלשון המקור הקדום (שבדרך כלל מסתרס מהעתקה להעתקה) נגיע גם למקור אמתי.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 13, 2011 1:47 pm

תודה חוקר!
מס' דברים:
למיטב ידיעתי לא כן הוא אלא שרוב ככל מדרשי הפליאה הם מומצאים ממש ונכתבו כאילו בשם חז"ל מתקופת המשנה או הגמ' ולכן יצאו נגד אותם דרשנים שהמציאום בשקר במסוה כאילו הם דברי חז"ל. לפחות בויקי חולקחים עליך:"מדרש פליאה הוא כינוי ל"מדרש" מוזר ומתמיה. במאות הט"ז-י"ז, היו דרשנים שהמציאו חידות מעוררות עניין שניתן לבסס עליהן את הדרשה בפני הקהל וכינו אותן "מדרש פליאה". חלקם אף ייחסו את דבריהם למדרשים קדומים ועלומים, ביודעם שהציבור לא מכיר את כל ספרי המדרש." ומקורו מכאן:
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/mah ... da-1-2.htm
וכן הוזכר בפורום כאן מס' פעמים:
viewtopic.php?f=7&t=617#p4046
viewtopic.php?f=7&t=617#p26987
viewtopic.php?f=7&t=4766#p37525 ובהודעות הבאות.
וכן הדוגמא שהבאת הוא מדרש בראשית רבה ג א על הפס':"ויאמר אלקים יהי אור ויהי אור ר' יצחק פתח: פתח דבריך יאיר". וביארו הגר"א ועוד שרומז על מנין התיבות בפתיחת החומשים כמו המנורה. (ואמנם יש "מ"פ" כזה: "אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות, הדא הוא דכתיב פתח דבריך יאיר, ואתיא כמאן דאמר י"ז טפחים הוה מנרתא") אבל אין כוונתנו כאן אלא לרוב מדרשי הפליאה שאין להם מקור בחז"ל ועליהם נתכוונתי.
וברור שרבים האמינו ש"מדרשים" אלו הם מדברי חז"ל הקדושים וניסו לפרשם כפי כחם ועל כך אני קובל.

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

הודעהעל ידי חוקר » א' נובמבר 13, 2011 2:25 pm

לא טענתי אלו אחוזים מן המדרשי פליאה מומצאים
הבהרתי שבמקור המושג הכונה למדרש תמוה בין אם ידוע מקורו ובין אם לאו
לכן מי שהביא בשם מדרש פליאה כונתו רק לומר שזה מדרש תמוה, ולא התיחס בזה לענין האורגנליות, וממילא אין מקום לשאלתך.

מה שכתבת בשם הגר"א זה רעיון המובא כבר בספרים רבים שקדמו
אלא שכרגיל יחסו לו בטעות הרבה מאמרים מבריקים וכבר עמדו על כך.
זה שהמיחס אימרה זו לגר"א סמכה ללשון המדרש הנ"ל, זה רק אומר שהוא הבין לנכון, שכאן מקור הענין לא יותר.
כפי שכתבתי המקור הראשון הידוע לי, שמבאר את ההקבלה בין המילים למאברי המנורה, הוא העקדה בשם ספר קדמון.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' נובמבר 13, 2011 4:25 pm

מה שבהחלט מעניין שהרי בגמ' מס' סנהדרין (דף צח ע"א) אכן מצינו "שאלו תלמידיו את רבי יוסי בן קיסמא אימתי בן דוד בא אמר מתיירא אני שמא תבקשו ממני אות אמרו לו אין אנו מבקשין ממך אות אמר להם לכשיפול השער הזה ויבנה ויפול ויבנה ויפול ואין מספיקין לבנותו עד שבן דוד בא אמרו לו רבינו תן לנו אות אמר להם ולא כך אמרתם לי שאין אתם מבקשין ממני אות אמרו לו ואף על פי כן אמר להם אם כך יהפכו מי מערת פמייס לדם ונהפכו לדם"

וכ"ה במדרש תנחומא פ' וישלח

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

הודעהעל ידי יאיר » א' נובמבר 13, 2011 8:44 pm

נכון.
ועל זה:
חכם באשי כתב:יש מדרשי פליאה, שהמשפט הראשון שלהם נלקח ממדרש אמיתי ביחד עם שם אומרו, ו'הודבק' לו ענין חדש.

[ viewtopic.php?f=7&t=1521 ]

סמל אישי של המשתמש
מחשב מסלול
הודעות: 486
הצטרף: ו' מאי 01, 2020 11:24 am
מיקום: ירושלים

Re: אימתי בא משיח, השיב זאת תורת העולה, מקור הקדום ביותר?

הודעהעל ידי מחשב מסלול » ה' יוני 29, 2023 3:26 pm

המדרש נזכר בספר דרך ישרה ליוורנו תקמ"ח שער הקרבן ומשם הובא בדמשק אליעזר פר' צו אות ב ובילקוט אליעזר ערך משיח ואליהו אות קל"ה ומשם בהרבה
ספרים
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_ילקוט אליעזר - א-ג - סופר, זוסמאן אליעזר בן מרדכי אפרים פישל_469.pdf
(1.05 MiB) הורד 34 פעמים
אוצר החכמה_דרך ישרה - ראובן בן אברהם מירושלים_88.pdf
(1.29 MiB) הורד 38 פעמים
אוצר החכמה_דמשק אליעזר -מהדורה חדשה- - ב (ויקרא, במדבר, דברים) - סופר, זוסמאן אליעזר בן מרדכי אפרים פישל_33.pdf
(1.6 MiB) הורד 43 פעמים


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 106 אורחים