איש_ספר כתב:[החמד"י לא היה זייפן אלא חסיד וקדוש, אלא שהוא יצר חיבור בסגנון מסוים, וז"פ לכל מעיין ישר].
בע"פ ציין שנמצא גם בשם טוב קטן אבל שם אינו בשם הרוקח.עתה מצאתי שענין זה שדברנו עליו נמצא בסידור המקובל הר' הירץ ש"ץ טיהינגן ש"ך
במוסף לר"ה דף לפני עלינו לשבח בראש עמוד א וכשיאמר עלינו לשבח צריך לזכור השם ויבקש שיהא עת רחמים לתפילתו וכך יאמר מגדול עז שם ה'
בו ירוץ צדיק ונשגב מיום שחרב בית המקדש אין לנו לכפר...
ובעמוד ב קבלת הרוקח בשעה שאומרים הצבור הוא אלהינו יאמר הש"ץ אלו הפסוקים...
בברכה שמואל אברהם
זייפנות זה מעשיו של שאול ברלין או פרידלנדר למשל, שכשאר ערערו על הסיפורים שלהם הם יצאו בחרב ובחנית. הכותב בסגנון פסבדו היסטורי לא יעמוד בפני מי שיצביע על כך. וגם נקודה זו כבר עלתה בפולמוס.שבטיישראל כתב:איש_ספר כתב:[החמד"י לא היה זייפן אלא חסיד וקדוש, אלא שהוא יצר חיבור בסגנון מסוים, וז"פ לכל מעיין ישר].
על זהותו של המחד"י עם היה "חסיד וקדוש" או "שבתאי" או אולי "חסיד וקדוש" שנתפס ל"שבתאות" [הרי את המציאות א"א להכחיש שבחמד"י נדפס פיוטים שחיברן נתן אשכנזי ימ"ש] כבר נשפך דיו רב ... ואכמ"ל
אך מ"מ המציאות מה שעיננו רואות בחוש שהמחבר שאב הרבה דברים שנכתבו בספרים אחרים ו"שיחזרן" על שמו ... במושגים שלנו יצירה בסגנון כזה נקרא ... "זייפנות" .... וד"ל
שבטיישראל כתב:א. "מלאה הארץ דעה" אינה השם של הסידור כי אם הפסוק שעל ה"שער-בלאט" וגם המשך הפסוק "את ה' כמים לארץ מכסים" איתא שמה (והכוונה בפסוק זו לכאורה לכוונות התפילה הנמצאים בתוך הסידור).
ב. האם יש תח"י עותק או צילום של מחזור לובלין ש"ט-ש"י ?
או שאתה מנחש ?
שהרי במחזור לובלין שכ"ז שתח"י כלל לא מופיע לא פסוקי "אתה הראת" ולא פסוקי "מגדל עוז"
חכם באשי כתב:שבטיישראל כתב:א. "מלאה הארץ דעה" אינה השם של הסידור כי אם הפסוק שעל ה"שער-בלאט" וגם המשך הפסוק "את ה' כמים לארץ מכסים" איתא שמה (והכוונה בפסוק זו לכאורה לכוונות התפילה הנמצאים בתוך הסידור).
ב. האם יש תח"י עותק או צילום של מחזור לובלין ש"ט-ש"י ?
או שאתה מנחש ?
שהרי במחזור לובלין שכ"ז שתח"י כלל לא מופיע לא פסוקי "אתה הראת" ולא פסוקי "מגדל עוז"
א. כך מקוטלג הסידור בכל הקטלוגים הרגילים (וכך שמו באוצר החכמה! לזכרוני). צא ובדוק!
השם 'סידור ר' הירץ' וודאי אינו נכון.
ב. מה רע בלנחש?...
אין לי את המחזור שט-שי (כמו שלינקקתי לבקשתי הישנה...), אבל זה יתכן בהחלט, כי מחזור זה היה היסוד של הרבה מהמחזורים שבאו אחריו, כולל סידורו של ר' הירץ.
חכם באשי כתב:שבטי,
בנוגע לסעיף ב בדבריך,
תירגע, חביבי.
לא בניתי בניינים אלא רק הצעתי לך לבדוק שם. אם אתה לא מרוצה מכך שרוצים לעזור לך - לחיי! נדע לפעם הבאה.
שבטיישראל כתב:בתפילת מוסף לימים הנוראים אחר "עלינו לשבח" איתא בהרבה מחזורים שבשעה שהחזן אומר "הוא אלוקינו" יש לומר "מגדול עוז".
המקור היחיד לאמירת תפילה זו מצאתי מובא בשם ס' חמדת הימים, וז"ל :
"וגם כשהחזן אומר עלינו לשבח בבואו לומר הוא אלהינו ואין עוד אחר כתוב שם ע"פ קבלת ר"א רוקח ז"ל לומר נוסח זה - מגדל עוז שם ה' בו ירוץ צדיק ונשגב ואח"כ יאמר רבש"ע מיום שחרב בית המקדש אין לנו במה לכפר לא קרבן ולא בגדי כהונה ולא מנחה ולא מזבח רק שמך הגדול עומד לנו ויהי רצון שתהא שעה עת רצון ליכנס תפלתי למרום בהזכירי י"ג מדותיך ה' ה' אל רחום וחנון וכו' ואח"כ יאמר אנא בכח גדולת ימינך וכו' וכן ביום הכפורים יעשה כסדר הזה והיא סגולה נפלאה לקבול תפלות"
דא עקא שכבר ידוע שהחמד"י הינו ליקוט מספרים אחרים (ובמיוחד כאן שמביאו בשם בעל הרוקח ז"ל ולא בשם עצמו).
האם למאן דהו ידוע מקורו של החמד"י לאמירת "מגדול עוז" ?!
(וזה בלי ליכנס לענין שעצם נוסח התפילה קצת בעייתי מהא דאסור להזכיר י"ג מידות שלא במנין עשרה דע"ז כבר יש כמה וכמה תירוצים, ואכמ"ל.)
יצויין שאין כוונתי לאמירת פסוקי "אתה הראת" ע"י החזן המקובל מבעל הרוקח ז"ל כסגולה לבטל גזירת רעות שזה ענין בפנ"ע (וגם שוה אשכול בפנ"ע, ועוד חזון למועד בעזהי"ת).
ואחר כך ירבו בתחנונים וסליחות בין כל ספר וספר כמו רחמ''נא ואלהינו שבשמים ודעני לענ''יי וה' הוא האלהים וה' עשה למען שמך וכיוצא בזה אולי מן השמים ירוחמו לדונם לכף זכות, רק השמר לך ולא תמרה את אשר האר''י זלה''ה הזהיר מאד לבלתי אמור היום י''ג מדות פן תעשה העיקר שפל והגבוה השפל, וליודעי ח''ן הדבר פשוט כי הי''ג מדות בשבתות ובמועדים דומה למניח תפילין בשבתות ובמועדים דומה בדומה אשר הוא נותן טעם לפגם, והמשכיל יבין מן הפסוק עצמו וירד ה' בענן אבל בשבתות ובמועדים מעלין ולא מורידין.
והמשכיל יבין והרוצה ליטול בכחו והודו את אשר לא תשיג ידו מקולקל הוא ולא מתוקן ונמצא קרח מכאן ומכאן והלואי לא יענש בשגם הוא נותן טעם לפגם, ואם בעל נפש אתה ראה להחסיר ולא להעדיף דשב ואל תעשה עדיף והיית רק עסוק בסדר אשר גבלו ראשונים, וכדאי הם הרחמים והסליחות מצורף עם קריאת התהלים לכפר כל עון אשמה כי סגולת תהלים רבה היא מאד לקורא אותם בנחת מלה במלה בכוונה שלימה כפי כחו לכפר על נפשו כמו שהארכנו בפרק ד' ליל יום הכפורים כי על כן באו בכוון בארבעה מזמורים הראשונים ש''ו תיבות במספר כפו''ר להורות כי סגולתם לכפר ולהיות כו''פר נפש, ועל כן יאזור כגבר חלציו בקריאתם כהוגן וכשורה בנעימה קדושה כי טוב מעט בכוונה מהרבות בלא כוונה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים