מעיין כתב:היא שיחתי כתב:י. רבינוביץ כתב:איך שיהיה, ברור שלפי המדע בזמנינו אין למושגים האלה משמעות.
[url][/url]
חכמים הזהרו בדבריכם!
הדבר מופיע בהרבה ספרי קבלה
ודומני שבעיקר נפוץ בקבלה הספרדית מתקופת רבינו בחיי
ומה עם טריפות
ומה עם כלאים
ומה עם אמר"ע
שמעתי פעם שיתכן שלפי המדע יתפרש חלוקה של אמר"ע למושגים אחרים - כמו לג' חלקי האטום וכח ד' המחברן ומדויק בפסוקי איוב
ועל כל פנים לעסוק בענינים אלו על טהרת הקודש צריכים ללב רחב בשתי הכיוונים וגם הרבה יראת שמים, ולדעתי דוגמא מופתית לענין זה בזמנינו אלה בתחומו הוא הרב אמתי בן דוד והמבין יבין...
י. רבינוביץ כתב:לגבי הזכרת הדברים בספרי הראשונים וכו' וכו', השאלה האם זה מדד לקבלת חכמי אומות העולם לעולם ועד- כהלמ"מ, רק בגלל שהראשונים הזכירוהו. הרי הראשונים גם הזכירו בהשפעת אריסטו את עניין הגלגלים (שהעולם עשוי כגלדי בצל...) שהוא בזמנינו חוכא ואיטלולא כפשוטו, וביניהם היו גדולי רבותינו כהרמב"ם, הראב"ע, ועוד רבים וטובים. כמו כן, הם גם הסבירו שהעולם נברא מארבע יסודות, עפר, רוח, מים, ואש, וגם זה בהשפעת הרב הדגול אריסטו, והנה כיום ברור שיש יותר ממאה יסודות כימיים טהורים. ויש עוד דוגמות נוספות מדעות אריסטו שנכתבו באיזהו מקומן שיהיו ללעג בזמנינו אם אזכיר אותן כאן. האם נראה למישהו כאן שהרמב"ם ודעימיה המפרשים על דרך הפשט היו עומדים בזמנינו ונלחמים למען דעת אריסטו אחר שכבר הוכח אחרת?! האם אנו עם ישראל התחייבנו במשהו לתנא אריסטו וקידשנו את דבריו?!
.
איסתרא בלגינא כתב:י. רבינוביץ כתב:לגבי הזכרת הדברים בספרי הראשונים וכו' וכו', השאלה האם זה מדד לקבלת חכמי אומות העולם לעולם ועד- כהלמ"מ, רק בגלל שהראשונים הזכירוהו. הרי הראשונים גם הזכירו בהשפעת אריסטו את עניין הגלגלים (שהעולם עשוי כגלדי בצל...) שהוא בזמנינו חוכא ואיטלולא כפשוטו, וביניהם היו גדולי רבותינו כהרמב"ם, הראב"ע, ועוד רבים וטובים. כמו כן, הם גם הסבירו שהעולם נברא מארבע יסודות, עפר, רוח, מים, ואש, וגם זה בהשפעת הרב הדגול אריסטו, והנה כיום ברור שיש יותר ממאה יסודות כימיים טהורים. ויש עוד דוגמות נוספות מדעות אריסטו שנכתבו באיזהו מקומן שיהיו ללעג בזמנינו אם אזכיר אותן כאן. האם נראה למישהו כאן שהרמב"ם ודעימיה המפרשים על דרך הפשט היו עומדים בזמנינו ונלחמים למען דעת אריסטו אחר שכבר הוכח אחרת?! האם אנו עם ישראל התחייבנו במשהו לתנא אריסטו וקידשנו את דבריו?!
.
ד' יסודות ארמ"ע נזכרו כבר בזוהר עי' וארא כ"ג ב' ארבע יסודין ארמ"ע אינון קדמאי ושרשין לעילא ותתאין ועלאין עלייהו קיימין וכו'
אמנם זה באמת מוקשה שלפי הידוע כיום אין לזה כלל מקום כמו שכתבת, ובפרט לענין האש שאינו אלא אויר חם לוהט ומאיר כדרך כל דבר בהתלהטו,
ושמעתי פעם מי שרצה לטעון שזה כנגד שלושת מצבי הצבירה של החומר ואנרגיה, או שכן או שלא.
תולעת ספרים07 כתב:ואם כבר אז כבר
האם המושג אש מים רוח עפר הוא מושג חזל"י
בזמנו דיברתי עם כמה וכמה בקיאים גדולים והודו לי שאין דבר כזה בחז"ל ודלא כדברי האור החיים תחילת בראשית בראשית ברא וכו' את האש מים רוח עפר.
חומר היולי רמב"ן וכו' - אינו בנמצא בחז"ל
תלמיד-חכמים כתב:האם אריסטו (בהנחה שהוא הראשון שהזכיר את חלוקת דצח"ם וארמ"ע) התכוון לזה מבחינה מדעית או פילוסופית?
אם זה מבחינה פילוסופית, מדוע המדע כיום מתייחס לתפיסות אלו כשגויות? וכי ביכולת המדע להפריך תפיסה פילוסופית של המציאות?
וכל זה נפק"מ גם לד' הפרקים הראשונים של יסוה"ת, שדעת הרבי מליובאוויטש שגם הם הלכות נצחיות, וזה יכול להסתדר רק אם נאמר שכל תיאור העולם המובא בפרקים אלו אינו אלא תפיסה פילוסופית של העולם. מעין מה שאנו אומרים (בהלכה!) שהשמש שוקעת אף שהתברר במדע שהארץ מקיפה את השמש (וגם זה טעון בירור עדיין).
ולפ"ז אולי אפשר להבין מדוע הרמב"ם קורא לפרקים אלו "מעשה בראשית", שפרקים אלו אינם אלא תפיסה תודעתית פילוסופית (הנקלטת בדעת האדם) של המציאות, ולא תיאור המציאות כפי שהיא.
לעמל יולד כתב:לענ"ד המקור הקדום ביותר (אולי חוץ הזוהר) שמפרט דצח"מ,
שומע ומשמיע כתב:לעמל יולד כתב:לענ"ד המקור הקדום ביותר (אולי חוץ הזוהר) שמפרט דצח"מ,
התכוונת לארמ"ע
ובעברית: שעניינם קשור לארבעת מצבי־הצבירה, שהם נוזל, גז, מוצק ופלאזמה.לעמל יולד כתב:יתכן לומר שעניינם קשור ל FOUR STATES OF MATTER, שהוא LIQUIDS SOLIDS GAS PLASMA, ויש עוד כמה וכמה רביעיות במדע שאפשר לקשור לעניין זה על דרך אפשר (ועמכם הסליחה שלא ידעתי לתרגם ענייני המדע ללה"ק והוצרכתי לכתוב באנגלית)
וכנכב"ב מקדם.תלמיד-חכמים כתב:המילה "טבע" (שבה משתמש המדרש כדי לקרוא ליסודות) בלשון חז"ל אינה כבלשוננו היום, אלא "חותם". ועי' שו"ת חכם צבי סי' יח בשם ר' דוד ניטו: "שם טבע הוא מהמצאת האחרונים מזמן ד' או ה' מאות שנה סמוך לזמנינו מאחר שאינו מצוי בדברי חכמינו הקדמונים ז"ל". וראה בקובץ המצורף באורך.
לעמל יולד כתב:(אם נחשוב שלפני כמה מאות שנים, המדעים היו משוכנעים ב100% בכל מיני עניינים שאנו יודעים שהיה שטויות, אבל אז אם מישהו היה חולק עליהם אז היה נחשב כמשוגע! כן הוא כיום, שהם חושבים שמבינים את הכל, ומראים כאילו שכל דעה אחרת אין לה שחר, אבל באמת יבוא היום ויצחקו על מה שהם יודעים היום, ורק משה אמת ותורתו אמת).
לארץ ולדרים כתב:לעמל יולד כתב:(אם נחשוב שלפני כמה מאות שנים, המדעים היו משוכנעים ב100% בכל מיני עניינים שאנו יודעים שהיה שטויות, אבל אז אם מישהו היה חולק עליהם אז היה נחשב כמשוגע! כן הוא כיום, שהם חושבים שמבינים את הכל, ומראים כאילו שכל דעה אחרת אין לה שחר, אבל באמת יבוא היום ויצחקו על מה שהם יודעים היום, ורק משה אמת ותורתו אמת).
ודאי שגם היום דבריהם אינם מוכרחים אך כיום מאז שיש מיקרוסקופים וכדו' וכן עם כמות הידע שהצטבר דבריהם מבוססים הרבה יותר על ידיעות מאשר על השערות ונסיונות לישב קושיות בעלמא
לעמל יולד כתב: אבל בכל זאת ככל שהם מתקדמים, הם גם מתקדמים בהנחות ותיאוריות שלא מבוססים על נתונים אלא על סברות בעלמא, והם מנפפים בתיאוריות שלהם כאילו שזה אמת מוכרחת גם כשאינם אלא דברי רוח, ובזה אין הבדל בינם ובין הדורות שעברו. וככל שמתקדמים נוצרים שאלות יותר מהותיות, ויותר גדולות, שבמקום שדרכם יגיעו אל חקר האמת, מפלפלים יותר ויותר למצוא פתרונות שמרחיקים את האמת, וטובעים ומטביעים אחרים בשקריהם והבליהם יותר ויותר, ובזה הם גרועים הרבה יותר מדורות עברו...
שומע ומשמיע כתב:לעמל יולד כתב: אבל בכל זאת ככל שהם מתקדמים, הם גם מתקדמים בהנחות ותיאוריות שלא מבוססים על נתונים אלא על סברות בעלמא, והם מנפפים בתיאוריות שלהם כאילו שזה אמת מוכרחת גם כשאינם אלא דברי רוח, ובזה אין הבדל בינם ובין הדורות שעברו. וככל שמתקדמים נוצרים שאלות יותר מהותיות, ויותר גדולות, שבמקום שדרכם יגיעו אל חקר האמת, מפלפלים יותר ויותר למצוא פתרונות שמרחיקים את האמת, וטובעים ומטביעים אחרים בשקריהם והבליהם יותר ויותר, ובזה הם גרועים הרבה יותר מדורות עברו...
לא נכון, היום בניגוד לעבר שום תיאוריה לא מתקבלת בלי מבחנים שמאמתים אותה. על איזה נמחות אתה מדבר? [אני מדבר על איך העולם נראה היום, לא על מה שמשליכים על איך הוא התפתח בעבר]
בריושמא כתב:סדר דצח"מ נמצא במלואו ובשלמותו בספר תהלים פרק קמח.
דומם:
הַלְלוּהוּ, שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ; הַלְלוּהוּ, כָּל-כּוֹכְבֵי אוֹר.
אֵשׁ וּבָרָד, שֶׁלֶג וְקִיטוֹר; רוּחַ סְעָרָה, עֹשָׂה דְבָרוֹ.
הֶהָרִים וְכָל-גְּבָעוֹת;
צומח:
עֵץ פְּרִי, וְכָל-אֲרָזִים.
חי:
הַחַיָּה וְכָל-בְּהֵמָה; רֶמֶשׂ, וְצִפּוֹר כָּנָף.
מדבר:
מַלְכֵי-אֶרֶץ, וְכָל-לְאֻמִּים; שָׂרִים, וְכָל-שֹׁפְטֵי אָרֶץ.
בַּחוּרִים וְגַם-בְּתוּלוֹת; זְקֵנִים, עִם-נְעָרִים.
ולא זו אף זו. גם הדרגה החמישית, לפי ר' יהודה הלוי בספר הכוזרי, נמצא בפרק קמח, בסופו, כיאה וכיאות:
וַיָּרֶם קֶרֶן לְעַמּוֹ, תְּהִלָּה לְכָל-חֲסִידָיו--
לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, עַם קְרֹבוֹ.
חיים שאול כתב:בפרק קמ"ז כבר יש כעי"ז, המכסה שמים בעבים המכין לארץ מטר, המצמיח הרים חציר, נותן לבהמה לחמה לבני עורב אשר יקראו לא בגבורת הסוס יחפץ, לא בשוקי האיש ירצה, רוצה ה׳ את יראיו
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים