מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעשה ביוסטא

חיפושי מקורות וכדומה
לכשיבקע
הודעות: 568
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

מעשה ביוסטא

הודעהעל ידי לכשיבקע » ד' נובמבר 18, 2020 3:01 pm

שמעתי פעם על מעשה ביוסטא שהיה תגרן בשוק שנתמנה ע''י המלך למושל העיר, ולא האמינו בני העיר כי הוא דוסתאי. ובדקו זאת ע''י שיעברו בשעת ההכתרה ליד דוכנו, ואם יביט לכיוון הוא הוא, ואכן הביט לכיוון 'ונמנו וגמרו הוא הוא'.

האם נזכר מעשה כשה או מעין זה בדברי חז''ל, והיכן?.

ייש''כ רב.
נערך לאחרונה על ידי לכשיבקע ב ד' נובמבר 18, 2020 9:03 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11924
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מעשה בדוסתאי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 18, 2020 3:10 pm

שהש"ר ספ"ו.

לכשיבקע
הודעות: 568
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: מעשה בדוסתאי

הודעהעל ידי לכשיבקע » ד' נובמבר 18, 2020 3:25 pm

מה שנכון נכון כתב:שהש"ר ספ"ו.


מה שנכון נכון...

ייש''כ רב שכמ''ה

לכשיבקע
הודעות: 568
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: מעשה ביוסטא

הודעהעל ידי לכשיבקע » ד' נובמבר 18, 2020 9:04 pm

כיון שלא העתקתי במדויק אציג כאן את הדברים

שיר השירים רבה (וילנא) פרשה ו

א [יב] לא ידעתי נפשי שמתני, תני ר' חייא משל לבת מלכים שהיתה מלקטת בשלפים, נמצא המלך עובר והכיר שהיא בתו, שלח אוהבו נטלה והושיבה עמו בקרונין, והיו חברותיה תמהות עליה ואומרות, אתמול הייתה מלקטת בשלפים והיום יושבת בקרונין עם המלך, אמרה להם כשם שאתם תמהות עלי כך אני תמהה על עצמי, וקראת על עצמה לא ידעתי נפשי שמתני, כך כשהיו ישראל במצרים משועבדין בטיט ולבנים והיו מאוסין ובזויין בעיני המצריים, וכשנעשו בני חורין ונגאלו ונעשו סגנים על כל באי עולם, והיו אומות העולם תמהות ואומרות אתמול הייתם עובדים בטיט ולבנים והיום נעשיתם בני חורין וסגנים על כל העולם, והיו ישראל אומרים להם כשם שאתם תמהים עלינו כך אנו תמהים על עצמנו, וקראו על עצמן לא ידעתי נפשי שמתני, ד"א לא ידעתי נפשי שמתני, ביוסף הצדיק הכתוב מדבר, אתמול (תהלים ק"ה) ענו בכבל רגלו ברזל באה נפשו, והיום (בראשית מ"ב) ויוסף הוא השליט על הארץ, וקרא על עצמו לא ידעתי נפשי שמתני, ד"א לא ידעתי נפשי שמתני, הכתוב מדבר בדוד, אתמול היה בורח מפני שאול, והיום ויהי דוד מלך, וקרא על עצמו לא ידעתי נפשי שמתני, ד"א לא ידעתי נפשי שמתני, הכתוב מדבר במרדכי, אתמול (אסתר ד') וילבש שק ואפר, והיום (שם /אסתר/ ח') ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות תכלת וחור וגו', וקרא על עצמו לא ידעתי נפשי שמתני, ד"א לא ידעתי נפשי שמתני, הכתוב מדבר בכנסת ישראל, כנסת ישראל אומרת לאומות העולם (מיכה ז') אל תשמחי אויבתי לי כי נפלתי קמתי, שבשעה שהייתי יושבת בחשך הקדוש ברוך הוא הוציאני לאור, שנא' (שם /מיכה ז'/) כי אשב בחשך ה' אור לי וקראה על עצמה לא ידעתי נפשי שמתני, יוסטא חייטא דציפורין סלק למלכותא ואיתקבל למלכא, אמר ליה מלכא שאל שאלה ואתן לך, אמר ליה הב דוכסותא דגבן, יהב ליה מלכא, כד נסב דוכסותא נחת מינה, הוו אילין דחכמין ליה אמרין הוא הוא, ומנהון אמרין לית הוא הוא, אמר לון חד כדון הוא עבר בשוקא, אין הוא מסתכל לההוא מסטוביתה דהוה נהיג יתיב ומחייט עלה הוא הוא, ואין לא לית הוא, עבר בשוקא ושרי מסתכל לההוא מסטוביתה דהוה נהיג יתיב ומחייט עלה וחכמוניה דהוא הוא, אמר לון אתון תמהין עלי ואנא תמה עלי יותר מנכון, וקרון עליה לא ידעתי נפשי שמתני וגו', עמי נדיב, עמי הוה מהלך נדיב חי העולמים.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים