חד ברנש כתב:האם נזכר בדברי חז"ל, שישראל שוררו את השירה גם על הניסים שהיו להם במצרים?
הארי החי כתב:חד ברנש כתב:האם נזכר בדברי חז"ל, שישראל שוררו את השירה גם על הניסים שהיו להם במצרים?
במגילה יד. מה מעבדות לחרות אמרינן שירה וכו' ופרש"י שירה על הים הרי מפורש שהיה [עכ"פ גם] על ניסי יציאת מצרים
צופה_ומביט כתב:
אני לא חושב שזו ראיה. כתוב בתורה שהחירות באמת, באופן גמור ושלם, היתה כשראו את מצרים מת על שפת הים, ורק אז אמר הקב"ה למשה אשר ראיתם את מצרים היום לא תוסיפו לראותם עוד עד עולם. עד אז זה לא היה "סגור", נכון שכבר שילחו את ישראל מעובדם - אבל התחרטו ואמרו "מה זאת עשינו כי שילחנו את ישראל מעובדנו", כלומר שעדיין היתה אופציה לשנות את זה, עכ"פ המצרים מצידם עדיין לא שחררו לגמרי מכל וכל. ופרעה עדיין רדף, הטיל אימת מוות על היהודים וכו'.
וכך מסבירים מפרשים, שהגאולה השלימה מעבדות לחירות היתה בשביעי של פסח במות המצרים בים סוף. ובכך מסבירים מדוע ביציאת מצרים לא אמרו שירה [אם כי כן מובא שאמרו הלל, עכ"פ פרק ראשון, בזמן עשיית הפסח בליל היציאה, כששמעו את פרעה אומר "קומו צאו מתוך עמי" ענו ואמרו "הללו עבדי ה' ולא עבדי פרעה"] אלא רק לאחר קריעת ים סוף, ורק לאחר שראו את מצרים מתים על שפת הים, וכנ"ל.
הארי החי כתב:בשביל זה הדגשתי לעיל שמבואר ברש"י שהשירה קאי על ניסי יציאת מצרים - דהיינו על נס היציאה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 103 אורחים