מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור בגמ' נדרים לדברי מהר"י אסאד שמה שאומר אדם ג"פ הוי כשבועה?

חיפושי מקורות וכדומה
אותה אבקש
הודעות: 495
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

מקור בגמ' נדרים לדברי מהר"י אסאד שמה שאומר אדם ג"פ הוי כשבועה?

הודעהעל ידי אותה אבקש » ב' יולי 27, 2020 2:06 am

מהר"י אסאד הביא בתוך א' מדרושיו לפ' דברים את דברי הגמ' שמה שאומר אדם ג"פ הוי שבועה - בגמ' (שבועות לו.) כתוב 'פעמיים' - 'הן הן' אך בדברי מהרי"א מציין לגמ' נדרים, היכן?
ואם הכוונה לגמ' שבועות שדי בפעמיים לעשותו כשבועה הרי כל ה'ווארט' נפל [מדוע נתפרשו שלושת האבות].

האמת שאפשר לשאול על מהרי"א דכל מה דהוי שבועה היינו כשלא הפסיק בדיבורו אבל קם ליה בדרבה מיניה - בקושי' הגדולה - שבגמ' איתא על פעמיים ולא על ג' פעמים.
ג' פעמים.png
ג' פעמים.png (265.19 KiB) נצפה 1232 פעמים

אותה אבקש
הודעות: 495
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: מקור בגמ' נדרים לדברי מהר"י אסאד שמה שאומר אדם ג"פ הוי כשבועה?

הודעהעל ידי אותה אבקש » ב' יולי 19, 2021 10:59 pm

אולי יש ביד מי מענה בחלוף שנה?
יישר כח.

נוריאל עזרא
הודעות: 1898
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: מקור בגמ' נדרים לדברי מהר"י אסאד שמה שאומר אדם ג"פ הוי כשבועה?

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ב' יולי 19, 2021 11:42 pm

אותה אבקש כתב:אולי יש ביד מי מענה בחלוף שנה?
יישר כח.

אולי הכוונה להא דאיתא בנדרים(טו.): "והתניא דברים המותרין ואחרים נהגו בהן איסור אי אתה רשאי להתירן בפניהם שנאמר לא יחל דברו". ומפרש כמו הפרישה(יו"ד ריד, ס"ק ב) שנהג כן ג' פעמים. ומבין שה"ה בהבטיח.(ואולי כ"ש כי נלמד מהפסוק "לא יחל דברו").

נוריאל עזרא
הודעות: 1898
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: מקור בגמ' נדרים לדברי מהר"י אסאד שמה שאומר אדם ג"פ הוי כשבועה?

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' יולי 20, 2021 2:16 pm

נוריאל עזרא כתב:
אותה אבקש כתב:אולי יש ביד מי מענה בחלוף שנה?
יישר כח.

אולי הכוונה להא דאיתא בנדרים(טו.): "והתניא דברים המותרין ואחרים נהגו בהן איסור אי אתה רשאי להתירן בפניהם שנאמר לא יחל דברו". ומפרש כמו הפרישה(יו"ד ריד, ס"ק ב) שנהג כן ג' פעמים. ומבין שה"ה בהבטיח.(ואולי כ"ש כי נלמד מהפסוק "לא יחל דברו").

כתבו לי בפרטי:
אם נהג ג' פעמים הוי נדר.
האם הויא כשבועה?
עכ"פ, בודאי שהיישוב הוא נחמד!


וכתבתי לו:
הערתך הערה בהחלט. וכמובן שאני יודע שזה לא בדיוק. ונראה לי שהמהר"י אסאד לא דק בזה כי לעניין שאלתו אין נפקא מינא אם נדר או שבועה כלפי ה' הינו הך.
באתר דעת כתבו על ההבדלים בין נדר לשבועה:
הבדלי הדינים בין שבועה לנדר הם:
- שבועה אינה תופסת בלי שם השם, ואילו בנדר אין מקום כלל להזכרת שם שמים.
- שבועה בחלקה אינה מופרת, ואילו נדר יכול להיות מופר על ידי חכם בכל המקרים והאופנים.
- שבועה אינה תופסת ואינה חלה על דבר האסור או על דבר מצווה, אלא רק על דבר רשות, ואילו נדר חל על כל סוגי המעשים.

וכלפי ה' מכל העניינים הללו לכאורה יש את עניין הפרת הנדר שלא רלוונטי לקושיא ולתירוץ זה שיש לו אפשרות להפר.

כך שלקרוא לזה נדר או שבועה זה לעניין חילוקי דינים אך למעשה כלפי חיוב קיום הם שווים ושפיר אפשר לקרוא לזה שבועה.

גם כעת מובן מה אומר נכדו של המהר"י אסאד בסוגריים לתוספת נופך שמצינו בשבועות שהאומר הן הן פעמיים הוי שבועה. ויש לשאול (וכמו שאתה שאלת) אם בנדרים מפורש שג' פעמים אמירה זה שבועה, הרי שהמקור בשבועות טוען שצריך 2 פעמים. ומה תוספת נופך בזה?

אך אם נאמר שהמקור בנדרים לא מפורש אלא הוא רק לעניין נוהג ומעשה ולא על אמירה ואנחנו רק רוצים ללמוד שאמירה שווה או אפילו יותר ואולי אף בגדר שבועה.
יש כאן תוספת נופך שהנה מצינו בשבועות שאמירה פעמיים ברציפות הוי שבועה. ואף שבמקרה של הבטחת ה' לאבות זה לא ברציפות אבל בצירוף הא דאיתא בנדרים שדבר שרגיל בו ג' פעמים הוא נדר א"כ ע"י אמירה שמצינו שחמורה יותר [ברצף] תקבל באופן של ג' פעמים גדר של שבועה.

וכמובן שעדיין צ"ע בכל זה.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים