ואח'ר כ'ך אמר: "והולידו בנים ובנות" (ירמיה כט ו) . הורה, שעקר לקיחת האשה היא כדי להוליד ולקיים פריה ורביה , לא להנאת עצמו וכיסו בלבד, שנאמר (בראשית לח ז): "ויהי ער רע בעיני יי", וא'מרו רז"ל: מהו "רע בעיני יי", שהיה דש מבפנים וזורה מבחוץ , כדי שלא להכחיש יופיה , ומשחית זרעו לבטלה. וכן עשה אונן ג'ם כ'ן, שנ'אמר (שם, פסוק ט): "וירא אונן כי לא לו יהיה הזרע , והיה אם בא אל אשת אחיו ושחת ארצה", מה כתי'ב שם (שם, פסוק י): "וירע בעיני יי וימת גם אותו" , מהו "גם אותו", מלמד שגם ער כך היה עושה, ולכן המית גם שניהם. וא'מרו חז"ל, שכל המשליך זרעו לבטלה כאילו שופך דמים, שנאמ'ר (ישעיה נז ה): "שוחטי הילדים", לא תיקרי "שוחטי" אלא "שוחטי" . ואף מחלון וכליון אני אומ'ר, בעבור זה העון מתו בקצור ימי'ם .
חד ברנש כתב:יכול להיות, בגלל שמחלון וכליון נשאו נשים ולא הולידו להם ילדים אחרי עשר שנים (עי' רות א ד), וזהו דבר נדיר ששני האחים לא יהיה להם ילדים כ"כ הרבה זמן, סבר אותו קדמון שזה בגלל שעשו מעשה ער ואונן.
חד ברנש כתב:לדברי חז"ל, מחלון וכליון נענשו במיתה "מפני שיצאו מארץ לחוצה לארץ" (בבלי, בבא בתרא צא ע"א; ועי' גם תנ"ב, בהר, ח), או משום שנשאו נשים נכריות (תרגום, רות א ה),
והנה מצאתי דבר חידוש בפי קדמון אחד, שהם נעשו במיתה מפני שעשו מעשה ער ואונן.
וזהו חידוש גדול!
וההפך מדברי האר"י (המאוחר לאותו קדמון), שער ואונן נתגלגלו במחלון וכליון ונתקנו בהם!
עקביה כתב:רעיון. ועדיין צ"ע. הרי אין זכר לכך שחטאו בזה, גם לא בחז"ל.
מה גם שלער ואונן לא המתינו משמים עשר שנים אלא הרבה פחות.
מקדש מלך כתב:מן הסתם מה שהביא אותו לסברא הזו היא ההקבלה המפליאה בין מעשה תמר למעשה רות.
חד ברנש כתב:לדברי חז"ל, מחלון וכליון נענשו במיתה "מפני שיצאו מארץ לחוצה לארץ" (בבלי, בבא בתרא צא ע"א; ועי' גם תנ"ב, בהר, ח), או משום שנשאו נשים נכריות (תרגום, רות א ה),
והנה מצאתי דבר חידוש בפי קדמון אחד, שהם נעשו במיתה מפני שעשו מעשה ער ואונן.
וזהו חידוש גדול!
וההפך מדברי האר"י (המאוחר לאותו קדמון), שער ואונן נתגלגלו במחלון וכליון ונתקנו בהם!
עקביה כתב:צע"ג כיצד אפשר להעמיס עליהם עוון שאין שום רמז שעשו אותו.
בחפשי כותב כתב:חד ברנש כתב:לדברי חז"ל, מחלון וכליון נענשו במיתה "מפני שיצאו מארץ לחוצה לארץ" (בבלי, בבא בתרא צא ע"א; ועי' גם תנ"ב, בהר, ח), או משום שנשאו נשים נכריות (תרגום, רות א ה),
והנה מצאתי דבר חידוש בפי קדמון אחד, שהם נעשו במיתה מפני שעשו מעשה ער ואונן.
וזהו חידוש גדול!
וההפך מדברי האר"י (המאוחר לאותו קדמון), שער ואונן נתגלגלו במחלון וכליון ונתקנו בהם!עקביה כתב:צע"ג כיצד אפשר להעמיס עליהם עוון שאין שום רמז שעשו אותו.
ראה בזוהר (פרשת משפטים דף קג ע"ב): "ויהי ער בכור יהודה רע, מחלון אוף הכי, ולאו כל כך". [עיין בפירוש מתוק לנפש]
בחפשי כותב כתב:ראה בזוהר (פרשת משפטים דף קג ע"ב): "ויהי ער בכור יהודה רע, מחלון אוף הכי, ולאו כל כך". [עיין בפירוש מתוק לנפש]
ועיין ב'ערך ש"י' על הש"ס (ב"ב שם) שהעמיס זה בלשון הגמרא בבא בתרא (דף צא ע"ב): "ולמה נקרא שמן מחלון וכליון, מחלון שעשו גופן חולין וכו'". כלומר, שחיללו את גופן במעשה ער ואונן.
מה שנכון נכון כתב:בחפשי כותב כתב:ראה בזוהר (פרשת משפטים דף קג ע"ב): "ויהי ער בכור יהודה רע, מחלון אוף הכי, ולאו כל כך". [עיין בפירוש מתוק לנפש]
ועיין ב'ערך ש"י' על הש"ס (ב"ב שם) שהעמיס זה בלשון הגמרא בבא בתרא (דף צא ע"ב): "ולמה נקרא שמן מחלון וכליון, מחלון שעשו גופן חולין וכו'". כלומר, שחיללו את גופן במעשה ער ואונן.
ז"ל הזוהר: כד אתא דוד מלכא באילנא תתאה דנוקבא אשתאר ואצטריך לקבלא חיין מאחרא, ומה אי האי דאתתקן ואתקין כלא הכי, שאר בני עלמא דאתיין בגלגולא דלא יכלין לאתתקנא הכי עאכ"ו בכל סטרין אתהפך בגלגולא, פרץ הכי הוה, בעז הכי הוה, עובד הכי הוה, ובכלא נפיק אילנא מסטרא דרע ואתדבק לבתר בסטרא דטוב בקדמיתא, (בראשית לח) ויהי ער בכור יהודה רע (נ"א אונן אוף הכי) מחלון אוף הכי ולאו כ"כ, אבל בהני אתעכל רע ונפיק טוב לבתר (נפק) ההוא דכתיב ביה (שמואל א טז) וטוב ראי (שם) ויי' עמו.
מדובר על הרע הכלול בנפש. לא על המעשים. [וכמה מפרשים פירשוהו ע"פ האר"י]. פ' מת"ל אינו תח"י.
בערך שי כתוב "דקאי אער ואונן שעשו גופן חולין בהשחתת זרעם". והוא ע"פ ד' האר"י שהביא. לא מצאתי שם שמחלון וכליון עשו כך.
מה שנכון נכון כתב:אז עד שימצא מפרש קדום יותר המקור היחיד הוא מחבר בן דורנו במתוק לנפש נגד פשטות הזוהר ומפרשיו (כהמק"מ).
מה שנכון נכון כתב:מדובר על הרע הכלול בנפש. לא על המעשים. [וכמה מפרשים פירשוהו ע"פ האר"י].מה שנכון נכון כתב:אז עד שימצא מפרש קדום יותר המקור היחיד הוא מחבר בן דורנו במתוק לנפש נגד פשטות הזוהר ומפרשיו (כהמק"מ).
חד ברנש כתב:חבל. נפל פיתא בבירא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים