מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול עזרה באיתור מראי מקומות:

חיפושי מקורות וכדומה
חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: אשכול עזרה באיתור מראי מקומות:

הודעהעל ידי חקר » ג' יוני 05, 2012 11:33 am

אידיש כתב:
חקר כתב:הרעיון הזה חוזר על עצמו בכו"כ ספרים בהקשר למדרש 'וכי לאכול מפריה הוא צריך' שבתחילת פרשת ואתחנן.

חפשתי באוצר החכמה ומצאתי רק זה שאצלו אין רבותא כ"כ לא לאכול, כיון שלא אכל ולא שתה ארבעים יום וארבעים לילה, אבל דבר זה שבכלל לא אכל מני אז לא מצאתי עדיין.

להבנתי, פשטות כוונת המדרש 'וכי לאכול מפריה הוא צריך' שמרע"ה בודאי היה משולל מתאווה זו של אכילת פירות [על אף שגופו היה צריך לאכילה ושתיה] וממילא אין לזה שום קשר לכך שלא אכל ושתה ארבעים יום בעלותו לקבל תורה, אלה שכן מקשרים בין הדברים כנראה למדו את המדרש הנ"ל כמשמעותו הפשוטה ביותר שפיזית גופו לא היה צריך לאכילה ושתיה ולכן הוכיחו זאת מקיומו העל טבעי במשך הארבעים יום שעלה להר.
בכ"א הנה בשם הגר"מ זמבא זצ"ל:
קבצים מצורפים
1.png
1.png (26.66 KiB) נצפה 1647 פעמים

חיס
הודעות: 1417
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

טעון חיפוש מדרש

הודעהעל ידי חיס » ג' יוני 05, 2012 4:42 pm

לפני כמה שנים אמר הגר"ח קנינבסקי שליט"א על הפטרת פרשת נשא, שכאשר מנוח אמר שאחרי ראותו את המלאך ימות,
ואשתו השיבה לו שאם הה חפץ ה' להמיתם לא היה מראה להם כל זה, ואיתא על זה בחז"ל שאשתו היתה יותר חכמה ממנו,
והגר"ח לא זכר היכן המדרש ? או כדומה ?

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: טעון חיפוש מדרש

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' יוני 05, 2012 5:07 pm

חיס כתב:לפני כמה שנים אמר הגר"ח קנינבסקי שליט"א על הפטרת פרשת נשא, שכאשר מנוח אמר שאחרי ראותו את המלאך ימות,
ואשתו השיבה לו שאם הה חפץ ה' להמיתם לא היה מראה להם כל זה, ואיתא על זה בחז"ל שאשתו היתה יותר חכמה ממנו,
והגר"ח לא זכר היכן המדרש ? או כדומה ?

זה אתה ששלחת את המכתב ל'רשות הרבים' ביתד נאמן היום?

ועיין גם בלדופקי בתשובה שכבר נשאל בזה
http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 76_215.pdf
נערך לאחרונה על ידי עשוי לנחת ב ה' יוני 14, 2012 10:38 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קנא
הודעות: 80
הצטרף: ו' מאי 31, 2013 12:36 am

Re: אשכול עזרה באיתור מראי מקומות:

הודעהעל ידי קנא » ג' יוני 04, 2013 8:50 pm

בספר עיר דוד (בית אברהם, חדר א, אות רנח) מביא קושיא בשם הרא"ש היאך הקב"ה מקבל תשובה על חטא אנושי, שהרי מתחילה היה נראה ואחר כך בחטאו נדחה, וקיי"ל נראה ונדחה אינו חוזר ונראה. ומשני בבעלי חיים שאני, שאדם נקרא בעלי חיים, משא"כ בהמה דלמיתה אזלי עיי"ש.

http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=92

היכן נמצא רא"ש כזו?

קנא
הודעות: 80
הצטרף: ו' מאי 31, 2013 12:36 am

Re: אשכול עזרה באיתור מראי מקומות:

הודעהעל ידי קנא » ה' יוני 20, 2013 5:27 am

היכן מובא המדרש שבזכות עשרה נסיונות זכה אברהם לירש עשרה עממין (הובא בכמה ספרים, ובתוכם באור תורה לר' מאיר יחיאל הלוי מאוסטרובצא זצ"ל, פר' חיי שרה).

מחולת המחנים
הודעות: 3257
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: אשכול עזרה באיתור מראי מקומות:

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ו' יולי 17, 2015 8:03 am

איש_ספר כתב:
נוטר הכרמים כתב:והנה עוד מרשימות שיחות מו"ר הגר"ש אויערבאך שליט"א:

ויש מעשה ידוע שבזמן הגאון היו שני צדיקים נסתרים שהיו יוצאים ונכנסים אצל הגאון, וקצת התפרסמו ר' משה מאויוויא ור' ישעיה [b]לכוביצר' ופעם כיבדו את ר' משה מאיויא בסנדקאות, ור' ישעיה לכוביצר' רצה מאוד להיות סנדק ומסר נפשו ביקש והתחנן ורצה לשלם דמי הסעודה, לא שחיפש כבוד, היו לו בזה טעמים, ור' משה לא ויתר ולא נתן לו את הסנדקאות, ובסעודה ר' משה דיבר ואמר כתוב שהקב"ה אמר לדוד אתה מסרת נפשך לבנות את ביתי אך אתה לא תבנה את ביתי כי אם שלמה. ושאל בגלל שמסר נפשו לא מגיע לו לבנות רק לבנו אחריו, וביאר רבי משה מאיוויא, שהקב"ה אמר לדוד אתה כ"כ רצית ומסרת נפשך אתה כבר לא צריך ביהמ"ק אתה כבר בנית בעצם הרצון, ורק את המעשה בפועל של הבנין, בנך אחריך יבנה, וכך אמר על ר' ישעיה לכוביצר' שבעצם הרצון כבר כאילו היה סנדק... אתה מסרת נפשך על הסנדקאות כבר לא חסר את המעשה. [/b]

למישהו מוכר המעשה או בדומה לו? רצוי מקור.

בספר אמונת התחיה, בשוליו, מפוזרים כו"כ סיפורים על שני צדיקים אלו. חפש שם.
במה מקומות נכתב שר' משה איוויער היה זקנו של החמודי דניאל, וא"כ אני הק' מיו"ח. אבל הקביעה הזו קשה קצת להולמה.

* רבי ישעיה זוכאוויצער, מהכפר זוכאוויץ ע"י העיירה מיר.
רבי ישעיה היה עתיר נכסין בעל אחוזות ועבד את ה' מתוך הרחבה, ואילו רעהו רבי משה איוויער היה עני מרוד ועבד את ה' מתוך דחקות.

ר' אביש שור במאמריו בקובץ בית אהרן וישראל כתב קצת על דמותו של רבי משה איוויער ומעשה נפלאותיו, במאמריו הוא מוכיח כי רבי אהרן הגדול מקרלין היה חתנו של רבי משה מאיוויא.

לאחרונה שח לי יהודי ידען שכתב קצת על רבינו מהרי"ל דיסקין שהוא מצא תגלית מרעישה המעידה שרבינו המהרי"ל דיסקין היה צאצא בא"ב לרבי משה איוויער, וסדר השתלשלות היחוס הוא כך: רבינו המהרי"ל דיסקין, בן רבי בנימין מלאמזא בן רבי ליב חסיד, והחידוש שמצא הוא שרבי ליב חסיד היה בנו של רבי משה איוויער.
אותו יהודי אמר לי שבשו"ת זכר יהוסף כבר הביא הגרי"ז שטערן שהמהרי"ל עצמו אמר לו שהוא צאצא של רבי משה איוויער, אולם לאחרונה הוא מצא במפורש בהספד של המגיד הגה"צ רבי נטע צבי ווייס על רבינו מהרי"ל דיסקין בספרו נטע שעשועים אשר נדפס ע"י נכדו רבי משה סלנט ונמצא באוצר, ובו נכתב בפרוטרוט סדר היחוס של המהרי"ל עד לרבי משה מאיוויא, כנ"ל.
ולפי"ז יוצא שרבינו המהרי"ל נקרא בשם משה ע"ש זקנו רבי משה איוויער ויהודה ליב ע"ש זקנו רבי ליב חסיד, כאשר שמו המלא היה רבי משה יהושע יהודה ליב.
האם ידוע פרטים נוספים על כך, בספרי תולדותיו של רבינו המהרי"ל דיסקין לא הוזכר כלום מענין זה, בס' עמוד אש האריך הרבה על רבי ליב חסיד זקנו של המהרי"ל, אך לא כתב מאומה מעבר אליו.

קנא
הודעות: 80
הצטרף: ו' מאי 31, 2013 12:36 am

Re: אשכול עזרה באיתור מראי מקומות:

הודעהעל ידי קנא » א' ינואר 29, 2023 7:10 pm

מדרש ויהי בשלח פרעה וגו' מי צווח ווי ישראל צווחו ווי
לב אריה
משנת רבי אליעזר
ברית שלום

היכן המקור למדרש זו?


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים